امکان مشاوره و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی، اعلام نحوه پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، تمدید صدور پروانه کار اتباع خارجی، اعلام سهم ۷۰ درصدی تعاونی‌ها در اشتغال دریایی و افزوده شدن "مدیریت فنی و حرفه‌ای" به جمع رشته‌های دانشگاهی سر تیتر مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

پرداخت عیدی بازنشستگان بر اساس حروف الفبا

سلامت نیوز: امکان مشاوره و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی، اعلام نحوه پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، تمدید صدور پروانه کار اتباع خارجی، اعلام سهم ۷۰ درصدی تعاونی‌ها در اشتغال دریایی و افزوده شدن "مدیریت فنی و حرفه‌ای" به جمع رشته‌های دانشگاهی سر تیتر مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این هفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خبری اعلام کرد که عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران پس از مشخص شدن رقم آن همانند سالهای گذشته بر اساس برنامه زمان‌بندی و طبق حروف الفبا پرداخت می‌شود.

نوربخش همچنین از افتتاح و بهره‌برداری چند پروژه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان در ایام دهه مبارک فجر خبر داد.

تمدید صدور پروانه کار برای اتباع خارجی تا ۳۰ بهمن ماه خبری بود که از سوی مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار اعلام شد.

به گفته اقبالی، زمان صدور پروانه کار برای اتباع افغانستان و عراق تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری تمدید شده است. هزینه تمدید پروانه کار به مدت یک سال، دو میلیون و ۵۸۷ هزار ریال و برای صدور پروانه کار مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار ریال است که توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

وی افزود: همه اتباع خارجی برای ارائه مدارک لازم باید به ادارات شهرستان‌های مجاز اقامت خود با به همراه داشتن دو قطعه عکس پرسنلی و همراه داشتن اصل کارت کار قبلی مراجعه و پروانه کار دریافت کنند.

اقبالی تصریح کرد: زمان اجرای طرح از ۱۴ آذرماه تا ۳۰ دی ماه بوده که تا آخر بهمن‌ماه سال جاری تمدید شده و همه ادارات کار و شهرستان‌های تابعه باید برای رصد و کنترل اجرای طرح از طریق بازرسان کار هماهنگی لازم را به عمل آورند.

آنطور که مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفته سال گذشته برای ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر پروانه کار صادر، تمدید یا تجدید شده که این میزان در سال ۹۴ معادل ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

رشته فنی و حرفه‌ای هم دانشگاهی شد!

در هفته‌ای که گذشت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد رشته مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش عالی خبر داد و گفت طی مکاتبه با وزارت علوم و آموزش عالی امکان استفاده و بازدید دانشجویان از کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در حین تحصیل برای ارتقای شایستگی‌های مهارتی و شغلی آنها فراهم شده است.

پاک سرشت ادامه داد: در همین راستا رشته مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به مجموع رشته‌های آموزش عالی اضافه می‌شود که گام بزرگی در ارتقای مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

به گفته وی هم اکنون ۱۰ هزار آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد که رشته فنی و حرفه‌ای به منظور برخورداری مدیران این آموزشگاه‌های از صلاحیت و توانمندی‌های لازم پیش‌بینی شده است.

اعلام سهم ۷۰ درصدی تعاون در اشتغال دریایی از دیگر خبرهای این هفته بود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های حمل و نقل دریایی بار و مسافر کشور از سهم ۷۰ درصدی بخش تعاون در اشتغال دریایی خبر داد و عمده‌ترین چالش این حوزه در شرایط فعلی را نرخ بالای قیمت سوخت و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل دریایی سنتی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، توان حرکت و رقابت را از بخش حمل و نقل دریایی گرفته است، افزود: در حال حاضر قیمت سوخت ناوگان دریایی بر اساس نرخ فوب خلیج فارس است و این رقم با توجه به نوساناتی نظیر رشد قیمت نفت و دلار تغییر کرده و به رقم ۲۳۰۰۰ ریال رسیده است.

هاشمی با اشاره به تاثیرات افزایش قیمت سوخت بر روند فعالیت شاغلان این حوزه گفت: افزایش قیمت سوخت به دلیل عدم توان تامین، به مرور موجب خروج افراد شاغل در این حوزه و رشد فعالیت‌های کاذب خواهد شد اما درصورت حمایت دولت و در نظر گرفتن تخفیف در نرخ قیمت سوخت شناورهای مذکور، می‌توان از به بن بست رسیدن این صنعت جلوگیری کرد.

این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین شش راهبرد با هدف همسو کردن نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و بازار کار خبر داد.

این تصمیمات شش‌گانه در جلسه کمیسیون تخصصی شورای راهبردی آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف افزایش بازدهی و تدوین سیاست‌گذاری‌های کلان و راهبردی در حوزه اشتغال گرفته شد.

ترویج گفتمان مهارت آموزی، بازنگری در سیاست‌های کلان و ساختار اداری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف بازسازی و ارتقای ظرفیت‌های سازمان، افزایش مداخله جهت‌دار و هدفمند صاحبنظران و ذینفعان برای ارتقای فنی و حرفه‌ای، همسو کردن نظام آموزش فنی و حرفه‌ای با بازار کار به منظور مبارزه با فقر از طریق آمایش سرزمینی و ارائه تسهیلات صندوق کارآفرینی امید از جمله این تصمیمات بود.

ایجاد ۵۳۲۴ فرصت شغلی در بخش تعاون طی دی ماه امسال از دیگر خبرهای این هفته بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دی ماه امسال، تعداد ۳۵۱ تعاونی در کل کشور به ثبت رسیده است. تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۵۲۷۱ نفر و میزان فرصت شغلی ایجاد شده ۵۳۲۴ نفر بوده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها حاکی از آن است که استانهای فارس و بوشهر به ترتیب با تعداد ۵۹ و ۳۰ تعاونی بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص دادند.

بیشترین تعداد اعضا و فرصت شغلی نیز مربوط به تعاونی‌های "کشاورزی" و "صنعت" بوده است.

خبر دیگر این هفته به فراهم شدن امکان مشاوره و دریافت تسهیلات متقاضیان مشاغل خانگی اختصاص داشت.

آنطور که رییس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی گفته متقاضیان مشاغل خانگی که آموزشهای لازم برای فعالیت در شغل مورد نظر را دیده باشند، امکان دریافت مشاوره و ارایه تسهیلات را دارند .

به رسمیت شناختن فعالیت‌ها، قانونمند کردن آنها و ایجاد بستری برای بهره‌گیری از حمایت‌های قانونی مهمترین هدفی است که در ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌شود .

وی تاکید کرد: زمانی که تولیدکنندگان در چارچوب فنی و استانداردهایی که توسط دستگاه مربوطه تعیین و اعلام شده است کار کنند، می توانند مجوز مشاغل خانگی را دریافت کنند.

به گفته امامدادی، کلاس‌های آموزشی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و سازمان فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار و جامعه در خصوص تشکیل کلاس‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha