سلامت نیوز :مشاور پایش و ارزیابی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با اعلام اینکه توسعه ناپایدار مهمترین و نخستین تهدید تنوع زیستی در محدوده زاگرس مرکزی محسوب می شود، بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی و تنوع زیستی و تغییر کاربری گسترده اراضی جنگلی و مرتعی را از مهمترین تهدیدات تنوع زیستی در محدوده زاگرس مرکزی برشمرد.
 
به گزارش  دبیرخانه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، محمد رضا خسروی گفت: توسعه ناپایداربه مفهوم تمامی فعالیت های عمرانی و صنعتی از قبیل سدسازی ها و طرح های انتقال آب، معدن کاوی های گسترده بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، توسعه خطوط انتقال نفت و گاز و نظایر آن را شامل می شود و این امر از گذشته تاکنون آسیب های زیادی به تنوع زیستی منطقه و پایداری زیست بوم های طبیعی وارد کرده است.
این کارشناس افزود: برداشت های غیر اصولی و بی رویه از تنوع زیستی مانند قطع درختان و بوته کنی، چرای بی رویه دام، شکار و صید غیر قانونی و تغییر کاربری گسترده جنگلها و مراتع به اراضی زراعی و باغی از دیگر تهدیدات تنوع زیستی در منطقه زاگرس مرکزی محسوب می شود.
این کارشناس همچنین درباره گسترش بی رویه شهرها و روستاها به سمت اراضی جنگلی و مرتعی در برخی استانهای زاگرس گفت: تا چند سال قبل ، هتل آزادی در شهر یاسوج آخرین نقطه شهر بود اما امروز شهر تا 15 کیلومتر آنطرف تر یعنی تا سه راهی نورآباد هم گسترش پیدا کرده و اراضی حاشیه ای را بلعیده است ؛ این در حالی است که دراین مناطق قبلا عشایر حضور داشتند اما امروز خانه های مردم جایگزین شده است.
وی با اشاره به رشد جمعیت در کشور و نیز در منطقه زاگرس گفت: درست است که ما با رشد جمعیت در چند دهه اخیر مواجه بودیم اما سرعت توسعه شهرها از سرعت رشد جمعیت چندین برابر بیشتر است چون الگوی توسعه شهری در ایران الگوی درست و اصولی نیست.
خسروی همچنین گردشگری ناپایدار را یکی از مهمترین تهدیدات جدید برای تنوع زیستی در زاگرس مرکزی بر شمرد.
محدوده زاگرس مرکزی با وسعتی بالغ بر 2.5 میلیون هکتار، تقریبا تمامی استان چهارمحال و بختیاری، بخش های زیادی از استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان های اقلید و مرودشت در استان فارس و سمیرم دراستان اصفهان را شامل می شود که به دلیل غنای بالای تنوع زیستی تحت پوشش پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی قرار گرفته اسست. این پروژه با حمایت مالی تسهیلات جهانی محیط زیست و با همکاری برنامه عمران ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت نهادهای دولتی و غیر دولتی از سال 2005 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha