شاید شما هم جزء کسانی باشید که بارها و بارها از رژیم غذایی متعدد، انواع دارو یا وسایل مختلف ورزشی برای کنترل وزن استفاده کرده و بعد از زمان کوتاهی دوباره به وزن قبلی خود و یا حتی بالاتر بازگشته اید.

توصیه یک متخصص : کاهش وزن با تغییر رفتار
به گزارش سلامت نیوز دکتر فرناز عطایی متخصص روانپزشک گفت : شاید شما هم جزء کسانی باشید که بارها و بارها از رژیم غذایی متعدد، انواع دارو یا وسایل مختلف ورزشی برای کنترل وزن استفاده کرده و بعد از زمان کوتاهی دوباره به وزن قبلی خود و یا حتی بالاتر بازگشته اید.

وی افزود : می خواهیم این بار با دیدگاه متفاوتی به این موضوع بپردازیم. دیدگاهی که تغییر رفتار را زیربنای کنترل وزن می داند. چراکه در عمل روش های تعدیل رفتاری که با در نظر گرفتن عوامل روان شناختی بر روی کنترل محرک های خوردن، روش خوردن غذا، حمایت همسر و جامعه، اقدامات تقویت کننده و ورزش تاکید می کنند موفقیت بیشتری داشته اند.

وی با بیان اینکه برای به دست آوردن یک وزن متعادل و نگهداری آن باید تغییرات را از درون خود شروع نمایید. ایجاد تغییر و کسب رفتارها و عادت های جدید درست، نیازمند صرف زمان و انرژی است  افزود  : قدم اول افزایش آگاهی است تا اشتیاق و میل به تغییر رفتار در شما ایجاد شود.

این متخصص روانپزشکی تصریح کرد : باور داشته باشید که می توانید بسیاری از رفتارهای خود را تغییر دهید. اگر شما به توانایی خود شک داشته باشید در برابر موقعیت های وسوسه انگیز نمی توانید مقاومت کنید.وقتی تصمیم گرفتید که رفتارهای مربوط به خوردن را تغییر دهید شما باید برای این کار طرحی بریزید که موثر و کاری باشد، پس تعهد قاطعی برای عمل و پیگیری از خود نشان دهید.

وی پیشنهاد کرد که به هنگام دادن طرح موانع احتمالی رعایت برنامه را پیش بینی کنید و راهکار ارائه دهید.
هر عاملی که محرکی برای پرخوری شما باشد مانع رعایت برنامه است پس محرک های خوردن را در خود شناسایی و آمادگی مقابله با آن ها را در خود به وجود آورید.

وی گفت : قلم و کاغذ را بردارید و زمان هایی که در آن بیشترین وسوسه جهت خوردن غذا و تنقلات را دارید یادداشت کنید. سپس راهکارهای مقابله با آنها را روی کارت هایی بنویسید و در جایی قرار دهید که به راحتی در دسترس و دید شما باشند. وقتی با محرک ها روبه رو شدید و احساس نیاز به خوردن پیدا کردید به خود بگویید که آیا من گرسنه هستم یا فقط می خواهم احساسی را که الان دارم تغییر دهم؟ اگر به راستی می خواهید احساستان را تغییر دهید هرچقدر هم غذا بخورید به اندازه روش های جایگزین مفیدی که یادداشت کرده اید موثر نخواهد بود پس به سراغ کارت های راه حل بروید و یکی از آن ها را امتحان کنید.

وی خاطر نشان کرد عادتهای صحیح غذایی را فراگیرید:
- آهسته غذا بخورید.
- مقدار غذای خود را کمتر کنید.
- بنشینید و با تمرکز غذا بخورید.


وی با بیان اینکه الگوی منظم غذایی داشته باشید به طوری که غذا را در وعده های زیاد با مقدار مشخص و محدود مصرف کنید و از خوردن تنقلات بین وعده ها بپرهیزید خاطر نشان کرد وقتی شما از صبح بدانید که در تمام روز چه می خورید و آن را به موقع تهیه کنید و در دسترس داشته باشید باعث می شود پرخوری شما کمتر شود. وعده های اصلی را حذف نکنید به خصوص صبحانه که وعده مهمی است. خوردن صبحانه باعث می شود در طول روز کمتر گرسنه باشید و میل چندانی به غذاهای پرکالری پیدا نمی کنید. از مقررات خشک و سخت رژیمی که به اجرا در آوردن کامل آن غیرممکن است بپرهیزید.

دکتر عطایی گرسنگی کشیدن زیاد را محرک پرخوری دانست و افزود  با اجرای یک برنامه غذایی منظم که به کار گرفتن آن ساده باشد، شما به کنترل وزن در دراز مدت دست خواهید یافت.

وی در پایان اضافه کرد : توجه داشته باشید که با رسیدن به وزن دلخواه فرایند تغییر پایان نمی یابد بلکه باید از این دستاورد خود نگهداری کنید.
ورزش و شرکت در گروه های حمایتی در نگهداری وزن به دست آمده کمک کننده است.
اگر در مرحله نگهداری دچار لغزش شدید و دوباره به رفتارهای نادرست غذایی روی آوردید نباید آن را یک شکست کامل تلقی کنید دوباره تلاش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha