پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 235502

احساس گرسنگی یک زنگ هشدار طبیعی برای انسان است تا سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین کند اما در اکثر افراد حتی با وجود خوردن حجم کافیِ مواد غذایی همچنان میل به خوردن وجود دارد.

چند راهکار طبیعی برای کنترل اشتها

سلامت نیوز:احساس گرسنگی یک زنگ هشدار طبیعی برای انسان است تا سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین کند اما در اکثر افراد حتی با وجود خوردن حجم کافیِ مواد غذایی همچنان میل به خوردن وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، اشتهای زیاد و میل به پرخوری می‌تواند از نوع مواد غذایی مصرفی، نحوه خوردن، برنامه‌های غذایی و عوامل دیگر ناشی شود.

قرص‌های کاهش وزن مدعی از بین بردن اشتها هستند اما تاثیرگذاری آنها قطعی نیست و اغلب عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارند.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مطلب به برخی راهکارهای طبیعی و بی‌خطر برای کاهش میزان اشتها اشاره کرده است به طوری که با انجام آنها می‌توان به شیوه‌ای سالم با احساس گرسنگی مقابله کرد:

- خوردن پروتئین یا چربی بیشتر: تمامی غذاها به طور برابر احساس گرسنگی را از بین نمی‌برد. پروتئین و چربی ها نسبت به کربوهیدرات‌ها در کاهش حس گرسنگی عملکرد بهتری دارند.

- مصرف خوراکی‌هایی با فیبر بالا: فیبر همچون مواد غذایی دیگر تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. این ویژگی‌ فیبر باعث کاهش سرعت هضم آن شده و فرد را برای مدت بیشتری در طول روز سیر نگه می‌دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فیبر می‌تواند عامل از بین برنده موثری برای اشتها باشد. همچنین دنبال کردن رژیم‌های غذایی با فیبر بالا با کاهش نرخ چاقی همراه است.

- نوشیدن مایعات بیشتر: نوشیدن یک لیوان بزرگ آب پیش از غذا خوردن باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و پس از صرف غذا کمتر احساس گرسنگی داشته باشد.

همچنین نتایج یک بررسی روی اشتهای ۵۰ زن دچار اضافه وزن نشان داد افرادی که برای مدت هشت هفته ۱.۵ لیتر آب در روز مصرف کرده‌اند با کاهش احساس گرسنگی و وزن روبرو بوده‌اند.

- مصرف حجم بالایی از خوراکی‌های سالم و مناسب: رژیم گرفتن به معنی گرسنه ماندن نیست. برخی خوراکی‌ها سرشار از مواد مغذی و انرژی و میزان پایینی از کالری هستند. این خوراکی‌ها شامل سبزیجات، میوه‌ها و غلات می‌شوند و مصرف مقادیر بیشتری از آنها احساس سیری را افزایش داده و بنابراین میل به خوردن خوردنی‌های ناسالم کمتر می‌شود.

- ورزش کردن: ورزش یکی دیگر از عوامل موثر و مفید در کاهش اشتهاست. نتایج یک تحقیق نشان داد ترشح هورمون‌های اشتها پس از ورزش کردن کاهش پیدا می‌کند.

- کاهش استرس: نتایج بررسی‌ها حاکی از ارتباط استرس با افزایش میل به خوردن و خوراکی‌های غیرمفید و ناسالم است.

- خوردن آگاهانه: مغز عامل اصلی در انتخاب نوع خوراکی و زمان غذا خوردن است. اگر فرد هنگام صرف وعده غذایی به جای تماشای تلویزیون به خوراکی مصرفی توجه کند مقدار غذای کمتری می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha