عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نزدیک به 60 درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند به نحوی مشکلاتی در رابطه با سلامت روان دارند که این مسئله وجود تیم رابط مشاور را ضروری می‌سازد.

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نزدیک به 60 درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند به نحوی مشکلاتی در رابطه با سلامت روان دارند که این مسئله وجود تیم رابط مشاور را ضروری می‌سازد.

مهرنوش اینانلو در گفت وگو با ایسنا، گفت: پرستار رابط مشاور یک حیطه تخصصی برای روانپزشکان است که خدمات بهداشت روان را در بیمارستان‌های عمومی در بخش‌های مختلف مانند اورژانس و بخش‌های مربوط به آنکولوژی و سایر بخش‌ها ارایه می‌دهند.

وی افزود: حدود 50 درصد افرادی که در بخش‌های بیمارستانی بستری هستند به نحوی مشکلاتی در رابطه با سلامت روان مانند تنش ناشی از بستری شدن و سازگار شدن با بیماری‌های مزمن دارند.

این روان پرستار تصریح کرد: در حالت معمول کادر بهداشت و درمان وقت و فرصت کافی برای پرداختن به تمام نیازهای بیمار در حیطه‌های روانی و اجتماعی بیمار را ندارند در صورت به کارگیری از تیم رابط مشاور شامل روانپزشک و روان پرستار، ارایه خدمات به کلیه نیازهای بیمار مقدور خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این امر به صورت تخصصی شروع و تحقیقات زیادی در مورد منافع آن انجام شده است و حتی مقالاتی از کشورهای کمتر توسعه یافته مانند هند، سریلانکا در این زمینه انجام شده است. پرستار رابط مشاور به عنوان یک فیلد تخصصی در کشورهای پیشرفته مطرح است. در ایران تیم روانپزشکی فعالیتش در حال رشد است ولی به شکل تیمی به کار گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این امر به صورت مشاهده روانپزشکی به ندرت دیده می‌شود و به دلیل این که ادامه‌دار نیست مشکلات بیمار درمان و پیگیری نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha