معاون وزیر جهاد کشاورزی کفت: نبود گواهی تاییدیه برخی مواد غذایی, ضایعات و هدر رفتن سالانه معادل غذای مورد نیاز 15 میلیون نفر و الگوی مصرف نادرست غذا در کشور سه چالش اصلی حوزه غذاست.

هر سال معادل غذای مورد نیاز 15 میلیون نفر در کشور ضایع می شود

سلامت نیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی کفت: نبود گواهی تاییدیه برخی مواد غذایی, ضایعات و هدر رفتن سالانه معادل غذای مورد نیاز 15 میلیون نفر و الگوی مصرف نادرست غذا در کشور سه چالش اصلی حوزه غذاست.

به گزارش سلامت به نقل از ایرنا ،اسکندر زند روز شنبه در همایش تغذیه سالم با مشارکت زنان عشایر افزود: افزایش جمعیت, خوش خوراکی و تغییرات اقلیمی تعادل عرضه و تقاضای مواد غذایی را در جهان از بین برده است و تقاضای غذا بیش از عرضه مواد غذایی است.


وی ادامه داد: 86 درصد کالری مورد نیاز مردم در کشورهای کمتر توسعه یافته از منابع گیاهی و 16 درصد از منابع جانوری تامین می شود و در کشورهای توسعه یافته30درصد کالری مورد نیاز از منابع حیوانی تامین می شود در حالی که می دانیم هر کیلو پروتئین حیوانی 10برابر بیشتر از پروتئین گیاهی، منابع گیاهی و آب را مصرف می کند.


زند در این باره افزود: در ایران حدود 11 درصد کالری مردم از منابع حیوانی تامین می شود.
وی گفت: در ایران 80درصد کالری مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود و با توجه به اهداف توسعه پایدار چهار هدف کاهش فقر غذایی, افزایش کمیت و کیفیت مواد غذایی و پایداری اکوسیستم در تولید مواد غذایی مورد توجه است.


وی گفت: انسان حدود 100 هزار نوع ماده شیمیایی را وارد اکوسیستم و طبیعت کرده است و این آلاینده ها بر کیفیت مواد غذایی تاثیر گذاشته است.
زند افزود: در تولید و عرضه مواد غذایی باید سه نکته اساسی وجود گواهی ایمنی و سلامت , کاهش میزان ضایعات و اصلاح الگوی مصرف به خصوص کاهش مصرف نمک , چربی و شکر و نیز اصلاح الگوی آشپزی و بازگشت به طبخ غذا در زمان کافی به جای غذاهای آماده و سریع مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha