پدیده گردوخاک برای ششمین روز متوالی خوزستان را فراگرفت به‌طوری که میزان غلظت آن در بهبهان به دو هزار و ۸۸۵ معادل بیش از ۱۹ برابر حد مجاز رسید.

سلامت نیوز:بحران ریزگردها یک بحران زیست‌محیطی است که در استان خوزستان وجود دارد. در حال حاضر، کانون اصلی تولید این ریزگردها، از داخل ایران است اما ریزگردهایی که از کشورهای همسایه ازجمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند شرایط را تشدید کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت:بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و نابودی تالاب‌های بین‌النهرین در عراق کانون‌های اصلی تولید ریزگردها هستند.

گردوغبارها و ریزگردها در چند سال اخیر در ایران افزایش یافته‌اند که علت آن خشک شدن تالاب‌های ایران و عراق است. با انتقال آب و خشک شدن بیش از دو میلیون هکتار از تالاب‌های عراق و بیش از ۴۰درصد تالاب‌های خوزستان، این تالاب‌ها تبدیل به کانون ریزگرد شده و یکی از راه‌حل‌ها برای حل این معضل، احیای تالاب‌هاست. مقابله با ریزگردها راهکار کوتاه‌مدت ندارد و نیازمند مقابله‌ای چندین‌ساله است. معضل ریزگردها همچنان گریبانگیر خوزستان است و اقدامات دولت در این زمینه بعضا اقداماتی درمانی بوده و پیشگیرانه نبوده است.

 نفس خوزستان بند آمد

پدیده گردوخاک برای ششمین روز متوالی خوزستان را فراگرفت به‌طوری که میزان غلظت آن در بهبهان به دو هزار و ۸۸۵ معادل بیش از ۱۹ برابر حد مجاز رسید.

روز یکشنبه غلظت ریزگردها در شهرستان دهلران به ۱۰ برابر حد مجاز رسید و دانش‌آموزان در این شهرستان با ماسک سرکلاس درس حاضر شدند و فعالیت ادارات با دو ساعت تاخیر انجام شد.

براساس اعلام استانداری خوزستان، مدارس و مراکز دانشگاهی شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامشیر، شوش، امیدیه، ماهشهر، دزفول، گتوند، شوشتر، رامهرمز، اندیمشک و ایذه یکشنبه به دلیل تداوم پدیده گردوخاک تعطیل شدند.

 بودجه مقابله با ریزگردها حذف شد!

تلاش تمامی نمایندگان خوزستان برای جلوگیری از حذف بودجه مقابله با گردوغبار در لایحه بودجه متاسفانه به نتیجه نرسید.
سرانجام کریم شافعی، معاون امورمجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد که «در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گردوغبار جنوب کشور ازجمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.»

 حذف بودجه ریزگردهای خوزستان منطقی است!

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با «انتخاب» در واکنش به حذف بودجه ریزگردهای خوستان از بودجه سال 97 از سوی کمیسیون تلفیق اظهار کرد: «اگر بودجه‌ای به یک نهاد دولتی تخصیص داده شود ولی از آن استفاده نشود طبیعی است که در سال‌های بعد، چنین بودجه‌ای حذف شود.»

وی افزود: «حذف بودجه ریزگردهای خوزستان از سوی مجلس منطقی است؛ نمی‌توان بودجه را به نهادی اختصاص داد که قادر به استفاده از آن نیست.»

کهرم خاطرنشان کرد: «به نظر من حذف بودجه از سوی مجلس کاری منطقی بود چراکه چنین بودجه‌ای در سال گذشته هم اختصاص یافته بود ولی تحقق نیافت.»

 اذن رهبری به برداشت ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی

صبح دیروز جلیل مختار از اجازه رهبر معظم انقلاب برای اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها خبر داد و گفت: «لازمه تحقق اعتباری که دولت در لایحه بودجه 97 برای ریزگردها لحاظ کرده نیازمند تامین اذن رهبری بود. بنابراین کمیسیون تلفیق این مصوبه را از دستور کار کمیسیون تلفیق خارج و تصویب نکرد، حال با پیگیری نمایندگان خوزستان، رهبری اذن تامین اعتبارات این حوزه را صادر فرمودند.»

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «خوشبختانه مقام معظم رهبری اجازه و اذن برداشت 100 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و همچنین 50 میلیون دلار برای بهسازی برق خوزستان را از طریق صندوق توسعه ملی صادر کردند که قطعا این موضوع تاثیر بسزایی در مقابله با این معضل و بهبود وضعیت هوای خوزستان خواهد داشت.»
 
 دولت باید راه‌حل‌های دیگری هم داشته باشد

علی ساری، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اذن رهبری به برداشت ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: «در ارتباط با بودجه مقابله با ریزگردها باید بگویم که این بودجه نیازمند اذن مقام معظم رهبری بود که ایشان هم اذن به برداشت را دادند و من با توجه به روحیاتی که از نمایندگان می‌شناسم امید بالایی دارم که این بودجه به‌زودی تصویب می‌شود.»

وی افزود: «در ارتباط با این موضوع که آیا این بودجه کافی است یا خیر این نکته را باید بگویم که در مورد ریزگردها دو نکته داریم، یکی  جلوگیری از ادامه پیشرفت ریزگردها و دیگری حل معضل فعلی ریزگردهاست و بودجه باید برای این دو جنبه مورد استفاده قرار بگیرد.»

این نماینده مجلس با اشاره به پیشگیری از پیشرفت ریزگردها گفت: «پیشگیری این موضوع از طریق توافق‌های انتقال آب است و نوع رژیمی است که در مورد آب می‌گیرند.»

ساری خاطرنشان کرد: «350 هزار هکتار است که باید روی آنها کار شود، حالا یا از طریق کاشت نهال، روش‌های تلفیقی و مالچ پاشی است و کار زمانبر و حجیم است.»

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا، گفت: «حدود 6 هزار هکتار نهال کاشته شده است و با توجه به اینکه مثل قبل آبیاری از طریق تانکر نیست باید برنامه‌ریزی بیشتری انجام شود تا بتوان هرچه سریع‌تر این معضل را حل کرد.»

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «کاملا روشن است که این مبلغ، برای این معضل کافی نیست و بسیار ناچیز است و باید راه‌های دیگری که دولت می‌تواند به این معضل کمک کند هم در نظر داشته باشد.»

 حق اهواز این نبود

اهواز در چند سال اخیر قرار گرفتن در لیست‌های سیاه و آلوده‌ترین و گرم‌ترین شهرهای جهان را تجربه کرد. در کنار اینها اگر بالا رفتن حاشیه‌نشینی، آمار تکان‌دهنده بیکاری و در نهایت افزایش شدید ریزگردها و رشد مبتلایان به بیماری سرطان را قرار دهیم خبر از آینده‌ای تاریک برای اهوازی‌ها می‌دهد.

اغلب مدیریت شهرها سعی می‌کنند شهرهای خود را با خبرهای جذاب به تیتر جراید جهانی برسانند اما اهواز در این چند سال چند بار به تیتر خبرهای بد جهانی تبدیل شده است.

تعلل‌های دولت، آمارهای غلط، سهل‌انگاری در رابطه با تالاب هورالعظیم و مانورهای انتخاباتی را که کنار بگذاریم حق اهواز این نبود که با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کند و در نهایت مقام معظم رهبری اذن به حل این مشکلات دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha