دو روز پیش و پس از اظهارات یکی از معاونین سازمان حفاظت محیط‌زیست خبری مبنی‌بر حذف بودجه گردوغبار در کمیسیون تلفیق مطرح شد که من همین‌جا اعلام می‌کنم این خبر و حذف بودجه گردوغبار از اساس کذب است.

در بودجه عمومی توجهی به گردوغبار نشده است

سلامت نیوز:طی دو روز گذشته خبری مبنی‌بر حذف بودجه کاهش گردوغبار از کل بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: این اتفاق همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد واکنش‌های متفاوت بسیاری را برانگیخت و از جهات مختلف به مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق به سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر نهادهای مسئول حمله شد. تنگ‌نظری مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و عدم دغدغه‌مندی آنان که علی ساری، نماینده اهواز مطرح کرد یکی از عللی بود که برای این اتفاق ذکر شد.


 خبر حذف بودجه کذب محض است

 بعد از پیگیری ماجرا با جوادکاظم نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق این مجلس به گفت‌وگو پرداخت. این نماینده با اشاره به این موضوع که جریان حذف بودجه گردوغبار به‌طور کلی کذب است، گفت: «از دو روز پیش و پس از اظهارات یکی از معاونین سازمان حفاظت محیط‌زیست خبری مبنی‌بر حذف بودجه گردوغبار در کمیسیون تلفیق مطرح شد که من همین‌جا اعلام می‌کنم این خبر و حذف بودجه گردوغبار از اساس کذب است.»

 دولت، مجوز تامین بودجه را از رهبری نگرفته است

وی در ادامه به تشریح ماجرای بررسی بودجه گردوغبار در کمیسیون تلفیق پرداخت و خاطرنشان کرد: «موضوعی که در ارتباط با این بودجه در کمیسیون تلفیق مطرح بود، اعتباری بود که دولت جهت تامین آن در نظر گرفته بود. دولت محل تامین این اعتبار را از صندوق توسعه ملی قرار داده است و تامین اعتبار از این صندوق منوط به اجازه مقام معظم رهبری است و باید ایشان مجوز بدهند، نه اینکه بدون مجوز این صندوق را به‌عنوان محل تامین اعتبار در نظر بگیرند. تاکنون هم دولت این مجوز را نگرفته است. این بودجه مربوط به بند «و» تبصره چهار لایحه بودجه است که مضاف بر بودجه گردوغبار، صداوسیما، پاداش معلمان، آب روستایی و چند موضوع دیگر نیز وجود دارد که همگی باید مجوز رهبری را جهت تامین بودجه از صندوق ملی توسعه داشته باشند. کمیسیون تلفیق هم بر همین مبنا از دولت خواست مجوز بگیرد، نه اینکه آن را حذف کرده باشد.»

کاظم نسب ضمن اشاره به تخصیص این بودجه در سال گذشته، گفت: «در سال گذشته نیز مقداری از 100 میلیون دلاری را که رهبری از صندوق توسعه ملی مجوز تامین بودجه داده بودند، به قضیه گردوغبار خوزستان اختصاص دادیم و این موضوع چیز عجیبی نیست و امسال نیز دولت باید مجوز این تامین بودجه را بگیرد.»

 مسئولان محیط‌زیست گزارش عملکردشان را بدهند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «این آقا به جای دفاع از این قضیه و تنویر افکارعمومی با اظهارات خود باعث این التهابات رسانه‌ای شد. سوای این جریان، سازمان محیط‌زیست باید پاسخگوی اعمال و فعالیت‌های خود باشد و در ارتباط با آنها توضیح و گزارش ارائه کند. عملکرد این سازمان در خوزستان بسیار ضعیف بوده است. وجود گردوغبار و وضعیت فعلی آسمان اهواز نیز موید همین عملکرد ضعیف است.»

 ریشه آلودگی‌ها داخلی است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به علل ایجاد گردو غبار در استان خوزستان، افزود: «اینکه عده‌ای می‌گویند ریشه گردوغبار خارجی است و در داخل مشکل خاصی نداریم تماما کذب است. مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط به مردم خوزستان دروغ می‌گویند. سال‌هاست گازهای حاصل از عملیات استخراج نفت سوزانده می‌شود و آلودگی ناشی از آن در هوای خوزستان می‌ماند و بارش‌ها را به باران اسیدی تبدیل می‌کند و این باران اسیدی بر وضعیت فرسایش خاک اثر‌گذار می‌شود و آن را تسریع می‌کند. کشت نیشکر و حجم بالای مصرف آب و انتقال پساب‌های آن به تالاب‌ها هم یکی دیگر از علل افزایش خشکسالی و ایجاد گردوغبار است. محیط‌زیست رسالت اصلی خودش را در استان خوزستان و مجموعه استان‌های غربی انجام نداده است و نتیجه آن شده است این حجم از گردوغبار سلامت مردم را به خطر انداخته است.»

 جلوی انتقال آب را باید بگیرند

کاظم‌نسب در پایان با انتقاد از جریان انتقال آب کارون به فلات مرکزی کشور ادامه داد: «کانون ریزگردها شرق اهواز است و منابع خارجی تاثیر آنچنانی ندارند. اگر هم تاثیری دارند به مراتب کمتر از تاثیر این کانون‌های داخلی است. حالا علل ایجاد این کانون‌ها چیست؟ رودخانه کارون روزگاری محل تردد کشتی‌ها بوده و حالا محل عبور فاضلاب مردم خوزستان است. آن وقت عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست ادعا می‌کند خوزستان مازاد آب دارد. کدام مازاد آب؟ اگر مازاد آب هست پس این وضعیت کارون برای چیست؟ اگر مازاد آب هست چرا این مقدار زمین حاصل‌خیز در استان بدون آب مانده‌اند و خشک شده‌اند و خود این زمین‌ها منبع ایجاد گردوغبار شده‌اند؟ این حرف‌ها همه دروغ است و ما بارها از مسئولان و وزرا خواسته‌ایم تا جلوی این انتقال آب گرفته شود. وقتی به جای تغذیه زمین‌های موجود در استان آب را کانال‌کشی کنید و به جای دیگری ببرید نتیجه‌اش می‌شود اینکه زمین‌ها بایر و خاک موجود در آن در اثر وزش باد به آسمان برود و بشود این حجم از گردوغبار.»

منشا داخلی گردوغبار موجود در هوای خوزستان و سایر استان‌های غربی، عدم‌تخصیص بودجه گردوغبار توسط کمیسیون تلفیق به خاطر عدم دریافت مجوز از مقام معظم رهبری توسط دولت و این دست از موضوعات از سوی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون تلفیق به‌عنوان ریشه خبری مبنی‌بر حذف بودجه گردوغبار مطرح شد و می‌توان گفت که با کمی درایت و توجه بیشتر به بیان اتفاقات و فهم فعالیت‌های مجلس در ارتباط با مراحل تصویب بودجه از سوی مسئولان و معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌شد از التهابات رسانه‌ای ایجاد شده طی چند روز اخیر جلوگیری کرد.

ارائه گزارش نسبت به اقدامات انجام شده توسط سازمان حفاظت  محیط‌زیست در ارتباط با وضعیت وجود گردوغبار در هوای خوزستان که علی ساری دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آن را مطرح کرد نیز به‌عنوان یک مطالبه عمومی وجود دارد و انتظار می‌رود که این سازمان نسبت به انجام آن و تنویر افکار عمومی به این وسیله اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha