روانشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: کودکان زلزله زده که بدون سرپرست مانده اند به خانواده دوم نیاز دارند تا با پیوند روانی با خانواده جدید بتوانند به امنیت روانی برسند.

کودکان زلزله زده بی سرپرست به خانواده دوم نیاز دارند

سلامت نیوز: روانشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: کودکان زلزله زده که بدون سرپرست مانده اند به خانواده دوم نیاز دارند تا با پیوند روانی با خانواده جدید بتوانند به امنیت روانی برسند.


به گزارش سلامت نیوز، افشین طباطبایی درگفت وگوبا ایرنا اظهارکرد: این کودکان بی سرپرست با از دست دادن امنیت روانی خود، دچار سرخوردگی وغم سنگینی می شوند که باید حتما تحت مراقبت های روان کاوی و روان درمانی قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه روانکاوی تاثیرجدی بربازگرداندن سلامت روحی کودکان زلزله زده دارد،افزود: اگر کودکان با همین وضعیت روحی فعلی و شوک هایی که به آنان وارد شده رها شوند درآینده دچار مشکلات زیاد از لحاظ روانی خواهند شد چرا که اغلب آنان شاهد صحنه های دلخراش از دست دادن والدین خود بوده اند که به راحتی از ذهن آنان پاک نخواهد شد.
این مشاورخانواده گفت: باید روح این کودکان نوازش شود و کمک های مادی همچون دادن هدیه های کوچک و بزرگ دردی از آنان دوا نخواهد کرد و شادی را به آنان بازنمی گرداند.
طباطبایی تاکید کرد: باید چاره اندیشی مناسبی برای این کودکان صورت بگیرد یعنی باید از ظرفیت های اجتماعی برای بازگردان سلامت روحی و روانی این کودکان استفاده شود.
این پژوهشگر اجتماعی توصیه کرد: بردن این کودکان در آغوش خانواده های متعهد و علاقمند حتی بطور موقت چند ماهه، می تواند به آنان تا مقدار زیادی کمک کند وامنیت روانی آنان را که احساس بی پناهی می کنند جبران کند.
این روانشناس و مشاورخانواده افزود:معتقدم باید برای مدتی کوتاه هم که شده این کودکان ازفضای غمباری که مصیبت به آنان وارد شده جداشوند و به مکان دیگری درشهر دیگری منتقل و اسکان داده شوند تا بتوانند با گذر زمان و فراموشی مصیبت ها غم هایشان را تا حدودی تحمل و فراموش کنند.
وی افزود: همچنین باید عده ای روان درمان با استقرار در مکان های زلزله زده به طورمستمر به این کودکان کمک کنند و به آنان نور امید بدهند و نباید این کمک ها موقت و موردی باشد.
این روانشناس خودکشی تعدادی از بازماندگان زلزله کرمانشاه را واکنشی طبیعی دانست و گفت: همیشه تبعات مصیبتی بزرگ همچون زلزله، چند ماه بعد از وقوع خود را نشان می دهد و فردی که همه عناصر زندگیش را از دست داده است و خود را دربرهوت احساس می کند، دیگر امیدی به زندگی ندارد بنابراین احتمال اینکه اقدام به خودکشی کند ، زیاد است.
این پژوهشگرافزود: باید کار روان درمانی عمیقی روی افراد بازمانده از زلزله صورت بگیرد تا آنان پذیرش بازگشت به وضعیت جدید زندگی خود را پیدا کنند و به زندگی عادی بازگردند.
لازم به ذکر است زمین لرزه ای یکشنبه شب 21 آبان درساعت 21 و 5 دقیقه و21 ثانیه شهرستان کرمانشاه را لرزاند. این زمین لرزه 4 کیلومتری ازگله، 34 کیلومتری تازه آباد استان کرمانشاه و39 کیلومتری حلبچه (Halubcah)، عراق گزارش شد.
از آن زمان تاکنون خدمات رسانی به زلزله زدگان توسط عوامل امدادی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha