مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با توجه به معیارهای اهدای خون و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات، سال گذشته ۱۸ درصد اهداکنندگان را از امر اهدای خون معاف کردیم.

امکان اهدای خون از 18 سالگی

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با توجه به معیارهای اهدای خون و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات، سال گذشته ۱۸ درصد اهداکنندگان را از امر اهدای خون معاف کردیم.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در انتقال خون با دو دسته افراد داوطلب و ایثارگر جامعه و با نیازمندترین افراد جامعه بیمار بستری در بیمارستان که ادامه حیات زندگی آنها به خون و فرآورده‌های خونی وابسته است، در ارتباط هستیم. در این سازمان با رسالت سنگین امانتداری و رساندن خون به گیرنده و تضمین سلامت و کیفیت خون و فروآرده‌های خونی روبرو هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌های ویژه انسانی، فرایند انتقال خون نیز پیچیده است و همکاران ما تلاش بسیاری دارند تا رسالت خود را به درستی انجام دهند. در حال حاضر در کشور به دلیل زیرساخت‌های موجود یکی از موفق‌ترین مراکز انتقال خون دنیا هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: با توجه به وجود ۲۰ هزار بیمار تالاسمی که زندگی آنها وابسته به خون و فراورده‌های خونی است، سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد خون برای این بیماران مصرف می‌شود که تا کنون هیچ گزارش آلودگی ایدز ناشی از انتقال خون را در این افراد نداشته‌ایم.

پورفتح‌اله اضافه کرد: در یک فرایند طولانی توانسته‌ایم محصول باکیفیت در اختیار بیماران نیازمند به خون قرار داده شود که این امر یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایی است که مردم می‌توانند شاهد آن باشند.

وی تاکید کرد: اهدای خون فواید بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین فواید آن کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شده، اما امروزه بشدت توصیه می‌شود فواید انتقال خون گفته نشود تا اهدای خون به صورت داوطلبانه و ایثارگرانه انجام شود و اهداکنندگان به دنبال پاداش سلامتی نباشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: اهداکنندگان خون افراد متفاوتی بوده و با بقیه افراد جامعه فرق دارند و مطالعات متعدد نیز این مسئله را مشخص کرده است. اهداکنندگان مستمر خون که بدون چشمداشت خون خود را اهدا می‌کنند در صورت توانمندی در دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیز مشارکت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به شمار اهداکنندگان مستمر و داوطلبانه خون در کشور گفت: با فرهنگسازی اهدای داوطلبانه و ایثارگرانه می‌توانیم نگاه جامعه را تغییر داده و آن را به سمت مشارکت هدایت کنیم تا جامعه‌ای بهتر برای زندگی را بسازیم.

وی افزود: در سازمان انتقال خون برای اهدای خون معیارها و استانداردهایی داریم تا این امر برای اهدا کنندگان و گیرندگان هیچ خطری نداشته باشد.

وی با اشاره به استانداردهای اهدای خون در زمینه جلوگیری از بروز مشکل اظهار کرد: با توجه به معیارهای اهدای خون و برای جلوگیری از ایجاد مشکلات، ۱۸ درصد اهداکنندگان در سال گذشته را از امر اهداء خون معاف کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: سن اهدا خون از ۱۸ سال تعریف می‌شود و حداکثر سن ۶۰ سال است، اما برای اهدا کنندگان مستمر تا ۶۵ سال امکان اهدای خون نیز وجود دارد.

پور فتح اله با اشاره به تاسیس مراکز جامع اهدای خون در کشور ادامه داد: در مراکز جامع اهدای خون تمامی فعالیت‌های اهدا خون صورت می‌گیرد. روش‌های نوین و جدیدی وجود دارد که می‌تواند هر جزء مورد نیاز را از خون جدا کرده و بقیه اجزا را به خون برگشت دهد که این دستگاه ها بدون هیچ گونه خطری برای اهدا کننده تنها جزء مورد نیاز را را از اهدا کننده می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: این امکان برای پلاسما، گلبول قرمز و پلاکت وجود دارد. در مراکز جامع، علاوه بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما، پلاکت، اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز نیز فراهم است.

وی با اشاره به اینکه در بیرجند نیز فعالیت مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شده است، گفت: درمان بسیاری از بیمارهای سرطان‌های خون و بعضی بیماری‌های نقص ژنتیکی خونی با سلول‌های بنیادی امکان پذیر است. در حال حاضر بانک کاملی از داوطلبان سلول بنیادی نداریم و متاسفانه تعداد پیوندهای غیر خویشاوند در کشور پایین است و در مواردی نیز که رخ داده باید نمونه‌ها از خارج وارد شود که هزینه بالایی دارد.

پورفتح‌اله یادآور شد: با توجه به تنوع ژنتیکی در کشور باید از همه نقاط، داوطلب پذیره نویسی سلول بنیادی داشته باشیم تا ساختار ژنتیکی متنوعی تکمیل شود و بتوانیم پاسخگوی بیماران از همه نقاط ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون هزینه سنگینی را در این زمینه پرداخت می‌کند، یادآور شد: این امر برای خراسان‌جنوبی نیز فرصت خوبی است تا در صورت مراجعه داوطلبان در آینده، به نجات جان بیماران این استان نیز کمک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha