مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: روزانه 1500 خون و 3 هزار فرآورده خونی مصرف می شود بنابراین باید ذخایر خونی مورد نیاز بیمارستان ها از 5 روز به 7 روز افزایش یابد.

در زمستان با کمبود ذخایرخونی مواجهه هستیم

سلامت نیوز: مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: روزانه 1500 خون و 3 هزار فرآورده خونی مصرف می شود بنابراین باید ذخایر خونی مورد نیاز بیمارستان ها از 5 روز به 7 روز افزایش یابد.
                                                                          
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،مرتضی طباطبایی ، در خصوص ذخایر خونی گفت: در شرایطی که ذخایر خونی موجود تنها پاسخگوی ۵ روز نیاز بیمارستان‌ها است،نیاز به تأمین ذخایر خونی برای 7 روز بیمارستان‌ها احساس می شود تا در شرایط بروز بحران، با مشکل کمبود خون مواجه نشویم .

وی افزود: داشتن ذخایر خونی برای نیاز ۵ روز بیمارستان‌ها مطلوب است. اما به دلیل تعطیلی‌های مکرر، آلودگی و سردی هوا نیاز به تأمین ذخایر خونی در کشور احساس می‌شود. در حالی‌که حوادث رانندگی و تصادفات در این ایام بیش از دیگر ماه‌های سال اتفاق می‌افتد نیاز به تأمین خون امری ضروری است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: افراد با حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۶۰ تا ۶۵ سال می‌توانند نسبت به انتقال خون اقدام کنند. حداقل وزن پیشنهادی برای اهدای خون ۵۰ کیلو در نظر گرفته شده است. براین اساس انتقال خون برای آقایان ۴ بار در سال با فواصل هر ۳ ماه یک بار، و در خانم‌ها ۳ بار در سال به فواصل ۴ ماه لازم است.

وی عنون کرد: با توجه به سردی هوا و انتشار ویروس سرماخوردگی بسیاری از مراجعه‌کنندگان فاقد شرایط اهدای خون هستند؛ بنابراین قبل از دریافت خون سلامتی اهداکنندگان توسط پزشکان کنترل شده و توصیه می‌شود شهروندان قبل از اهدا، پزشکان مربوطه را از بیماری‌های خود مطلع کرده و در صورت مصرف دارو‌های خاص، جراحی قلبی، سرماخوردگی و یا هر بیماری دیگر از مراجعه به این مراکز خودداری کنند.

طباطبایی اذعان داشت: هموطنان برای اهدای خون خود باید کارت ملی به همراه داشته باشند؛ در غیر این صورت امکان اهدای خون وجود ندارد. لازم به ذکر است روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد خون و ۳ هزار واحد فرآورده خونی مصرف می‌شود.

وی در پایان گفت: میزان نیاز به خون و فرآورده‌های مربوط به آن بر اساس نیاز بیمارستان‌ها سنجیده می‌شود. اما تأمین و ذخیره آن برای مواقع اضطراری نیاز به مشارکت مردم در اهدای خون دارد که استقبال از  این امر در فصل زمستان و سرما کمتر از دیگر ماه های سال است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha