اختلالات تیروئید؛ این غده پروانه ای شکل در گردن شما، بسیار رایج هستند و کارشناسان معتقدند ۳۰ درصد زنان در طول عمر خود این اختلالات را تجربه می کنند.

تمام حقایقی که باید درباره تیروئید، از زبان متخصصان غدد بشنوید

سلامت نیوز: اختلالات تیروئید؛ این غده پروانه ای شکل در گردن شما، بسیار رایج هستند و کارشناسان معتقدند ۳۰ درصد زنان در طول عمر خود این اختلالات را تجربه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ازreadersdigestیک اختلال خود ایمنی می تواند منجر به بروز این اختلالات شود، اما عوامل مختلف در شیوه زندگی مانند استرس، یا رژیم غذایی نیز می تواند در این میان نقش بازی کند. پرکاری تیروئید با نام مستعار تیروئید بیش از حد فعال، با از دست دادن سریع وزن، ضربان قلب غیر معمول سریع، و اضطراب خود را نشان می دهد در حالی که کم کاری تیروئید می تواند با یبوست، افزایش وزن، خستگی شدید و ... ظاهر شود.

اگر شما مشکل تیروئید دارید، با پزشک خود درباره گزینه های درمانی بالقوه مشورت کنید. اما علاوه بر روش های درمانی، تغییراتی در شیوه زندگی می تواند به حفظ سلامت تیروئید کمک کند. این تغییرات عبارتند از:

با پزشک خود در مورد مصرف سلنیوم و ویتامین دی نیز مشورت کنید: هر دو این مواد به بهبود سلامت تیروئید کمک می کنند. تحقیقات بالینی نشان می دهد که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم، می تواند آنتی بادی های ضد تیروئید را کاهش دهد. علاوه بر این کمبود شدید ویتامین دی با بیماری های خود ایمنی ارتباط دارد و پزشک ممکن است برای جبران آن اقدام به تجویز مکمل های این ویتامین کند.

ید کافی دریافت کنید: احتمالا شنیده اید که ارتباط قوی بین سلامت تیروئید و مصرف ید وجود دارد. ید برای سنتز هورمون تیروئید ضروری است. در سراسر جهان کمبود ید یکی از علل کم کاری غده تیروئید است. این کمبود در کشورهای توسعه یافته کم است و آن هم به علت مصرف نمک های ید دار و غنی کردن لبنیات و نان با ید. مصرف بیش از حد ید البته با پرکاری تیروئید در افراد مستعد همراه است بنابراین مصرف مکمل های ید بدون مشورت با پزشک درست نیست.

از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید: مهمترین اقدام برای حفظ سلامت تیروئید یک رژیم غذایی متعادل است. هفتاد درصد سیستم خود ایمنی ما در روده؛ شناخته شده به عنوان بافت لنفاوی روده است. هنگامی که مخاط روده ملتهب می شود، می تواند پاسخ های ایمنی را آغاز کند. این روند رد توسعه بیماری تیروئید نقش ایفا می کند. برای کمک به کاهش التهاب، توصیه بر اتخاذ رژیم غذایی مدیترانه ای است. هدف این رژیم چهار تا ۵ وعده از سبزیجات، سه تا چهار وعده میوه در روز، همراه با مقادیر زیادی از پروتئین های بدون چربی، و ماهی های چرب مانند قزل آلا است. روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن نارگیل، مغزها، کره مغزها و آووکادو در این رژیم نقش پررنگ دارند.

از غذاهای فراوری شده پرهیز کنید: این غذاها حاوی شکر و مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی، چربی های ترانس و یا جایگزین های چربی و شکر هستند. غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به التهاب روده و شعله ور شدن بیماری های خود ایمنی گردد.

کلم خام نخورید: سبزیجاتی مانند کلم پیچ، گل کلم،کلم بروکسل و ... ممکن است مواد مغذی خوب مانند ویتامین ث و فولات داشته باشند، اما خوردن خام آنها در مقادیر زیاد منجر به ایجاد مشکلات تیروئید می شود. کلم نپخته حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نامgoitrogensاست که می تواند با سنتز هورمون تیروئید تداخل داشته باشد. دوستداران کلم باید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنند و یا آن را بخار پز نمایند. بنابراین این افراد هنوز هم می توانند کلم را به عنوان یک آنتی اکسیدان ارزشمند و ضد سرطان مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha