رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون بیش از ٢١ میلیون قطعه مرغ تخمگذار و مادر در اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور معدوم شده است.

بیش از ٢١ میلیون قطعه مرغ معدوم شد

سلامت نیوز: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون بیش از ٢١ میلیون قطعه مرغ تخمگذار و مادر در اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور معدوم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «علیرضا رفیعی پور» در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون ٤٢١ مورد کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان h1n8 شناسایی شده است.
وی افزود: اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دست به گریبان بوده و خسارات زیادی نیز از این ناحیه متحمل شده اند و این مشکل فقط مختص کشور ما نیست.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه از 16 استان کشور گزارش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش شده است، گفت: سویه این بیماری H5N8 است و 73 درصد از طیور معدوم شده مربوط به مرغ های تخمگذار است.

** 81 درصد تلفات مربوط به مرغ تخمگذار و پولت
وی تصریح کرد: اکنون انواع مرغ تخمگذار، پولت (جوجه مرغ تخمگذار)، مرغ گوشتی، جوجه مرغ گوشتی، بوقلمون، شترمرغ و اردک بلدرچین و پرندگان زینتی خانگی و پرندگان مهاجر درگیر این بیماری هستند.
وی با بیان اینکه صنعت مرغ تخمگذار در مجموع با 81 درصد تلفات و افت بیشترین خسارت ها را متحمل شده است، افزود: در این بین مرغ تخمگذار 73 درصد و پولت (جوجه مرغ تخمگذار) بیش از هشت درصد افت و تلفات داشته اند اما خسارت های مرغ گوشتی محدود بوده است.
رفیعی پور با اشاره به اینکه استانهای قم، اصفهان و یزد با ارایه بیشترین میزان گزارش کانون‌های بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، رکوردار هستند، گفت: استان قم با 114 کانون بیشترین تعداد کانون بیماری را دارد.
به گفته وی، اما در برخی از استانها همچون لرستان و سمنان تنها یک کانون بیماری گزارش شده است.

** 340 آبگیر و تالاب کشور محل تجمع پرندگان مهاجر
رفیعی پور با بیان اینکه 340 آبگیر، تالاب و سد کشور سالیان سال میزبان پرندگان مهاجر هستند، تصریح کرد: بنابراین ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سال 95 از حیات وحش به پرندگان بومی کشور ما منتقل شده است.
وی افزود: بازار، تردد ماشین ها، تردد کارگران، کود مرغی، حمل و نقل طیور، انتقال تخم مرغ و دیگر تجهیزات مرغداری های آلوده می تواند در انتقال این بیماری به واحدهای دیگر و شهرهای دیگر موثر باشد.
این مقام مسئول اضافه کرد: اکنون 24 هزار واحد مرغداری فعال در کشور وجود دارد که تاکنون 420 کانون بیماری گزارش شده است.
رفیعی پور ادامه داد: بیش از 2 میلیون تن تولید کود مرغی داریم که اگر به هر دلیل خارج از شبکه دامپزشکی تولید شود، بیماری را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می تواند، انتقال دهد.
وی با بیان اینکه کارگران موقت زیادی داریم که امروز در یک نقطه و فردا در جای دیگری به کار مشغولند که این امر خود می تواند در گسترش بیماری تاثیرگذار باشد، گفت: فعالیت بازار روزها و بازارهای محلی در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل انتقال بیماری به ویژه برای نگهداری طیور بومی است.
رئیس سازمان دامپزشکی یکی دیگر از عوامل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تمرکز بیش از 85 درصد صنعت طیور در نقاط خاص کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده به تازگی دستوری صادر شده تا از تراکم بین واحدهای مرغداری ها استان ها کاسته و تراکنش آنها افزایش یابد.
به گفته وی، اگر بخواهیم به یکباره در یک روز با تمامی این عوامل برخورد کنیم، نیاز به 10 هزار حکم قضایی داریم که امکان آن فراهم نیست.
وی اضافه کرد: این درحالیست که در همه جای دنیا پرندگان بومی در قفس نگهداری می‌ شوند اما متاسفانه در کشور ما این نکته رعایت نمی شود که خود عاملی برای اشاعه و گسترش بیماری هاست.
وی ادامه داد: کنترل موارد مذکور می تواند برای سال آینده ما را در جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی کمک کند.

** واکسیناسیون دو میلیون راس گاو علیه بیماری تب مالت
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در 9 ماهه امسال در حوزه مقابله با بیماری های دامی توانستیم با همکاری بخش خصوصی بیش از 29 میلیون رأس دام سبک و هفت میلیون رأس دام سنگین را علیه بیماری تب برفکی به طور رایگان واکسیناسیون کنیم.
وی اظهارداشت: طی مدت مذکور 53 میلیون رأس دام سبک علیه بیماری آبله و بیش از یک میلیون رأس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین و حدود 2 میلیون رأس گاو علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون رایگان شدند.

** 20 میلیون کیلوگرم لاشه در جریان نظارت‌های بهداشتی معدوم شد
رفیعی پور گفت: طی 9 ماه امسال بیش از 10 میلیون و 200 هزار رأس دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار گرفته اند که بیش از 20 میلیون کیلوگرم لاشه در این نظارت های بهداشتی ضبط شده است.
وی اظهار داشت: در بیش از 2 میلیون بازدید، ناظران دامپزشکی با 126 مورد لاشه غیربهداشتی مواجه شدند.
وی با بیان اینکه بیش از 39 هزار مورد نمونه برداری از مزرعه تا سفره انجام شده است، افزود: سه میلیون و 574 هزار کیلوگرم لاشه نیز در این فرآیند معدوم شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 6 هزار پرونده قضایی نیز در این زمینه تشکیل شده است.

** صادرات فراورده های خام دامی طی 9 ماه
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره صادرات فرآورده های خام دامی گفت: طی 9 ماهه امسال بیش از 3 هزار تن لبنیات، بیش از 741 نفر شتر، 6 هزار رأس گوساله کشتاری، بیش از 6 هزار تن گوشت مرغ منجمد، 23 هزار تن میگو، 8 هزار تن تخم مرغ خوراکی، یک میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار، بیش از 15 میلیون قطعه جوجه یک روزه، 34 هزار تن ماهی خوراکی تازه، 41 هزارتن آلایش دام و طیور، 81 هزارتن خوراک دام، طیور، آبزیان صادر شده است.
وی صادرات آبزیان غیرخوراکی مانند خرچنگ را 35 تن، پرندگان زینتی بیش از 94 هزار قطعه، اسب بیش از 9 رأس و سگ و گربه 780 قلاده عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha