انستیتو پاستور ایران بیش از 50 محصول تولید می کند که برخی از آنها به صورت انحصاری ساخته و وارد بازار می شوند.

اتکا به واکسن ایرانی در دستور کار انستیتو پاستور

سلامت نیوز: انستیتو پاستور ایران بیش از 50 محصول تولید می کند که برخی از آنها به صورت انحصاری ساخته و وارد بازار می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران، روز پنجشنبه ا اعلام این خبر، افزود: واکسن ها، کیت های تشخیصی آزمایشگاهی و سرم ترزیقی از جمله تولیدات این انستیتو است.


وی گفت: کیت های آزمایشگاهی تشخیصی رایت و ویدال برای بیماری های تب مالت و حصبه از جمله تولیدات این مجموعه است که همواره مورد استقبال خوبی قرار داشته است.
بیگلری ادامه داد که در نیمه اول سال جاری به دلایلی در تولید این محصول مشکل ایجاد شد که به همت همکاران و برنامه ریزی مناسب، مشکلات برطرف و تولید این کیت ها مجدد آغاز شد.

**اتکا به واکسن های ایرانی در دستور کار انستیتو پاستور
وی با اشاره به اینکه خوداتکایی به واکسن های داخلی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: باتوجه به عزم و اراده جدی مسئولان وزارت بهداشت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، خودکفایی در تولید مواد بایولوژیک اصلی مانند واکسن ها، دست یافتی خواهد بود.
رئیس انستیتو پاستور ایران به برنامه ای منسجم وزارت بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال های آتی انستیتو نه تنها واکسن های مصرفی کشور را تامین می کند، بلکه گام های اساسی در زمینه صادرات واکسن های تولید داخلی برمی دارد.
بیگلری بیان کرد: هرچند در حال حاضر تعدادی از تولیدات این مجموعه به برخی از کشورهایی صادر می شود، اما در آینده این موضوع به صورت گسترده تر به کشورهای مختلفی انجام خواهد گرفت.


وی تاکید کرد که در قدم اول سعی می کنیم نیازهای داخل کشور به واکسن ها را تامین و سپس زمینه صادرات آنها را به بسیاری از کشورها فراهم کنیم .
بیگلری توسعه زیرساخت های لازم برای افزایش تولیدات واکسن های داخلی را از دیگر برنامه های این مجموعه اعلام کرد و گفت: واکسنی که در برنامه واکسیناسیون ملی قرار دارد، به صورت رایگان انجام می شود.

** تولید واکسن های متعددی در دست اقدام است
وی بیان کرد که تولید واکسن های متعددی را در این مجموعه در دست اقدام داریم که امیدواریم در زمان برنامه ریزی شده وارد مرحله تولید و به بازار عرضه شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باتوجه به برنامه ریزی انجام شده وزارت بهداشت برای ورود به تولید چندین واکسن، خبرهای خوشی در این زمینه در ماه آینده اعلام خواهد شد.
وی، واکسن هاری انسانی را یکی از واکسن هایی تولیدی این مجموعه در آینده اعلام و اظهار امیدواری کرد که بین یک تا دو سال آینده این واکسن به بازار عرضه شود. واکسن هاری انسانی در مراحل خوبی از پیشرفت ساخت قرار دارد و به دست محققان ایرانی تولید خواهد شد.
رئیس انستیتو پاستور ایران، یکی دیگر از این واکسن های در دست تولید را پنتاوالان اعلام کرد و گفت: طی قراردادی که دو ماه پیش در این زمینه منعقد شد، آماده تولید واکسن پنتاوالان ایرانی هستیم.
بیگلری ادامه داد، با برنامه ریزی های انجام شده تا حدود سه سال آینده کار تولید این واکسن به پایان خواهد می رسد و وارد بازار می شود.
وی، واکسن هپاتیت را جز واکسن های تولیدی انستیو پاستور اعلام کرد و گفت: هرچند تولید واکسن از تکنولوژی پیچیده ای برخوردار است، اما ایران توانسته این واکسن را تولید کند .
بیگلری ادامه داد: هرچند سعی می شود نیاز داخل کشور به واکسن هپاتیت برطرف شود، اما گاهی اوقات نیاز سالانه کشور به این واکسن به 10 تا 20 میلیون دوز هم می رسد.

** انستیتو پاستور یکی از فعال ترین مراکز تحقیقاتی کشور است
وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران یکی از فعال ترین و با سابقه ترین مراکز تحقیقاتی کشور است، گفت: قدمت این مرکز بسیار بیشتر از سایر مراکز تحقیقاتی در کشور است و توانسته خدمات خوبی به کشور ارائه دهد.
بیگلری به انجام پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: 150 عضو هیات علمی مشغول تحقیق و پژوهش هستند تا نیازهای کشور را برطرف کنند.


وی با اشاره به اینکه فعالیت تحقیقاتی این مجموعه در راستای اشاعه سلامتی و ارتقا سلامت در جامعه است، افزود: این مجموعه با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بین المللی در ارتباط است و ارتباط مستقیمی با انستیتو پاستورهای سایر کشورها دارد.
بیگلری ادامه داد که انستیتو پاستور ایران بیش از 30 سال است که وظیفه آموزش نیروهای کارآمد و متعهد حوزه سلامت برخی از رشته ها را بر عهده دارد. حدود 250 دانشجو که اغلب آنها در مقطع دکترای تخصصی هستند در این مجموعه تربیت می شوند.
انستیتو پاستور ایران مجموعه ای تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی است که با هدف تامین و ارتقا سطح بهداشت و سلامتی جامعه در سال 1299 تاسیس شد.
مراقبت از آب های بهداشت تهران، مبارزه با بیماری طاعون در غرب کشور، تولید برخی از واکسن ها از جمله اقدامات این انستیتو بوده و این مجموعه محلی برای بررسی این موارد و مبارزه با آنها و بیماری های نوپدید است.


پایگاه های اکنلو در همدان و پایگاه دیگری در آمل از مجموعه های انستیتو پاستور ایران هستند که به فعالیت های علمی و تحقیقاتی مشغول می باشند.
ارائه خدمات تشخیصی و پیشگیری تخصصی در مورد بیماری واگیردار، تولید واکسن، کیت های تشخیصی، پژوهش و تحقیق و آموزش تربیت نیروهای مجرب و کارآمد چهار وظیفه اصلی انستیتو پاستور است که محققان و مسئولان آنها را دنبال می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha