شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 235661

آکنه نوعی واکنش پوستی است که احتمال ابتلا به آن در همه سنین وجود دارد. تغییرات هورمونی، استرس، عوامل ارثی و حتی برخی از محصولات مراقبتی پوست و مو در ایجاد و تشدید آکنه موثراست.

۱۳ درمان خانگی برای مبارزه با آکنه و جوش

سلامت نیوز: آکنه نوعی واکنش پوستی است که احتمال ابتلا به آن در همه سنین وجود دارد. تغییرات هورمونی، استرس، عوامل ارثی و حتی برخی از محصولات مراقبتی پوست و مو در ایجاد و تشدید آکنه موثراست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، وجود این جوشها خصوصا در صورت و به ویژه برای خانمها در هر سنی عذاب آور است و روشهای درمانی بسیاری را در این زمینه به کار می برند. امروزه درمانهای دارویی و روشهای مراقبتی بی شماری به منظور درمان آکنه و جوشهای پوستی وجود دارد اما ممکن است این درمانها علی رغم هزینه های بسیار، در برخی موارد تاثیرگذار نبوده و یا فقط در دوره ای از زمان موجب تسکین جوشها شوند و پس از آن به حالت اولیه بازگردند. در این مقاله ۱۳ روش درمان طبیعی و مواد موثر برای درمان این جوشها را بیان کرده ایم. با بکاربردن آنها و اعمال کمی تغییر در رژیم غذایی روزانه خود، علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، می توانید از دست این جوشها خلاص شده و پوستی سالم تر و درخشان تر داشته باشید.

 سفیده تخم مرغ

پروتئین و ویتامین موجود در سفیده تخم مرغ به بازسازی پوست کمک می کند. سفیده یک یا دو عدد تخم مرغ را جدا کنید و روی صورت خود بمالید و اجازه دهید برای حدود بیست دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید. این کار چربی اضافی روی پوست را جذب کرده باعث ایجاد طراوت و جوان سازی آن خواهد شد.

روغن درخت چای

یکی از بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان جوشهای صورت روغن درخت چای است که یک درمان خانگی عالی برای جوشها و سایر التهابات پوستی است. بیشتر محصولات تجاری پاک کننده پوست صورت( شیر پاک کن ها) حاوی روغن درخت چای هستند. اگرچه از لحاظ قیمت کمی گران است اما بسیار با دوام و غلیظ است. اگر به صورت منظم استفاده شود و یا به حالت مخلوطی با آلوئه ورا بکار برده شود درمانی قوی برای جوشها خواهد بود.

سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده آنتی باکتریال طبیعی و تسکین دهنده است که بسیار ارزان بوده و در دسترس همه است و تاثیرات آن بیشتر از بسیاری از داروهای پوستی است. برای استفاده، سرکه سیب  را با آب مقطر به نسبت یک به چهار مخلوط کرده و روزانه پوست خود را با آن شستشو دهید. اثرات شگفت انگیز آن شما را متعجب خواهد کرد.

توت فرنگی

توت فرنگی دارای میزان زیادی اسید سالیسیلیک است که آن را به یکی از بهترین عوامل تغذیه ای مقابله کننده با جوش تبدیل کرده است. مخلوطی خمیری از پوره توت فرنگی و مقداری عسل تهیه کنید و به عنوان ماسک بر روی صورت خود قرار دهید. پس از بیست دقیقه صورت خود را بشویید. به مدت دو تا سه هفته و هفته ای یک یا دو بار این کار را انجام دهید. استفاده از این ماسک باعث پوسته ریزی صورت می شود و در نتیجه به لایه برداری و بازسازی پوست کمک می کند.

پوست موز

پوست موز دارای یک ترکیب ضد التهابی قوی به نام لوتیین است. برای مشاهده اثر آن، قسمت داخلی پوست یک موز را بر روی پوست و جوشها ماساژ دهید و بعد از بیست دقیقه بشویید.

چای سبز

چای سبز خواص بی شماری دارد. از جمله خواص آن تسکین درد و التهابات پوستی از جمله جوشها است. یک چای سبز غلیظ حاوی ده بسته چای سبز کیسه ای و پنج فنجان آب دم کنید و بگذارید کاملا سرد شود. چای دم کرده خنک شده را در یک بطری اسپری دار بریزید و شبها قبل از خواب و نیز صبح ها پس از بیدار شدن صورت خود را با آن مرطوب کنید. این کار به آبرسانی و رطوبت بیشتر پوست صورت، پاکسازی پوست ، درمان جوشها و سلامت کلی پوست کمک شایالنی خواهد کرد.

عسل

عسل یک ماده آنتی باکتریال عالی است. به جرات می توان گفت که این ماده شفا بخش یکی از قوی ترین ترکیبات آنتی باکتریالی در سرتاسر جهان است. عامل ایجاد جوشها باکتری های موجود در منافذ پوست هستند. آب نصف یک لیمو ترش را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و آن را روی نواحی جوش دار صورت خود بمالید. پس از بیست دقیقه آن را بشویید و بعد از آن از یک مرطوب کننده بدون چربی برای جلوگیری از خشک شدن پوستتان استفاد ه کنید. انجام منظم این کار در درمان جوشها بسیار اثرگذار خواهد بود.

نعناع

منتول نام ماده ای است که در نعناع موجود است و در تسکین التهابات پوستی موثر است و درمان خوبی برای جوشهای پوستی خواهد بود. مقداری برگ نعناع را با کمی جوش شیرین و گیاه آلوئه ورا بجوشانید و بر روی جوشها بمالید. این محلول قبل از اینکه جوشها از لایه زیرین پوست به سطح آن بیایند آنها را از بین خواهد برد و پوست را عمیقا پاکسازی خواهد کرد. علاوه بر این بسیار تسکین دهنده و طراوت بخش است. 

آسپیرین

آسپیرین ها دارای اسید سالیسیلیک هستند. این اسید در از بین بردن آلودگی ها و باکتری های پوستی که سبب ایجاد جوش می شوند بسیار موثر است. یک عدد قرص آسپیرین را خرد کرده و آن را له کنید و سپس آن را با یک یا دو قطره آب مخلوط نمایید. ترکیب حاصل را بر روی جوشهای چرکی و یا جوشهای سر سیاه مالیده و بگذارید در طی شب بر روی پوست باقی بماند. با استفاده از این ترکیب یک یا دو بار در هفته جوشهای شما از بین خواهند رفت.

اسیدهای چرب امگا ۳

وقتی صحبت از اسیدهای چرب امگا سه به میان می آید معمولا ذهن همه افراد به سمت مکملهای آن می رود که با مارکها و برندهای مختلف در داروخانه ها موجودند. اما بهتر آن است که تامین این ماده ضروری از طریق رژیم غذایی مناسب در بدن انجام شود. مواد غذایی حاوی امگا سه عبارتند از ماهی سالمون، ماهی تن، تخم مرغ، سویا و اسفناج. این مواد سرشار از امگا سه هستند و افزودن آنها به سبد غذایی روزانه، سبب می شود امگا سه بدن تامین شود که در سلامت پوست و مو بسیار موثر خواهد بود.

قطره های چشمی

قطره های چشمی یکی از بهترین درمانهای آکنه و جوشهای پوستی هستند. آنها درد، تحریکات و التهابات پوستی را به همان اندازه که در درمان ناراحتی های چشمی موثرند، تسکین می دهند. کمی قطره چشمی را چند بار در روز بر روی جوشها بمالید. چیزی نخواهد گذشت که قرمزی و التهاب ظاهری جوشها کاملا از بین خواهد رفت.

خمیر دندان

کمی خمیر دندان معمولی را بر روی جوشها بمالید. اجازه دهید در طول شب بر روی پوست باقی بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. این کار باعث باز شدن منافذ پوست شده و به درمان جوشها کمک خواهد کرد.

خیار

خیار دارای مقادیر زیادی ویتامین سی است و از زمانهای قدیم تا کنون در درمان تحریکات، التهابات و تورمات پوستی بکار می رود. یک قطعه خیار را مستقیما روی جوشها قرار دهید و به مدت پانزده دقیقه نگه دارید و سپس صورت خود را بشویید. این کار سبب تسکین درد و قرمزی جوشها شده و به بهبود آنها کمک خواهد کرد.

نکته قابل ذکر این است که به کار بردن روشهای فوق در کنار رعایت یک رژیم غذایی مناسب، اثرات درمانی بهتری خواهد داشت و نیز اینکه برای درمان التهابات و بیماریهای پوستی شدیدتر باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha