سال ۸۵ بود كه بنا شد مالیات بر خرده‌فروشی سیگار سالانه ۱۰درصد افزایش پیدا كند، اما در حال حاضر تنها كشوری كه مالیاتی كمتر از ایران برای دخانیاتش تصویب كرده، افغانستان است!

پایین نگه‌داشتن قیمت دخانیات به قیمت سالی 57 هزار مرگ

سلامت نیوز:سال ۸۵ بود كه بنا شد مالیات بر خرده‌فروشی سیگار سالانه ۱۰درصد افزایش پیدا كند، اما در حال حاضر تنها كشوری كه مالیاتی كمتر از ایران برای دخانیاتش تصویب كرده، افغانستان است!

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت سالانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می‌شود و حدود ۵۰ تا ۵۷ هزار مرگ منتسب به آن گزارش شده است. این میزان مصرف دخانیات سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان برای نظام سلامت هزینه دارد، اما در كنار این هزینه سرسام‌آور تحمیل شده به نظام سلامت، اجرایی نشدن قانون افزایش مالیات بر دخانیات سودی 3 تا 4 هزار میلیارد تومانی را به جیب دلالانی می‌ریزد كه بی‌تردید با مافیای سیگار و لابی‌هایی كه مانع افزایش این مالیات می‌شوند، بی‌رابطه نیستند.
 
این در حالی است كه مالیات بركالاهایی همچون دخانیات می‌تواند به‌عنوان عاملی بازدارنده برای كنترل افزایش مصرف آنها به شمار رود. هر چند در‌این‌باره نگاه متفاوتی وجود دارد و برخی از كارشناسان به بازدارندگی افزایش قیمت مالیات بر دخانیات به‌عنوان عاملی بازدارنده باور ندارند. حتی با چنین نگاهی نمی‌توان انكار كرد كه با عنایت به قانون اختصاص بخشی از مالیات كالاهای مضر برسلامت به بودجه سلامت كشور، افزایش مالیات بر كالاهای مضری همچون دخانیات در كنار آنكه می‌تواند با بالا بردن هزینه‌ها در بخشی از اقشار جامعه موجب كاهش مصرف شود، می‌تواند بخشی از هزینه‌های سرسام‌آور بیماری‌هایی را كه با مصرف دخانیات به جامعه تحمیل می‌شود، كاهش دهد. با این وجود اما مقاومت عجیبی در برابر افزایش مالیات بر سیگار و دخانیات در مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌گیر وجود دارد كه پشت‌پرده لابی‌گری و منافع مافیای واردات دخانیات را آشكارتر می‌كند. 
از سوی دیگر مخالفان افزایش مالیات بر سیگار معتقدند، افزایش مالیات و گران شدن دخانیات می‌تواند منجر به افزایش قاچاق در این زمینه شود. این در حالی است كه تجربه دنیا نشان می‌دهد، قاچاق سیگار شرایط، برنامه‌ها و راه‌های خاص خود را دارد و كشورهایی كه در كنترل مرزها، فروش و عرضه محصولات دخانی با مشكل مواجهند، قاچاق دخانیات در آنها افزایش می‌یابد و این موضوع با قیمت ارتباطی ندارد؛ به طور نمونه كشورهایی همچون فنلاند، انگلستان و نروژ  كه بالاترین میزان قیمت سیگار را در دنیا دارند و هر بسته سیگار حدود ۱۲ تا ۱۵دلار به فروش می‌رسد با كمترین میزان قاچاق در این حوزه مواجهند؛ چراكه مبادی ورودی و محل‌های عرضه دخانیات را كاملاً كنترل و وضعیت را نظارت می‌كنند. علاوه بر این می‌توان از محل این مالیات‌ها سالی ۱۲هزار میلیارد تومان درآمد داشت و بخشی از آن را صرف سیستم‌های هوشمند كرد تا جلوی قاچاق گرفته شود. با تمام اینها معلوم نیست چرا دولت و مجلس از درآمد سالانه 12هزار میلیارد تومانی چشم‌پوشی می‌كنند، اما قیمت پایین دخانیات و دسترسی بالا به آن موجب شده تا سن مصرف قلیان حتی در دختران به 14سال برسد و این یعنی فاجعه‌هایی جدی‌تر در راه است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha