اغلب مبتلایان به سرطان تیروئید، کاملا تصادفی از وضعیت بحرانی سلامت‌شان باخبر می‌شوند. آنها معمولا برای یک دلیل غیرمرتبط با مشکل اصلی، سراغ متخصصان می‌روند و نتایج بررسی‌های تخصصی، از ابتلای‌شان به سرطان غده تیروئید خبر می‌دهد.

سلامت نیوز: اغلب مبتلایان به سرطان تیروئید، کاملا تصادفی از وضعیت بحرانی سلامت‌شان باخبر می‌شوند. آنها معمولا برای یک دلیل غیرمرتبط با مشکل اصلی، سراغ متخصصان می‌روند و نتایج بررسی‌های تخصصی، از ابتلای‌شان به سرطان غده تیروئید خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اغلب کسانی که به‌خاطر مشکلات مربوط به غده تیروئید، جان‌شان به خطر می‌افتد، از نشانه‌های بارز ابتلا به این سرطان بی‌خبرند و بعید نیست شما هم مثل آنها، چیزی از نشانه‌های نگران‌کننده‌ای که به شما در مورد خطر هشدار می‌دهند، ندانید.


همین دلیل کافی است تا ما با شما در مورد علائم هشداردهنده سرطان تیروئید صحبت کنیم. علائمی که شاید وجودشان حکم قاطعانه ابتلا به سرطان را صادر نکند، اما باید جدی‌شان بگیرید و با مشاهده آنها، با دقت بیشتری وضعیت سلامت‌تان را بررسی کنید.

در گلوی‌تان چیزی گیر افتاده؟
اصلاح‌کردن ریش و بررسی وضعیت گردن در این حالت، باعث می‌شود که مردها نسبت به این نشانه، هشیارتر باشند و زن‌ها دیرتر از وجود توده‌ای در گلوی‌شان باخبر شوند. البته 90 درصد توده‌هایی که در این ناحیه ایجاد می‌شوند، خوش‌خیم هستند اما در برخی موارد هم ممکن است نیاز به جراحی و درمان‌های تکمیلی برای نجات جان فرد مبتلا وجود داشته باشد.

صدای‌تان خشن شده؟
عصبی که مسئولیت کنترل عضلات حنجره و تارهای صوتی شما را بر عهده دارد، درست در پشت غده تیروئیدتان قرار گرفته و وقتی به دلیل رشد یک توده در ناحیه تیروئید این عصب تحت فشار قرار بگیرد، صدای شما هم می‌گیرد. اغلب کسانی که به این دلیل صدایی خشن پیدا می‌کنند، به اشتباه دلیل گرفتگی صدا را حساسیت یا سرماخوردگی تفسیر می‌کنند و همین اشتباه در تشخیص و گذشت زمان به این دلیل، درمان‌شان را دشوارتر می‌کند.

مدام سرفه می‌کنید؟
سرفه‌های مکرر و به‌ظاهر بی‌دلیلی که نمی‌توانید آرام‌شان کنید، ممکن است نشانه ابتلا به سرطان تیروئید باشند. تفاوت این سرفه‌ها، با سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، این است که عفونی نیستند و تب و خلط با آنها همراه نمی‌شود. البته بسیاری از مبتلایان به این مشکل، تصور می‌کنند که آلرژی فصلی، دلیل سرفه‌های‌شان است و به همین دلیل، از بررسی‌کردن وضعیت غده تیروئیدشان طفره می‌روند.

گلوی‌تان بند آمده؟
اگر گرفتگی‌ای که در گلوی‌تان احساس می‌کنید، نمی‌گذارد غذا را به‌راحتی قورت دهید، زودتر به متخصصان مراجعه کنید.
مشکل بلع، اغلب نشانه ابتلا به سرطان تهاجمی و بدخیم تیروئید است. البته این نوع سرطان، بیماری شایعی نیست اما اگر این مشکل، زندگی‌تان را مختل کرده، بعید نیست که توده بزرگ و درحال رشدی، جان شما را به خطر انداخته باشد.

گردن‌تان درد می‌کند؟
درد گردن را چطور می‌توانید تفسیر کنید؟ نه سرماخوردن و نه قرارگرفتن در موقعیت نامناسب، نمی‌تواند چنین دردی را ایجاد کند.
درد ناحیه جلوی گردن، در اغلب موارد ناشی از مشکلات مربوط به غده تیروئید است. البته همه کسانی که به سرطان تیروئید دچار می‌شوند، از گردن‌درد شکایتی ندارند و به‌خاطر نشانه‌های نادیدنی‌تری، از تشخیص بیماری غافل می‌شوند.

نمی‌توانید نفس بکشید؟
اشتباه نکنید! دشواری نفس‌کشیدن، همیشه به دلیل آسم و آلرژی رخ نمی‌دهد. اگر وقت صحبت‌کردن یا غذاخوردن، نفس‌کشیدن برایتان دشوار می‌شود، حتما به یک متخصص غدد مراجعه کنید. همان‌طور که گفتیم، سرطان غده تیروئید، بیماری شایعی نیست اما اگر به جان فردی بیفتد، می‌تواند با نشانه‌های گفته‌شده خود را نمایان کند. توده‌ای که در گلوی فرد مبتلا هر روز بزرگ‌تر می‌شود، بر مجراهای تنفسی او هم فشار وارد می‌کند و علاوه بر دشوارکردن بلع و صحبت‌کردن، نفس‌کشیدن را هم برای مبتلایان این بیماری سخت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha