رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در تشریح تحلیل گزارش طلاق از سوی این انجمن براساس آمار ثبت احوال، اعتیاد را مهم ترین علت جدایی دانست و گفت: در حال حاضر به ازای هر یک ساعت ، 20 طلاق در کشور در 9 ماهه اول امسال ثبت شده است.

اعتیاد مهم ترین علت جدایی

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در تشریح تحلیل گزارش طلاق از سوی این انجمن براساس آمار ثبت احوال، اعتیاد را مهم ترین علت جدایی دانست و گفت: در حال حاضر به ازای هر یک ساعت ، 20 طلاق در کشور در 9 ماهه اول امسال ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سیدحسن موسوی چلک  افزود: در 9 ماهه اول امسال ، 481 هزار و 809 ازدواج ثبت شده و در همین زمان 136 هزار طلاق ثبت شده است. به ازای هر 3.6 ازدواج در 9 ماه اول امسال ، یک طلاق و طی مدت مشابه در سال گذشته نیز یک طلاق به ازای هر 3.9 ازدواج ثبت شده است.
وی تصریح کرد: اگرچه نسبت طلاق به ازدواج در مقایسه با سال گذشته ، تغییرات جدی ندارد اما خود عدد 20، رقم بالایی است.


وی خاطرنشان کرد: ازدواج در 9 ماهه اول امسال نسبت به 9 ماهه سال گذشته ، 10 درصد کمتر شده و طی 9 ماهه اول امسال ، در هر یکهزار نفر در جمعیت کشور ، 1.6 واقعه طلاق ثبت شده است.
به گفته موسوی چلک، روند طلاق در کشور به گونه ای است که دستیابی به کاهش 25 درصدی میزان طلاق در برنامه ششم توسعه، قابل پیش بینی نیست.

**اعتیاد مهم ترین دلیل طلاق
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: دلایل وقوع طلاق ، متفاوت است و نمی توان آن را تک علتی دانست به آن معنا که نمی توان به موضوعاتی مانند نشاط و شادی، اعتیاد و شرایط اقتصادی بی اعتنا بود و فقط روی مساله طلاق متمرکز شد.
موسوی چلک گفت: اقتصاد در سطح کلان بر وقوع طلاق ، تاثیرگذار است و در سطح خرد نیز می توان نداشتن مهارت های زندگی را از جمله مولفه های کلیدی تاثیرگذار در طلاق ذکر کرد. همچنین در حوزه مدارانیز ضعیف هستیم.
وی ادامه داد: اگرچه پدیده طلاق ، تک عاملی نیست اما مهم ترین علت در دادخواست های طلاق، اعتیاد است. ارتباطات فرازناشویی و خشونت خانگی از دیگر علل طلاق به شمار می رود.


وی اضافه کرد: بخشی از علل طلاق نیز به مقوله سواد زندگی کردن باز می گردد . ممکن است تحصیلات فردی بالا باشد اما سواد اجتماعی نداشته باشد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: متاسفانه قبح طلاق از بین رفته و این مساله ، وقوع طلاق را راحت تر کرده است ؛ البته معتقد به سوختن و ساختن نیستیم چراکه ظلم است اما با گذشت و بخشش می توان مدیریت بهتری بر زندگی داشت.
موسوی چلک گفت: به نظر می رسد جامعه ایرانی ، فردگرا شده و فرهنگ گفتمان از بین رفته است. وقتی جشن طلاق می گیریم، تاثیر منفی در فرآیند کلی ثبات خانواده می گذارد.
وی افزود: ترس از زندگی مشترک و پایین بودن میزان سلامت اجتماعی و روانی ، عوارضی دارد که خودش را در طلاق نشان می دهد.
وی ، نبود نشاط اجتماعی، نداشتن مسئولیت اجتماعی ، آشنا نبودن با روانشناسی جنس مخالف ، آشنا نبودن با حقوق مقابل ، نداشتن بچه ، بیماری های صعب العلاج و دخالت خانواده ها را از مهم ترین علل طلاق برشمرد.
موسوی چلک تصریح کرد: زوج ها از رابطه جنسی سالم چیزی نمی دانند و بخشی از طلاق ها به دلیل نارضایتی از روابط جنسی است اما آن را بیان نمی کنند و در درخواست های طلاق به عنوان عدم تفاهم ثبت می شود .

**راهکارهای پیشگیری از طلاق
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مهم ترین راهکار برای پیشگیری از طلاق آن است که فرزندان را برای ورود به زندگی متاهلی آماده کنیم . کودکان باید از دوران کودکی با مهارت های زندگی ، آشنا شوند.
موسوی چلک افزود: ارتقای سواد اجتماعی ، آموزش حقوق و روانشناسی جنس مخالف ، ترویج فرهنگ مشاوره ، گسترش فرهنگ گفت و گو و تقویت مهربانی در خانواده ها از دیگر راهکارهای پیشگیری از طلاق به شمار می رود.

**نقش مددکاران اجتماعی در کاهش طلاق
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مددکاران اجتماعی قبل، حین و بعد طلاق نقش موثری در آن دارند ؛ مددکاران در قبل از ازدواج می توانند زوج ها را به سوی یک ازدواج موفق و خانواده سالم ، رهنمون شوند .
موسوی چلک افزود: مددکاران اجتماعی از سال 78 در طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق حضور داشته اند. مددکاران اجتماعی به ویژه در بهزیستی و کمیته امداد بعد از طلاق نیز در موضوعاتی مانند حضانت فرزند و حمایت از زنان مطلقه نقش دارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha