رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افت قند خون در خواب به عنوان یک مشکل اساسی کودکان دیابتی، بر ضرورت تولید و یا بومی سازی دستگاه های هوشمند کنترل قند خون تاکید کرد.

افت قندخون در خواب یک مشکل اساسی کودکان دیابتی

سلامت نیوز: رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افت قند خون در خواب به عنوان یک مشکل اساسی کودکان دیابتی، بر ضرورت تولید و یا بومی سازی دستگاه های هوشمند کنترل قند خون تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عطاالله پورعباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر کنترل قندخون کودکان در شب ها توسط والدین و در فواصل منظم انجام می شود، اما این موضوع مشکلاتی را برای آنان به وجود می آورد.
وی بیان کرد: اگر قند خون به وسیله دستگاهی اندازه گیری شود که در صورت کاهش قند به والدین هشدار داده شود، علاوه بر حفظ سلامت کودکان دیابتی، به والدین هم کمک می کند .
پورعباسی لرزش، عرق کردن، سردرگمی، رفتار نامنظم و احساس سبکی در سر را از جمله علائم افت قند خون ذکر کرد و با اشاره به این که قند خون کودک دیابتی طی شبانه روز باید 5 تا 6 بار کنترل شود، گفت: خونگیری از کودکان برای کنترل قند خون پروسه دردناکی است که سبب آسیب به کودکان می شود و یکی از دغدغه های خانواده ها است.
پورعباسی گفت: به همین دلیل مراکز پژوهشی باید به سمت ساخت دستگاه اندازه گیری قند خون با حسگر نوری، حرکت کنند.

** شناسایی 12 نیاز اساسی کودکان دیابتی
وی همچنین به اجرای طرح مخترع سلام در این مرکز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح 12 نیاز اساسی کودکان دیابتی شناسایی و استخراج شد.
پورعباسی اظهار کرد: در قالب این پروژه از حدود 120 پدر و مادر کودک مبتلا به دیابت سئوال شد که مهم‌ترین نیاز انها در خصوص دیابت فرزندشان چیست و از آنها تقاضا شد که در قالب یک نامه از پژوهشگران درخواست فعالیت پژوهشی مورد نیاز را بکنند تا این کودکان راحت‌تر زندگی نمایند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ساخت دستگاه هشدار دهنده افت قند در خواب، ساخت سیستم هشدار دهنده افت قند از طریق پیامک، تهیه خوراکی های خوشمزه بدون قند یا دفع سریع قند، ساخت سیستم تزریق بی درد و ساخت انسولین خوراکی از جمله نیازهای اساسی کودکان دیابتی است که از سوی والدین کودکان دیابتی اعلام شد.
وی افزود: ساخت سیستم تزریق هوشمند درون بافتی انسولین، تجمیع دستگاه های بایو سنسور اندازه گیری شاخص های متابولیک، طراحی نظام حمایتی بیمه ای برای دیابتی ها، ساخت دستگاه های اندازه گیری قند بدون نیاز به خون، ساخت دستگاه یادآور تزریق انسولین، ساخت ابزار توانمندسازی خودمدیریتی و طراحی سامانه های هوشمند تحلیل محتوای غذا و برآورد میزان انسولین مورد نیاز را از دیگر نیازهای اساسی کودکان دیابتی است.

** بومی سازی دستگاه های پیشرفته حوزه درمان دیابت
وی بر لزوم بومی سازی دستگاه های پیشرفته حوزه درمان دیابت به خصوص کودکان تاکید کرد و گفت: مراکز پژوهشی با بهره گیری از توان پژوهشگران توانمند داخلی باید نسبت به بومی سازی فناوری های پیشرفته اقدام کنند تا بیماران دیابتی به خصوص کودکان به تکنولوژی های روز دنیا دسترسی داشته باشند.
وی از جمله به ساخت پمپ انسولین در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: این دستگاه معمولا گران است و طیف وسیعی از بیماران امکان استفاده از آن را ندارند. این فناوری مدرن هم قندخون را به صورت هوشمند اندازه گیری می کند و هم متناسب با سطح قند خون، انسولین را به بدن تزریق می کند.
رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همچنین تاکید کرد: مراکز پژوهشی باید نیازهای اساسی جامعه را اولویت بندی کرده و براساس آنها اقدام به تحقیق کنند؛ آنها همچنین بودجه های پژوهشی خود را باید هدفمند کرده تا با تحقیق بتوانند نیازهای اساسی بیماران را برطرف کنند.
وی با اشاره به این که کشور ما نیاز بیشتری به پژوهش های کاربردی دارد، اظهار کرد: هرچند پژوهش های بنیادی لازم هستند و باید انجام شوند اما نباید از پژوهش های کاربردی غافل شویم. پژوهش کاربردی از جمله پژوهش هایی هستند که مستقیما نیازهای بیماران را برطرف می کند.

** بهره گیری از سلول های بنیادی در درمان بیماران دیابتی
پورعباسی به بهره برداری از سلول های بنیادی در درمان دیابت اشاره کرد و گفت: محققان این مجموعه در قالب این طرح در صدد کمک به بیماران دیابتی هستند تا آنان نیاز به تزریق انسولین نداشته باشند. سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز تبدیل می شوند تا از رنج و آلام این بیماران بکاهد.
وی با اشاره به اینکه بیش از شش سال است که محققان این پژوهشگاه روی این پروژه مشغول تحقیق هستند، افزود: اگر نتایج این طرح تحقیقاتی موثر و اثرگذار باشد، در فرایند درمان این بیماران استفاده خواهد شد.
پورعباسی ادامه داد: استفاده از سلول های بنیادی برای پانسمان زخم های دیابتی یا بهبود سریع تر زخم های دیابتی ها از دیگر طرح های این مجموعه است که محققان ما هنوز در ابتدای این مسیر هستند.

** حدود 10 شرکت دانش بنیان در حال ثبت هستند
رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که فرایند ثبت شرکت های دانش بنیان این مجموعه آغاز شده است، افزود: حدود 10 شرکت دانش بنیان مربوط به اعضای هیات علمی این پژوهشگاه در حال ثبت هستند.
پورعباسی گفت: فعالیت آنها طیف وسیعی دارد که ساخت حسگرهای بیوشیمیایی، تجهیزات پزشکی بیماران به خصوص دیابتی ها، سلول درمانی، محصولات زیست پزشکی و فرآورده های دارویی از جمله حیطه های فعالیت این شرکت های دانش بنیان است.
رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم به پزشکی تهران افزود: پژوهش های این مرکز طیف های وسیعی دارد که شامل پژوهش های بنیادی و کاربردی است. مرکز ایده پروری و نوآوری، تکمیل کننده چرخه پژوهش و تبدیل ایده های پژوهشی به محصولات قابل ارائه به جامعه، است.
پورعباسی ادامه داد: این مرکز کمتر از یکسال است که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و تلاش دارد فعالیت های پژوهشی را جهت دهی و سازمان دهی کند.
وی با اشاره به اینکه عمدتا فعالیت های این مرکز در زمینه فرهنگ سازی در خصوص ترویج فعالیت های پژوهشی کاربردی است، گفت: با اجرای برنامه آموزشی در صدد توانمند کردن پژوهشگران و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه در زمینه کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان هستیم.
رئیس مرکز ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، ترویج پژوهش های بازار محور را از دیگر فعالیت خای این مرکز اعلام کرد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره برای ثبت شرکت های دانش بنیان از دیگر کارهای این مرکز است.
وی، مرکز نوآوری را واسط بین پژوهشگران و صندوق های ریسک پذیر دانست و گفت: با این گونه اقدامات در تلاش هستیم تا محصولات پژوهشی وارد بازار شده و نیازهای بیماران را برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha