چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 235412

محققان انگلیسی معتقدند، یک آزمایش ساده خون که وجود سرطان پروستات را تایید می کند می تواند از انجام 70 درصد از بیوپسی های (نمونه برداری) دردناک از پروستات پیشگیری کند.

رهایی از نمونه برداری پروستات با آزمایش خون

سلامت نیوز:محققان انگلیسی معتقدند، یک آزمایش ساده خون که وجود سرطان پروستات را تایید می کند می تواند از انجام 70 درصد از بیوپسی های (نمونه برداری) دردناک از پروستات پیشگیری کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت و بیمارستان های دانشگاهی لستر NHS Trust متوجه شده اند که سیستم ایمنی بدن در زمان وجود سرطان تغییر می کند و این تفاوت را می توان در خون تشخیص داد.


سرطان پروستات (Prostate cancer) پیشرفت سرطان در پروستات است که غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است. بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی نسبتا سریع رشد می‌کنند. سلول‌های سرطانی ممکن است از پروستات گسترش و به دیگر بخش‌های بدن برسند، به ویژه استخوان ها و گره‌های لنفاوی.این بیماری ممکن است در آغاز علائمی را نشان ندهد اما در مراحل پیشرفته تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر هنگام ادرار به وجود آورد.


هر سال مردان زیادی در سراسر جهان به سرطان پروستات مبتلا می شوند اما هزاران نفردیگر نیز به علائمی مبتلا می شوند که بعدا مشخص می شود بی ضرر هستند.


پروفسور مسعود خان مشاور اورولوژی در بیمارستان دانشگاهی لستر NHS Trust، گفت: این آزمایش این پتانسیل را دارد که مردان مبتلا به بیماری غیر سرطانی پروستات و یا مردانی را که با خطر کم ابتلا به این سرطان روبرو هستند، از انجام رویه ها و آزمایش های تشخیصی تهاجمی بازدارد.
در حال حاضر مردان با استفاده از یک آزمایش خون که وجود یک آنتی ژن اختصاصی پروستات -- یک نشانگر زیستی که در زمان وجود سرطان پروستات افزایش می یابد-- را بررسی می کند، در زمینه وجود بالقوه سرطان پروستات تحت غربالگری قرار می گیرند.


با این وجود، خوانش های این آزمایش در میان افراد متفاوت است و معمولا با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
همچنینبا در نظر گرفتن این حقیقت که سطوح افزایش یافته این آنتی ژن لزوما به معنی ابتلای فرد به سرطان پروستات نیست و یک خوانش عادی نیز فرد را از ابتلا به این بیماری مستثنی نمی سازد، این آزمایش بازهم پیچیده تر می شود.


اما این آزمایش جدید که تا کنون با استفاده از نمونه های گرفته شده از 72 مرد مورد آزمایش قرار گرفته است به دنبال آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) انجام می شود و به پزشکان در تصمیم گیری اینکه آیا یک خوانش بالا واقعی به معنی وجود سر طان است کمک می کند.
همچنین این آزمایش جدید این پتانسیل را دارد که مردانی که سرطان ندارند و یا با خطر کم ابتلا به سرطان روبرو هستند را از انجام بیوپسی ها (نمونه برداری ها) و سایر رویه ها و آزمایش های تشخیصی بازدارد.


در این آزمایش جدید گلبول های سفید خون که مسئول محافظت از بدن در برابر عفونت و سرطان هستند، کنترل می شود. محققان الگوریتمی ابداع کرده اند که بر اساس نحوه قرائت این گلبول ها وجود سرطان و یا نبود این بیماری را نشان می دهد.
این کار در مجله بین المللی Frontiers in Immunology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha