استاد و محقق دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: طلاق عاطفی یکی از پیامدهای تداوم خشونت خانگی است که در آن زوج ها به دلایل مختلف ، چاره ای جز ادامه زندگی ندارند.

طلاق عاطفی یکی از پیامدهای تداوم خشونت خانگی است

سلامت نیوز: استاد و محقق دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: طلاق عاطفی یکی از پیامدهای تداوم خشونت خانگی است که در آن زوج ها به دلایل مختلف ، چاره ای جز ادامه زندگی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، شهربانو قهاری روز دوشنبه در دومین روز از هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با موضوع همسرآزاری افزود:گاهی قربانیان خشونت ، احساس شرم می کنند که خشونت خانگی را گزارش دهند و انگ (برچسب) کتک خوردن به آنان زده شود به همین علت به مراکز مشاوره مراجعه نمی کنند.
وی تاکید کرد: اگر در زمان خشونت خانگی ، طلاق امکان پذیر نباشد باید در جهت کاهش آسیب حرکت کرد.

**چالش مراجعه نکردن زوج ها برای حل همسرآزاری
این استاد دانشگاه ، مسائل روانپزشکی درمان نشده ، عدم آگاهی زوج ها و ناتوانی در حل مسائل زناشویی را از جمله عوامل سبب ساز خشونت خانگی برشمرد و گفت: یکی از مهم ترین چالش های مداخلات روانشناختی در همسرآزاری این است که زوج های ایرانی ممکن است مشاوره را دنبال نکنند.
قهاری افزود: افراد خودشیفته و دارای اختلال شخصیتی ممکن است نیازی به مشاوره و تغییر رفتار احساس نکنند که این مساله می تواند چرخه خشونت خانگی را فعال نگاه دارد.
وی یادآور شد: خشونت خانگی از غفلت و خشونت کلامی آغاز می شود و به خشونت جسمی می رسد.
قهاری اضافه کرد: در پیشگیری اولیه از خشونت خانگی می توانیم کاری کنیم که خشونت خانگی در ایران اتفاق نیفتد و پیشگیری ثانویه نیز به غربالگری قربانیان و مرتکبین خشونت خانگی می پردازد.

**افسردگی شایع ترین پیامد خشونت خانگی است
استاد دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای طرح مداخلات زودهنگام همسرآزاری در نظام مراقبت بهداشتی ، گفت: افسردگی شایع ترین نشانه و پیامد خشونت خانگی است.
قهاری اظهارکرد: برخی ویژگی های شخصیتی مانند شخصیت وابسته ، پرخاشگر و منفعل نیز می تواند زنان را در معرض خشونت خانگی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مطالعاتی روی تکنیک های معنوی برای پیشگیری از خشونت خانگی ، انجام شده تا افراد براساس آن بتوانند ببخشند؛ بخشش به قربانیان کمک می کند از معرض خشونت خانگی بیرون بیایند.

**برخی زنان، خشونت خانگی را دامن می زنند
استاد دانشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: به ندرت مرتکبان خشونت خانگی برای مشاوره مراجعه می کنند ؛ گاهی قربانیان خشونت با ناآگاهی ، خشونت را دامن می زنند و لازم است که سهم قربانی در خشونت برای آنان مشخص شود.
قهاری گفت: انتظار داریم فراونی و شدت خشونت خانگی برای زوج هایی که برای خشونت درمانی مراجعه می کنند، کاهش یابد.
وی تصریح کرد: خشونت خانگی ، چرخه ای است که خشونت ورز آن را در محیط های مختلف جابجا می کند بطورمثال فردی که در محیط کار مورد خشونت قرار می گیرد ، این خشونت را وقتی به خانه می رسد، جابجا می کند و همسر نیز این خشونت را علیه کودکان ، اعمال می کند.
به گفته وی، خشونت های انفعالی نادیده گرفته می شود به آن معنا که با خشونت فعال مانند کتک زدن مواجه هستیم اما خشونت های انفعالی مانند قهر کردن دیده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha