مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تصویب گنجاندن بیماران متابولیک در فهرست حمایت بیمه ای در مجلس، بدون در نظر گرفتن منابع اعتباری به چالشی برای سایر بیماران خاص تبدیل خواهد شد.

افزودن بیماران متابولیک به فهرست حمایت بیمه ای چالشی برای سایر بیماران خاص است

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تصویب گنجاندن بیماران متابولیک در فهرست حمایت بیمه ای در مجلس، بدون در نظر گرفتن منابع اعتباری به چالشی برای سایر بیماران خاص تبدیل خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 در مجلس شورای اسلامی 26دیماه از قرار گرفتن بیماران ام‌اس، پروانه‌ای و اوتیسم در لیست حمایت بیمه ای بیماری های خاص خبر داده بود.


علی اصغر یوسف نژاد گفته بود که دولت مکلف است بخشی از خدمات دارویی بیماران نازایی را مشمول بیمه سلامت قرار دهد و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، پروانه ای و اتیسم را مانند بیماری های خاص محاسبه و پرداخت کند.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران امروز(یکشنبه) در نشست ماهانه خود با خبرنگاران، گفت: این موضوع که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده است، موجب ایجاد چالش برای بیماران خاص می شود که از قبل مشمول حمایت بیمه ای شده اند و مانند این است که نانی که قبلا بین چهار نفر تقسیم می شد حالا بین هشت نفر باید تقسیم شود.


طاهر موهبتی افزود: ما هم علاقه مند هستیم که این اقدام انجام شود اما نگاه دولت و حکومت در بیماری های خاص باید خاص باشد؛ درحالیکه منابع مالی برای آنچه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده، لحاظ نشده است.


وی خاطرنشان کرد: یک سری بیمار خاص داشتیم که اعتباری برای آن در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است اما گروه جدید اضافه شده بدون آنکه بودجه ای درنظر گرفته شود که به تبع آن، خدمات گروه قبلی دچار چالش خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس آنچه که کمیسیون تلفیق تصویب کرده، بیماران نازایی و بخشی از بیماران متابولیک ام اس، پروانه ای و اتیسم را مشمول بیمه سلامت می شوند اما سوال این است بخشی یعنی چقدر؟ یک درصد، 2درصد یا ٩٠ درصد.
رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت، اعتبار وزارت بهداشت در بخش بیماران خاص را ٢١٦ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همین میزان منابع هم در حال حاضر کم است.

**زیان انباشته تا پایان سال ٩هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان خواهد بود
موهبتی در بخش دیگری از سخنانش مجموع زیان انباشته را تا پایان سال 96، بیش از ٩ هزار و 800 میلیارد تومان برشمرد و گفت: اکنون با تخصیص اعتبار ماه دهم سال ٩٦ درحال تسویه حساب سال ٩٥ هستیم که هر ماه هزار میلیارد تومان هزینه این سازمان است و با این وجود در این ١٠ ماه حدود ١٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خواهیم داشت.


رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه دولت، انتشار اوراق را برای بیمه سلامت در نظر گرفت و آن را افزایش داد، اظهارکرد: در عین حالی که این یک گام به جلو محسوب می شود اما در حال حاضر، خرید اوراق هم علاقه مند چندانی ندارد.
وی ادامه داد: اگر بدهی هم تمام شود مشکلات پایان نمی یابد چون کسری بودجه برای سال بعد داریم که باید مدیریت هزینه داشت؛ هرچند آثار مدیریت هزینه، بخشی از کسری بودجه را جبران می کند.

**پایگاه اطلاعات بیمه شدگان
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره مصوبه مجلس و لایحه دولت مبنی بر اینکه همه بیمه کنندگان باید اطلاعات را بصورت برخط در پایگاه خدمات بیمه سلامت قرار دهند، گفت: بعد از 6ماه از قراردادن اطلاعات بیمه شدگان در پایگاه خدمات بیمه سلامت، سیستم مستحق سنجی در بیمارستان ها مستقر شود و همه بخش های دولتی غیردولتی و خصوصی مکلفند از این پایگاه در ارایه خدمت خود استحقاق سنجی کنند.
وی افزود: قانونگذار، سازمان ها را به سمت رفتن ابزار نوین الکترونیکی به جای دفترچه مکلف کرده است.
موهبتی درباره احکام بیمه بحث همپوشانی، اظهارکرد: سازمان بیمه سلامت به رفع همپوشانی مکلف شده و شیوه نامه آن توسط سازمان بیمه سلامت تبیین و ابلاغ می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha