محققان دانشگاه سینسیناتی آمریکا موفق به فعال‌کردن یک پروتئین مولکولی مرتبط با فعالیت ماهیچه ها شدند که می‌تواند در درمان بیماری های ام اس، ای ال اس و دیستروفی عضلانی موثر باشد.

امکان درمان بیماری ALS با شناسایی مکانیسم یک پروتئین مولکولی

سلامت نیوز: محققان دانشگاه سینسیناتی آمریکا موفق به فعال‌کردن یک پروتئین مولکولی مرتبط با فعالیت ماهیچه ها شدند که می‌تواند در درمان بیماری های ام اس، ای ال اس و دیستروفی عضلانی موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، در این مطالعه محققان دریافتند که چگونه می‌توان شکل غیرفعال یا نهفته پروتئین GDF8 را فعال کرد. این پروتئین سیگنا‌ل‌دهنده که گاهی با نام میستاتین نیز شناخته می‌شود، مسئول محدودیت ماهیچه هاست.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،تمام حیوانات دارای این پروتئین مولکولی هستند که اندازه ماهیچه ها را محدود می کند. می‌توان با هدف قرار دادن این پروتئین تولید ماهیچه ها را در بیماران مبتلا به اختلالات عضلانی افزایش داد. این پروتئین مولکولی نقش مهمی در اکثر جنبه‌های بدن انسان دارد و بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، منجر به تنظیم معیوب این پروتئین می‌شود.


در حین سنتز، میستاتین در حالت خاموش باقی می‌ماند. فرآیند فعال‌کردن شامل برش بخشی از مولکول است که باعث غیرفعال شدن آن می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد میستاتین می‌تواند با اندکی تغییر در مکانیسم حالت خفته، فعال شود. محققان در حال تلاش برای درک چگونگی این مکانیسم هستند. با استفاده از این مکانیسم می‌توان بدون نیاز به برش، پروتئین را فعال کرد. این روش در درمان بیماری‌های ام اس، دیستروفی عضلانی و ای ال اس مفید خواهد بود.
بیماری ALS (اسکلروز آمیوتروفیک جانبی) که بیماری لوگرینگ نیز نامیده می شود، یک بیماری عصبی پیشرونده است که سبب زوال تدریجی سلول های عصبی می شود و توانایی حرکتی بیمار را سلب می کند. در ALS بیمار به مرور زمان توانایی مکالمه را از دست می دهد و به دلیل ضعف عضلات، تنفس نیز به شواری انجام می شود.
سالانه حدود شش هزار و 400 آمریکایی با این بیماری تشخیص داده می شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha