مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :خطر انتقال عفونت های قابل سرایت از راه انتقال خون نزدیک به صفراست و سازمان انتقال خون تمام تلاش خود را درجهت تضمین نبود عفونت پس از تزریق خون انجام می دهد.

خطرانتقال عفونت از طریق انتقال خون نزدیک به صفر است

سلامت نیوز: مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :خطر انتقال عفونت های قابل سرایت از راه انتقال خون نزدیک به صفراست و سازمان انتقال خون تمام تلاش خود را درجهت تضمین نبود عفونت پس از تزریق خون انجام می دهد.

به گزارش سلامت نیوز، علی اکبر پورفتح الله روز دوشنبه در تشریح دستاورد های این سازمان پس از انقلاب اسلامی به ایرنا اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران یکسال پس از اعلامیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ضرورت تشکیل انتقال خون ملی در کشورها و در سال 1353 تاسیس شد.
وی خاطرنشان کرد:در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای منطقه چالش تامین خون سالم ،هنوز هم یکی از بزرگ ترین چالش های حوزه سلامت است و خون را در ازای پول دریافت می کنند.
پورفتح الله ادامه داد: در سال گذشته بیش از 2 میلیون و یکصدهزار نفر خون اهداکردند و نزدیک به پنج میلیون واحد خون و فرآورده خونی در بین بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده است .
وی اضافه کرد: یکی از دستاورد های سازمان انتقال خون ایران تبدیل 210 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف مراکز درمانی به داروهای مشتق از پلاسما همچون فاکتورهای انعقادی VIII و IX، آلبومین و IVIG است که مورد مصرف بیماران در کشور قرار گرفته است .

**52درصد اهداکننده مستمر خون داریم
مدیر عامل سازمان انتال خون با اشاره به اینکه اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشت و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود ،گفت : در حال حاضر بیش از 52 درصد از اهدا کنندگان خون در ایران را اهدا کنندگان مستمر (با سابقه اهدای حداقل دو بار اهدا در سال )را تشکیل می دهند که شمار آنان به بیش از 500 تن می رسد.
پور فتح الله تصریح کرد: در یک پژوهش با بازه زمانی پنج ساله مشخص شد که 80 درصد رخداد مثبت شدن نتایج تست های هپاتیت B،C و HIV در داوطلبینی است که برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده اند
وی افزود :اهداکنندگان بار اول ، 25 درصد مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کشور را شامل می شوند ، 52 درصد اهداکنندگان ، مستمر و 23 درصد اهداکنندگان نیز با سابقه اند.


**تضمین سلامت خون
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: وجود ذخایر کافی خون در کشور، این امکان را فراهم ساخت تا برنامه انتقال خون به سمت افزایش کیفیت با اجرای طرح غربالگری اهداکنندگان بار اول گام بردارد.
وی تاکید کرد:طرح غربالگری اهداکنندگان خون بار اول ، هزینه و بارکاری انتقال خون را افزایش داده است ،اما دستاورد عظیمی به نام تضمین سلامت خون را در پی داشته است .

**میزان شیوع هپاتیت B،C و HIV برابر با رقم اتحادیه اروپاست
وی اعلام کرد: ایران از همکاری معتبرترین شرکت های پالایشگر اروپایی بهره می گیرد و بر اساس گزارش این شرکت ها، میزان شیوع هپاتیت B،C و HIV برابر با رقم اتحادیه اروپا و بسیار بهتر از وضعیت سلامت خون آمریکا است .
پور فتح الله گفت :سازمان انتقال خون ایران با هدف امکان ارسال پلاسمای خون به اروپا و بازگشت داروهای مشتق از آن به کشور دشوارترین ممیزی های اروپایی را پشت سر گذاشته و موفق به کسب استاندارد اتحادیه اروپا شده است .
وی یادآوری کرد: ورود ایران به عرصه بین المللی پالایش قراردادی پلاسما موجب افزایش کیفیت محصولات و فرآورده های خون بیمارستانی شده است .
پور فتح الله اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران نزدیک به 90 گواهینامه معتبر ISO دریافت کرده است و 23 مرکز صادر کننده پلاسما در ایران تحت نظر سیستم های بازرسی اروپایی است .
مدیر عامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: 20هزاربیمار تالاسمی ایران سالانه 400 هزار واحد گلبول قرمز دریافت می کنند و هیچکدام از این افراد تاکنون مبتلا به HIV نشده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha