قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه تاکنون جه محصولات تراژنی خوراکی مجوز گرفته اند و چه محصولاتی درخوست مجوز دارند، توضیح داد: به طور کلی سیستم مدیرتی در کشور در مورد این محصولات غذایی این است که مجوز آنها در جایی خارج از وزارت بهداشت و در وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود.
وی ادامه داد: برای ورود هر محصول تراژنی به کشور ملاحظات مختلفی وجود دارد و تا زمانی که نیازی به واردات این محصولات اعم از گندم یا محصولات باغی نباشد اجازه ورود داده نمی شود و این قاعده برای هر نوع محصول دیگر نیز وجود دارد.
حریرچی گفت: اکنون فقط سه محصول تراژنی دانه های روغنی سویا، کلزا و ذرت وارد کشور می شود البته مطمئن نیستم که فقط دانه روغنی مورد نیاز در صنعت روغن وارد می شود یا محصول آماده روغنی آن نیز وارد می شود اما در هر صورت حتی مجوز کشت این نوع دانه ها نیز به جز در موارد محدود تحقیقاتی در کشور داده نشده است.
وی ادامه داد: در مورد برخی از این محصولات مانند سویا تقریبا اکثریت قریب به اتفاق بازار دنیا در اختیار محصولات تراژنی است و ما نیز مانند اکثر کشورهای دنیا از همین بازار که شرایط ایمنی آن هم در خارج از کشور و هم در داخل تایید شده است، استفاده می کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت در مواردی که مجوز واردات محصول تراژنی را صادر کرده ، حتما ایمنی و سلامت آن را به دقت بررسی کرده است و پس از ورود این محصولات به بازار نیز به طور دوره ای سلامت و ایمنی این محصولات بررسی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 0
    سلام خب چرا مجوز دادن ؟ در هرصورت اینا ضرر بارز به انسان وارد میکند حالا هرچی میخوان بگن کنترل شده فلان شده در خارج و داخل کشور و... ای حرفا چی چیه ؟ چرا فکر سلامت جامعه نیستن خطر خطره چه یکی چه 3 تا چه بیشتر.... الله اکبر از این مسولین بی کفایت و افراد سود جو