نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، زنانی که به کودکان شیرمی دهند و دوره های شیردهی طولانی تری دارند، کمتر احتمال دارد در دوران یائسگی به فشار خون بالا مبتلا شوند؛ اما کاهش این خطر برای زنان چاق کمتر است.

شیردهی خطرابتلا به فشار خون بالا را در یائسگی کاهش می دهد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، زنانی که به کودکان شیرمی دهند و دوره های شیردهی طولانی تری دارند، کمتر احتمال دارد در دوران یائسگی به فشار خون بالا مبتلا شوند؛ اما کاهش این خطر برای زنان چاق کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، فشار خون بالا بزرگترین عامل خطرساز برای ابتلا به بیماری و مرگ و میر است.
از سوی دیگر شواهد ناشی از داده های اپیدمیولوژیکی اثرات مفید شیردهی را برای سلامت کودک و مادر نشان داده است.
به خوبی تایید شده است که تغذیه طولانی مدت کودکان با شیر مادر با کاهش ابتلای آنها به آلرژی، بیماری سلیاک (نوعی بیماری گوارشی)، چاقی و دیابت ارتباط دارد.
اما مطالعات انجام شده در زمینه فواید شیردهی برای سلامت مادر در قیاس با مطالعات انجام شده در زمینه فواید شیردهی برای سلامت کودک، اندک بوده است.
چند مطالعه بطور مداوم نشان دادند که عدم شیردهی مادر و یا قطع زودهنگام تغذیه کودک با شیر مادر، با افزایش خطر ابتلا به دیابت، دیس‌لیپیدمی (یا اختلالات چربی خون)، سندرم متابولیک، بیماری عروق کرونر قلب و بیماری های قلبی عروقی همراه است.
اکنون محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس در این مطالعه داده های سه هزار و 119 زن غیر سیگاری 50 ساله و مسن تر را که در دوران پس از یائسگی بسر می بردند در فاصله زمانی میان سال های 2010 و 2011 مورد بررسی قرار داد ند.
این مطالعه نشان داد که شیردهی مادر به تعداد بیشتری از کودکان و برای مدت زمان طولانی تر با کاهش خطر ابتلای وی به فشار خون بالا در دوران پس از یائسگی ارتباط داشت.
به گفته محققان، یافته های این مطالعه تاکیدی است بر توصیه های فعلی مبنی بر اینکه شیردهی مادر بر سلامت وی در سال بعدی زندگی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha