عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و تحقیقات بیابان کشور گفت: 20 درصد دشت های کشور دچار پدیده فرونشست زمین شده ومرده است.

20 درصد دشت های کشور مرده است

سلامت نیوز: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و تحقیقات بیابان کشور گفت: 20 درصد دشت های کشور دچار پدیده فرونشست زمین شده ومرده است.

به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زمانی که دشتی دچار پدیده فرونشست می شود به اصطلاح می گویند دشت مرده است از این رو 20 درصد دشت های کشور مرده اند که عمدتا در استان های کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، تهران، فارس، هرمزگان و نقاطی در استان های همدان و اردبیل با این پدیده روبرو هستند.
وقتی عرصه گسترده ای از زمین پایین می رود می گویند فرونشست و به گودال ایجاد شده از آن فرو چاله گفته می شود.
وی اظهار کرد: از فرایند فرونشست زمین به عنوان آخرین مرحله از بیابان زایی یاد می کنند و فرایندی برگشت ناپذیر است وقتی که اتقاق بیفتد دیگر برای آن منطقه نمی شود کاری انجام داد.
وی افزود: در ایران بالاترین میزان فرونشست ثبت شده در جهان به میزان 54 سانتیمتر در سال است را داریم که در فاصله بین دشت های فسا و جهرم در استان فارس اتفاق افتاده است، همچنین در منطقه مهدی آباد ایج در بین شهرستان استهبان و فسا بزرگترین فرو چاله کشور با عمق 85 متر و عرض بیش از 120 متر ثبت شده است.
درویش ادامه داد: علاوه بر این امروزه در بیشتر مناطق کشور با این پدیده روبرو هستیم، در آبی بیگلو در استان اردبیل، خان میرزا در چهار محال و بختیاری، کلاه قاضی در استان اصفهان، در فاصله بین میبد و اردکان، میناب در استان هرمزگان، همدان، منطقه دشت کبوتر آهنگ و منطقه کازرون در دشت پریشان نیز این اتفاق افتاده و پیوسته در حال افزایش است .
وی تاکید کرد: اینها نشان دهنده این است که میزان برداشت از سفره آبهای زیر زمینی به هیچ عنوان متناسب با تغذیه این سفره ها نبوده است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و تحقیقات بیابان کشور اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد حدود 80 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب خود را از دست داده ایم و این باعث افت شدید سفره های زیر زمینی به بیش از دو متر در سال شده است.
وی ادامه داد: سازمان زمین شناسی اعلام کرد در دشت شهریار در جنوب تهران میزان فرو نشست زمین به 36 سانتیمتر در سال رسیده است، در جنوب شرقی تهران، یعنی در دشت معین آباد ورامین هم فرونشست زمین به میزان 25 سانتیمتر در سال به صورت نقطه ای ثبت شده که 90 برابر میزان بحران در اروپا و 4 سانتیمتر بیشتر از مکزیک است.
درویش گفت: بعد از ایران بحرانی ترین شرایط را مکزیک با فرو نشست 32 سانتیمتر در سال دارد، کالیفرنیا در امریکا نیز وضعیت نگران کننده ای دارد، بخشی از نقاط مرکزی امریکا، بخش هایی از استرالیا، هندوستان و مرکز چین به شدت با این بحران روبرو هستند که عربستان و عراق نیز اخیر دچار این بحران شدند.
وی تاکید کرد:تمام اینها به برداشت بیش از حد از سفره آبهای زیر زمینی بر می گردد که دیگر هم قابل برگشت نیست.
درویش گفت: اتحادیه اروپا میزان خط قرمز فرونشست زمین را 4 میلیمتر در سال تعیین کرده و اگر کشوری از اعضای این اتحادیه به این رقم نزدیک شود باید با تشکیل کمیته بحران به ریاست رهبر آن کشور، علل وقوع فرونشست را بررسی کند و مانع از ادامه آن شود.
وی افزود:به عنوان نمونه در جنوب اسپانیا میزان فرونشست به 3.7 میلیمتر در سال رسیده است، به همین دلیل کمیته ای به ریاست نخست وزیر این کشور برای بررسی موضوع و جلوگیری از ادامه این روند کاهنده و خطرناک تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha