چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 237246

عکس/قلع و قمع درختان یک تفرجگاه کهن

سلامت نیوز-*مهرزاد خیراتی رونیزی:اواخر هفته گذشته در بی خبری مردم و مسؤولین حدود 300 اصله درخت چند ده و چند صد ساله چنار برای چندمین بار طی دو دهه اخیر, در تفرجگاه مرغک قلع و قمع شدند.

به گزارش سلامت نیوز تفرجگاه کهن "مرغک" در جوار شهر رونیز از توابع شهرستان استهبانِ فارس واقع شده است. مرغک از اعماق دره ای شروع شده و تا دامنه کوه ادامه دارد و با داشتن چشمه آب دائمی و درختان مختلف از دیرباز به عنوان یکی از تفرجگاه های بکر و باصفا در سطح استان و خصوصا شهرستان های اطراف، مورد علاقه و توجه گردشگران، کوهنوردان و خانواده ها جهت ورزش، تفریح و گذران اوقات فراغت بوده است.

اما متأسفانه جمعه 13 بهمن 1396 پس از چند روز بی خبری از نزدیک شاهد قلع و قمع حدود 300 اصله درخت چنار چند صد ساله توسط یکی از باغداران همجوار محل گذر آب چشمه بودیم که بلافاصله با برخورد مردم و دوستداران محیط زیست شهر رونیز و اقدام نیروی انتظامی محل، عملیات تخریب متوقف گردید.

متاسفانه به جز تجمع مردم شهر رونیز در مقابل بخشداری و پیگیری های مستمری که از طرف NGO های شهرستان های استهبان و فسا صورت گرفته است، از طرف دادستانی شهرستان و جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی تاکنون خبر امیدوار کننده ای دریافت نشده است.


گفتنی است پیشتر از این، آسیاب های آبی سنگ چین شده با چندین قرن قدمت که در تفرجگاه مرغک واقع شده اند، در میراث فرهنگی ثبت گردیده است.

همچنین با توجه به مناظر چشم نواز و هوای دل انگیز مرغک، این مکان دارای پتانسیل بالقوه ای جهت تبدیل شدن به مرکزی مهم در جذب گردشگر از سراسر کشور می باشد و از انجا که دولت فعلی رویکرد مثبتی به مقوله محیط زیست و گردشگری دارد، امیدهای بسیاری وجود دارد که این موضوع محقق گردد و راهکاری باشد برای مقابله با پدیده بیکاری که به دلیل خشکسالی های اخیر، رشد فزاینده ای در منطقه داشته است اما با کمال تأسف تخلف صورت گرفته در روزهای اخیر، تیشه ای به ریشه این امیدهاست.

علی رغم پیگیری های شبانه روزی و انعکاس گسترده این اقدام نابخردانه در فضای مجازی توسط گروه های مردم نهاد شهرهای رونیز، استهبان، فسا، نیریز و همچنین شهرداری و شورای شهر رونیز، تاکنون اقدام عاجل و قاطعی جهت برخورد با مجرمین صورت نگرفته و بیم آن می رود که با سهل انگاری مسؤولین ذیربط و مشمول گذر زمان شدن این ماجرا، سایر درختان غیرمثمر چنار و سپیدار تفرجگاه مرغک به ورطه نابودی کشانده شوند.

به نظر می رسد بهترین راهکار پس از اقدام قاطع و اعمال قانون علیه مرتکبین این عمل ناشایست و اتخاذ تدابیری برای ممانعت از ادامه تخریب، ثبت مجموعه تفرجگاه مرغک در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تملک مشاعات آن به نفع عامه مردم اقدامی ضروری می باشد.


گفتنی است شهر رونیز در 145 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در جوار محور شیراز - کرمان واقع شده است.

*دوستدار محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک دوست مرغک ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    1 0
    متاسفم برای مسوولینی که در مقابل این جفای نابخشودنی در حق مردم سکوتی تایید امیز در پیش گرفته اند