سلامت نیوز :توجه به نقش بی نظیر تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از سوء تغذیه و مرگ ومیر شیرخواران در اثر عفونت های حاد تنفسی و بیماریهای گوارشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشكی،درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر از سال 70 به طور مدون در كشور برنامه ریزی و به اجرا درآمد. هم چنین بررسی های انجام گرفته در سال 76 نشان داد كه در مناطق روستایی 70 درصد و درمناطق شهری 60 درصد مادران كودكان خود را تا یك سالگی شیر می دهند و برنامه هم اتاقی مادر و نوزاد در حدود 45 درصد بیمارستان ها اجرا می شد.

دكتر حامد بركاتی ادامه داد: از دیگر اقداماتی كه توسط اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت در خصوص ترویج تغذیه با شیر مادر ارائه داده می توان به مواردی همچون تغییر در عملكرد زایشگاهها و وبخش زایمان بیمارستان ها و تبدیل آنها به بیمارستان دوستدار كودك، نقش تغذیه با شیر مادر در كاهش عفونت ها وهزینه های بیمارستانی وكاهش واردات شیر مصنوعی، برگزاری همه ساله روز جهانی شیر مادر و توزیع شیر مصنوعی برای شیرخواران محروم از شیر مادر طبق ضوابط خاص از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این اداره است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه نوزادان باید تا 6 ماهگی تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند ابراز داشت: تغذیه نوازادان تا 6 ماهگی به این معناست كه طی این مدت به جز شیر مادر به هیچ ماده غذایی دیگری نیاز ندارند و تنها موادی كه طی این مدت مجاز هستند، ویتامین های روتین و قطره آهن است كه معمولا قبل از 6 ماهگی تجویز می شود.

دكتر بركاتی تصریح كرد: توصیه دیگر این است كه كودك تا 2 سالگی از شیر مادر دركنار سایر مواد مغذی استفاده كند. این موارد علاوه بر این كه در دستورالعمل های ملی وبین المللی آمده است از پشتوانه آیات الهی برخوردار است به طوریكه پیامبر(ص) می فرمایند: برای كودك شیری بهتر از شیر مادرش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha