معاون بهداشت وزیر بهداشت، برنامه اصلی این حوزه در چهار سال آینده را تکمیل شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر خواند و بر لزوم اضافه شدن دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون ملی تاکید کرد.

تکمیل شبکه بهداشت شهری تا چهار سال آینده

معاون بهداشت وزیر بهداشت، برنامه اصلی این حوزه در چهار سال آینده را تکمیل شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر خواند و بر لزوم اضافه شدن دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون ملی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در دیدار با دکتر ظفرمیرزا - سرپرست دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران که در محل دفتر معاونت بهداشت برگزار شد، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک بین سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان برای مهار بیماری‌های مشترک بین سه کشور را خواستار شد.

وی همچنین گفت: ایران بر اساس آمار در کنترل مالاریا و سل بسیارموفق بوده و این در حالیست که درصد بسیار بالایی از آمار فعلی ما در این زمینه مربوط به بیماران کشورهای افغانستان و پاکستان است که وارد ایران می‌شوند.

وی افزود: ایران شناسایی، تشخیص و درمان این عزیزان را رایگان انجام می‌دهد و به خاطر همین موضوع در مناطقی مثل سیستان و هرمزگان مجبور شده‌ایم بیمارستان‌ها را توسعه دهیم و بخش‌های مربوطه را ایجاد کنیم. پیشنهاد مشخص من این است که در «امرو» پروژه‌های مشترک بین این سه کشور تعریف کنیم و وظایف مشترکی داشته باشیم و هر کشوری سهم خود را ایفا کند.

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه اصلی ما در چهار سال آینده تکمیل شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر است. یکی از استراتژی‌های ما برای انجام این کار جلب مشارکت مردم و واگذاری برخی از خدمات به بخش خصوصی است. یکی از برنامه‌های اصلی اصلاح نظام پرداخت است و در این راستا به سمت ارائه خدمات فعال می‌رویم. برنامه اصلی دیگر ما بعد از اضافه شدن واکسن پنتاوالان به برنامه واکسیناسیون کشوری، ورود دو واکسن دیگر روتاویروس و پنوموکوک به این برنامه است که باید تکنولوژی ساختش را برای تولید در داخل، وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۴ درصد بار بیماری‌های ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و به همین نسبت بیماری قلبی و عروقی رتبه اول مرگ‌ها را دارد.

رییسی گفت: الان هیچ جمعیت بالای ۷۰۰ نفری در کشور نداریم که خانه بهداشت نداشته باشند. تقریبا به ازای هر ۵ هزار نفر یک مرکز بهداشت داریم که به تناسب ۳ تا ۴ خانه بهداشت تحت پوشش دارد و به ازای هر ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر یک مرکز بهداشت شبانه‌روزی داریم.

وی افزود: فاز دوم کار ما در تحول سلامت، گسترش شبکه به شهرهاست؛ چون در روستا سیستم کامل بود. هم اکنون به ازای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع و به ازای هر ۱۲۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت در شهرها داریم.

وی بیان کرد: اتفاق جدید اجرای برنامه NCD است. در طراحی سطح شهر دو کارشناس تغذیه و بهداشت روان به مراکز اضافه شده‌اند. اتفاق درخشان دیگر در چهار سال گذشته توجه به پیشگیری در حوزه دندانپزشکی است. حدود ۴ هزار و ۱۰۰ واحد دندانپزشکی در روستا و شهر تجهیز و نوسازی کرده‌ایم و هم اکنون ۱۱۰۰ دندانپزشک در روستا و ۱۲۰۰ دندانپزشک در شهرها داریم. برای افراد زیر ۱۴ سال و مادران باردارو شیرده که گروه هدف دندانپزشکی هستند، شاخص پوسیدگی دندان ۲.۱ بوده که در این چند سال به ۱.۸۴ رسیده است. همه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در دو نوبت وارنیش فلوراید سالانه دریافت می‌کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: در برنامه ایراپن، بیماری‌های غیرواگیر همچون قلب و عروق، آسم و دیابت و سه سرطان قابل پیشگیری را پایش می‌کنیم. برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و ارتباط سطوح یک، دو و سه هم در حال اجرای برنامه هستیم.

رئیسی در پایان اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی ما در این دوره تکمیل پرونده الکترونیک سلامت است؛ چراکه ما در حال حاضر تنها قسمتی از پرونده الکترونیک سلامت که شامل ثبت و ارائه خدمت در سامانه سیب است را اجرا کرده‌ایم و تا تکمیل پرونده الکترونیک راه جدی و شاید طولانی در پیش داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha