انتقال اداره مددکاری اجتماعی از معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، به معاونت اجتماعی این وزارتخانه با اعتراض جمعی از مددکاران اجتماعی مواجه شده است.

اعتراض مددکاران اجتماعی به وزیر بهداشت

سلامت نیوز: انتقال اداره مددکاری اجتماعی از معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، به معاونت اجتماعی این وزارتخانه با اعتراض جمعی از مددکاران اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش سلامت نیوز، این انتقال که در پی تفاهمنامه‌ای میان دو معاونت وزارتخانه صورت گرفت، در حالی رخ می‌دهد که پیش از این و در سال 92 اداره مددکاری اجتماعی به مجموعه معاونت درمان منتقل شده بود. این انتقال بود که مورد حمایت جامعه مددکاران واقع شده بود سبب شد تا پس از چند دهه حضور مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌ها بدون وجود هرگونه دستورالعمل مشخص، سرانجام طی سال‌های اخیر پروتکل‌های عملکردی مدکاران اجتماعی بیمارستانی تصویب و در سراسر کشور اجرایی گردد.

در همین راستا ریاست انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، مصطفی اقلیما، با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت، حسن قاضی زاده هاشمی، که نسخه‌ای از آن در اختیار جامعه نو قرار گرفته است، ضمن شتابزده توصیف کردن این انتقال، اعتراض انجمن متبوع خود را نسبت به این مسئله اعلام دارد. در این نامه آمده است: «مراجعان مراکز درمانی نیاز به دریافت خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی بیمارستانی از غربالگری، ارزیابی، حمایت یابی، ارجاع و پیگیری را دارند که در چارچوب کاری معاونت اجتماعی نمی‌گنجد. بی‌شک نیاز به حضور این حرفه در معاونت اجتماعی در راستای بهره‌مندی صحیح و اصولی از مشارکت‌های مردمی وجود دارد اما نه به قیمت حذف و تغییر کارکرد مددکاری اجتماعی بیمارستانی به مددکاری خیریه و سنتی.» به اعتقاد آنان معاونت اجتماعی «بینش و رویکرد علمی» نسبت به این رشته را نداشته و «مانع تحقق اهداف عالی حرفه در ارائه خدمات تخصصی به مراجعان» می گردد. به گفته اقلیما طوماری نیز توسط دانش آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این رشته در اعتراض به تصمیم جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تهیه است.

مددکاری اجتماعی حرفه‌ای است مبتنی بر دانش، اصول، ارزش‌ها، مهارت‌ها و روش‌ها که هدف آن که به افراد، گروه‌ها و جامعه است تا بتوانند با تکیه بر توانایی‌ها و استفاده از منابع موجود برای حل مشکل و یا رفع نیاز خود اقدام کرده و به استقلال نسبی و رضایت خاطر دست یابند و پس از آن بتوانند تاثیرگذار نیز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha