در مورد سد بهشت آباد دوگروه مخالف وجودداشت. مردم وسازمان محیط زیست براین باورند که وجود سد باعث تغییر اقلیم می شود و وضعیت آب وهوایی را بدترمی کند.شهرستان بروجن حتی درتامین آب آشامیدنی نیز به مشکل برخورده است. مردم استان ناراضی هستند و هر روز شکایت می کنند. ما می گوییم آب آشامیدنی را به هرکجا می خواهید ببرید اما برای صنعت وکشاورزی آب برای خودمان باشد.

زمین های کشاورزی را از ما بگیرید اما آب را نه

سلامت نیوز: در مورد سد بهشت آباد دوگروه مخالف وجودداشت. مردم وسازمان محیط زیست براین باورند که وجود سد باعث تغییر اقلیم می شود و وضعیت آب وهوایی را بدترمی کند.شهرستان بروجن حتی درتامین آب آشامیدنی نیز به مشکل برخورده است. مردم استان ناراضی هستند و هر روز شکایت می کنند. ما می گوییم آب آشامیدنی را به هرکجا می خواهید ببرید اما برای صنعت وکشاورزی آب برای خودمان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، وقتی صحبت از توسعه همه جانبه کشور می‌شود منظور این است که باید همه اجزای توسعه با هم رشد کنند. موضوع توسعه استان ها و به ویژه شهرستان های دارای پتانسیل توسعه در کشور بحثی مهم در محور توسعه کشور است. استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از این استان های دارای پتانسیل در توسعه است. گردشگری، صنعت، کشاورزی، دامپروری و هرکدام از این حوزه ها بخشی از پتانسیل های استان چهار محال و بختیاری است که کمتر به آن ها توجه شده است. برای بررسی دلایل عدم توسعه استان چهارمحال و بختیاری به سراغ علی کاظمی، نماینده اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار رفتیم.

کاظمی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز است در گفت و گو با «قانون» از دلایل عدم توسعه حوزه انتخابیه و استان زادگاهش می گوید. مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

شما چه اولویت‌هایی برای بهبود حوزه انتخابیه‌تان دارید؟

چهار شهرستان اردل ،فارسان ، کیار وکوهرنگ از استان چهارمحال بختیاری حوزه انتخابیه بنده است. بعضی ازشهرستان‌ها مثل کوهرنگ باتوجه به وسعت وجمعیت 50درصد استان را تشکیل می‌دهند. استان چهارمحال وبختیاری به دلیل آب وهوای خوب وسرچشمه سه رود بزرگ کشور مانند زاینده رود ،دز وکارون همچنین طبیعت بکر بسیار حائز اهمیت است. این استان کوچک به دلیل غنی بودن یک گنج محسوب می شود. اما متاسفانه این گنج به روی مردم فقل شده است. نمایندگان استان و استانداردرخصوص مشکلات ورفع محرومیت استان چهار محال و بختیاری، جلسه ای با آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ومدیرانی از وزارتخانه های راه وترابری ، نیرو ، صنعت، معدن وتجارت وسازمان گردشگری برگزار کردند. برای رفع محرومیت استان باید رونق اقتصادی با سرمایه گذاری ،تولید و ایجاد اشتغال صورت می گرفت؛ اما به چند دلیل این کارمحقق نشده است.

دلایلش چه بوده؟

اول اینکه، سال‌هاست اصل توازن درکشوررعایت نمی شود،اصلی که باید براساس عدالت باشد. در واقع هر چه لابی گری قوی تر باشد سرمایه وسرمایه گذار به سمت آن استان‌ها می رود . افرادی درگذشته افتخار می کردند که فلان صنعت را به حوزه انتخابیه شان بردند اما به دلیل عدم آینده نگری در آن حوزه هم اکنون با تعطیلی آن صنعت مواجه شدند. زمانی در ایران خیلی ازاستان‌ها صنعتی شدند اما متاسفانه به استان چهارمحال و بختیاری اجازه ورود صنعت داده نشد.

چرا؟

به این دلیل که می گفتند این استان آب وزمین حاصلخیز دارد و باید در حوزه کشاورزی فعالیت کند؛ اما به مرور زمان با کاهش بارندگی ها کشاورزی روبه رکود رفت. مساله دومی که باعث عدم تحقق پروژه ها شد این است که دولت به ما گفته برای احداث کارخانه خودتان دنبال سرمایه گذاروبخش خصوصی باشید. تازه این جا مشکلات ما آغاز می‌شود. مشکل اینجاست که استان چهارمحال وبختیاری در بحث راه وجاده بسیار مشکل دارد. این استان فقط دو راه ورودی وخروجی دارد. بنابر این برای سرمایه گذارو بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد. استان چهارمحال و بختیاری بین دواستان خوزستان واصفهان قرار گرفته است. قبل از انقلاب قراربود خط ریلی خوزستان به اصفهان از این استان بگذرد اما متاسفانه هنوز این خط ریلی احداث نشده است. بعد از انقلاب تصمیم براین شده که خط ریلی شمال به جنوب کشور یعنی جاده بندرامام به مرکز کشور از شهرکرد عبورکند، نتیجه این شد جاده ازتهران به کاشان وکاشان به زرین شهر اصفهان رسید واز سمت سمیرم قراراست به خوزستان برود.

شما برای اینکه در حوزه نمایندگی تان این موانع دست و پا گیر نشود چه تلاشی کردید؟

برای رونق اقتصادی در منطقه ابتدا باید موانع تردد به استان برطرف شود. هنوزجاده ها مناسب برای ترددکامیون وماشین‌های ترانزیتی نیست. با توجه به محرومیت‌های زیادی که در منطقه وجود دارد سعی کردیم اعتبارات را تقویت کنیم. برخی از جاده ها سال‌هاست نیمه کاره رها شده اند. در بودجه سال 97 برای تکمیل این جاده ها اعتبار درنظر گرفته شده، چهار جاده بروجن به شهرکرد ،لردگان به ایذه ، شهرکرد به ناغان ،شهرکرد به بازفت که در ادامه به سمت مسجد سلیمان می رود درحال تعمیر یا احداث هستند. به تازگی جاده ای به سمت الیگودرز در حال ساخته شدن است . جاده فارسان به کوهرنگ یکی از راه های پرترافیک استان است که از چند نقطه برای افزایش جاده برنامه ریزی شده؛ جاده دیناران به سوسن در ایذه بازگشایی استانی می شود وهمچنین جاده ای که از طرف کوهرنگ به مسجد سلیمان می رود وجاده ارتباطی بین استان با الیگودرز باید تکمیل شوند. جاده ای برای تردد عشایر استان نیز در حال احداث است . درکنار این‌ها خطوط ریلی نیز باید اصلاح شود تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری ترغیب شود .

باتوجه به اختلافاتی که برسر آب بین استان چهارمحال و بختیاری واصفهان ویزد وجوددارد برای حل این موضوع اقداماتی صورت گرفته است؟

مساله آب یک بحران کشوری وحتی جهانی است، پس دولتمردان وهمه نهادها باید دراین امر کوشش کنند. درمورد موضوع آب وکمبود آن درمنطقه دومساله مطرح است: اول تغییرات اقلیمی که دراستان صورت گرفته و باتغییر دما خیلی از یخچال‌های طبیعی استان آب شده است.بنابر این بحث اصلی این است به منابع طبیعی استان‌های تامین کننده آب مثل چهارمحال بختیاری و کردستان نباید بیش از اندازه فشار آورد. برای آینده آب باید برنامه ریزی کرد. مساله بعدی سفره های آب زیرزمینی هستند که براثر زدن تونل انتقال آب از بین رفته اند. باتوجه به اینکه استان ما باید فقط در حوزه کشاورزی فعالیت کند وهمچنین برای استان، کشاورزی مدرن برنامه ریزی شده است؛ بیشتر محصولات از باغات هستند و دربرخی نقاط گندم وبرنج کاشته می شود.الان مشکل اصلی ما در منطقه مساله تخصیص آب است. 700 کیلومتر آب را به استان‌های دیگری می برند درصورتی که استان تامین کننده آب، با بحران آب مواجه است.

شهرستان بروجن حتی درتامین آب آشامیدنی نیز به مشکل برخورده است. مردم استان ناراضی هستند و هر روز شکایت می کنند. ما می گوییم آب آشامیدنی را به هرکجا می خواهید ببرید اما برای صنعت وکشاورزی آب برای خودمان باشد .حاضریم کل زمین‌های کشاورزی استان را در اختیار کشاورزان دیگر استان‌ها بگذاریم تا دراستان خودمان کشاورزی کنند اما آب را منتقل نکنند.

درمورد انتقال آب از بهشت آباد وهمچنین ایجاد سد مخالفت زیادی وجود داشت، حتی موضع‌گیرهایی نیزعلیه شما صورت گرفت،توضیحی دراین مورد می‌دهید؟

در مورد سد بهشت آباد دوگروه مخالف وجودداشت. مردم وسازمان محیط زیست براین باورند که وجود سد باعث تغییر اقلیم می شود و وضعیت آب وهوایی را بدترمی کند. عده دیگری می گفتند ایجاد سدباعث رونق اقتصاد می شود. حال باید با درنظرگرفتن نظر دوگروه مشکل را حل کنیم. مساله مهم بعدی محاسبات وبرآورد اشتباه است. برای احداث سد یک میلیارد ودویست میلیون متر مکعب آب برآورد شده بود که می خواستند 580میلیون مترمکعب آب را منتقل كنند و مابقی برای استان باشد. در صورتی که آب موجود 540میلیون مترمکعب بوده است و این یعنی محاسبات به کل اشتباه بوده است . سوال اینجاست این سد برای انتقال آب ساخته می شود یا برای مردم استان ؟ از وزارت نیرو انتظارداریم آینده را درنظر بگیرد وبعد برنامه ریزی کند.

چرا برای رونق اقتصادی استان ازحوزه گردشگری استفاده نمی کنید؟

استان چهارمحال وبختیاری به دلیل داشتن سرچشمه ها وآبشارهای زیبا ، جنگل‌های بکر وهوای بسیارمطبوع می‌تواند جذب توریست بالایی داشته باشد، اما زیرساخت ها برای گردشگردی آماده نیست. جاده برای رسیدن به این طبیعت گاه ها وجود ندارد. به طور مثال برای رسیدن به آبشار معروف زردلیمه پنج ساعت باید پیاده روی کرد. از دولت خواسته ایم سند گردشگری برای استان ما تعریف کند تا همه وزارتخانه‌ها موظف شوند امکانات اولیه مثل احداث راه، تامین آب وبرق وهمچنین امکانات اولیه بهداشتی را دراستان ایجاد کنند.

شمابه عنوان یک نماینده چقدر پیگیراین سند گردشگری بودید؟

با پیگیرهایی که انجام دادیم ازآقای مونسان قول گرفتیم این سند را زودتر عملی کند وهمچنین دولت باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به ما کمک کند. آقای لاریجانی هم درجلسه به استاندار تاکید کرد معضل بیکاری استان بایداز طریق گردشگری رفع شود .

بهداشت و درمان حوزه انتخابیه شما در چه وضعیتی است ؟

استان چهارمحال وبختیاری در حوزه بهداشت ودرمان مشکلات زیادی دارد. احداث بیمارستان هزارتختی از نیازهای مبرم استان است. هرچقدر درشهرستان‌ها مشکلات وجود داشته باشد به مراتب در روستاها بیشتر است. تاکنون توانستیم چند مرکز درمانی را به جامعه سلامت تبدیل کنیم. درشهرستان فارسان مجوز توسعه بیمارستان گرفته شده وقرار است از لحاظ تجهیزات تقویت شود. ساخت بیمارستان ودرمانگاه تامین اجتماعی درشهرستان اردل جزو برنامه است. درشهرستان کیار متاسفانه بیمارستان نداریم. در بخش ناغان فقط یک بیمارستان وجود دارد. دردناک تر اینکه کوهرنگ که یک شهر توریستی است، فقط یک بیمارستان دارد که این بیمارستان چندین بار تعطیل شده و امیدواریم شاهد تعطیلی دوباره آن نباشیم. البته قرار است در شش ماه آینده طب اورژانس در این بیمارستان افتتاح شود.

در دیگرحوزه ها وضعیت استان چگونه است ؟

برخی مناطق به دلیل صعب العبور بودن هنوز از نعمت گازبهره مند نیستند. در حال پیگیری هستیم تا گاز رسانی به این مناطق زودتر انجام شود.درحوزه عمران موفقیت‌های خوبی نداشتیم. اعتبارات برای شروع کارهای عمرانی گرفته شده است. مردم استان ما درحوزه ورزش بسیار مستعد هستند. افراد زیاد و نامداری درتیم‌های ملی کشور داریم .در زمینه تجهیزات ورزشی کارهای خوبی صورت گرفته است. ساخت برخی سالن‌های ورزشی از دولت آقای خاتمی تاکنون تکمیل نشده است. اعتبارات ورزشی گرفته شده، سالن‌های وزمین‌های درحال احداث یا نوسازی هستند. امیدوارم خبر نوسازی سالن مدارس استان ازهمین روزنامه انعکاس داده شود .

باتوجه به اینکه شما در کمیسیون بودجه هستید، درلایحه بودجه 97 سهم استان چهارمحال و بختیاری چگونه است ؟

بودجه استان چهارمحال وبختیاری درتملک دارایی ها خوشبختانه دوبرابر و 95 درصد افزایش داشته است . استان چهارمحال و بختیاری در شاخص بودجه همیشه در ردیف های 27 تا 29 قرار می‌گرفت. خوشبختانه در لایحه بودجه 97 تمرکزگذاری واختیارات به استان‌ها بیشتر داده شده، امسال در ردیف 10 قرار گرفته است و امیدوارم با توجه به تغییر شاخص بودجه شاهد رشد در استان باشیم.

لایحه بودجه 97 حاشیه هایی مثل عوارض خروج کشور ، گران شدن آب وبنزین داشت. آیا این موارد در کمیسیون بودجه بررسی شده، نظر مجلس دراین مورد چیست ؟

درلایحه بودجه همیشه نقاط ضعف وقوت وجود دارد. از نقاط قوت تمرکز گذاری است وهمچنین بودجه ریزی امسال از حالت سنتی به مدرن تبدیل شده، همه موظف شدند در مقابل بودجه دریافتی گزارش کاربدهند وپاسخگو باشند.اختیارات استانی تقویت شده ، از موانع رفع اشتغال دولت وبانک ها موظف به همکاری درجهت اشتغال شده‌اند ودرمورد سرمایه گذاری نقاط خوبی دیده شده ، درکل شفافیت در لایحه بودجه 97 وجود دارد.از نقاط ضعف بودجه بحث عوارض خروج از کشور است که بیشتر ازهمه صدا کرد خیلی از مردم استان چهارمحال وبختیاری در کویت کارمی‌کنند. این عوارض خروج برای آن‌ها سنگین تمام می‌شود. به نظرم باید رفت‌وآمدها را تسهیل کرد. از نکات دیگراین است که برای اشتغال 35 میلیارد دلار اعتبار درنظر گرفته شده که باعث فشار به صندوق توسعه ملی می شود. وزیر کار درجلسه ای می‌گفتند حدود دوهزار مجوز اشتغال در وزارتخانه کار واموررفاهی وجود دارد اما افراد برای ایجاد شغل باید صد مانع را طی کنند تا مجوز تولید بگیرند. با این روش تولید واشتغال صورت نمی‌گیرد، باید درکشور قوانین تقلیل و بروکراسی زیاد شود. یک ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال و وام به روستاییان درنظرگرفته شده است. مطمئنم بانک‌ها وثیقه های سنگین برای وام دادن به روستاییان می‌خواهند. درمجلس تصمیم براین شده موانع سد راه اشتغال کم و طرح آمایش اجراشود. به طور کلی از دولت آیت ا...خامنه ای تاکنون بحث آمایش همیشه مطرح بوده اما اجرا نشده. برای مثال مکانی برای احداث یک واحد صنعتی درنظر گرفته و تمام کارهای انجام می شود و در آخر سازمان منابع طبیعی می گوید طبق قانون اجازه چنین کاری داده نمی‌شود.

شاید به این دلیل است که برنامه توسعه با قانون هماهنگ نیست ؟

بله. درست است به همین دلیل است که در پایان یک برنامه چند درصد کار اجرایی نمی شود. این تناقضات باعث تاخیر یا انجام نشدن پروژه ها می شود.

استان چهارمحال وبختیاری بالاترین درصد بیکاری در کشور را دارد، برای حل این موضوع در مجلس چه کارهای صورت گرفته است ؟

درکشور 6 استان بالاترین درصد بیکاری را دارند. معتقدم همه مردم باید از یک عدالت نسبی برخوردارباشند. دراین زمینه باید شاخص اشتغال تهیه شود. برای استان‌هایی که درصد بیکاری بالایی دارند ردیف درنظر گرفته شود. البته به شرط اینکه مسئولان آن استان ها طرح جذب سرمایه واشتغال داشته باشند . ما در مجلس از آقای دکترلاریجانی درخواست کردیم برای استان هایی که درصد بیکاری بالایی دارند تخفیف های مالیاتی درنظر بگیرند. همچنین از وزارت صنعت ،معدن وتجارت درخواست کردیم که برای ایجاد شهرک های صنعتی وارد عمل شوند. تمام دغدغه نمایندگان استان این است که دراین سال‌ها بتوانیم مشکلات استان را که مهم‌ترین آن ها بیکاری است،حل کنیم

قبول دارید بحث‌های اقتصادی در این زمان پاشنه آشیل برای تخریب دولت شده است ؟

دردولت یازدهم ودوازدهم آقای روحانی نقاط ضعف و قوت وجود دارد. اعتقاد دارم دولت در بحث دیپلماسی خارجی وبرجام الحق والانصاف موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده است. به دلیل مشکلاتی که وجوددارد موفقیت برجام هنوز در رشد اقتصادی بروزنکرده است. در حوزه نفت قانون داماتو دوباره اجراشده و فروش وقیمت نفت دراوپک بهتر شده است. دولت در سرمایه گذاری مشکل دارد. ثبات اقتصادی ایجاد شده اما رونق اقتصادی وتولید وجود ندارد که از نقاط ضعف دولت است .

یکی از موانع تولید و حمایت از تولید داخلی این است که کیفیت محصولات داخلی پایین است. این موضوع را قبول دارید؟

رفع موانع اشتغال وتولید ، همچنین تقلیل قوانین مربوط به اشتغال دردستورکار مجلس است.در ماده 15 و16 تا بخواهید قوانین دست وپاگیر وجوددارد. از طرف دیگر قیمت تمام شده برای محصولات داخلی بیشتر از اجناس وارداتی است. باید کیفیت تولیدات داخلی را بالا برد و به سمت رقابت تقویت کرد.کمیسیون ویژه اصل 44 برای کمک به تولیدات داخلی تشکیل شده است.

کسب درآمدهای کشور در بودجه 97 از چه طریقی است ؟

درآمد اصلی کشور از دو طریق فروش نفت ،گاز ،مایعانات گازی و مالیات است . البته ما می توانیم از حوزه های دیگرمثل استخراج از معادن درآمد داشته باشیم. دراستان چهارمحال وبختیاری معادن زیادی مثل طلا ،مس وترکیبات آهکی وسنگ وجود دارد که هیچ استخراجی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

یک سوال هنری بپرسم. قراراست فیلمی درمورد سردار مریم بختیاری ساخته شود. شما خیلی پیگیرآن بودید، به کجا رسید ؟

قوم بختیاری بعد از انقلاب هیچ زاویه ای با نظام نداشته و ندارد. این قوم رشادت‌های زیادی برای این سرزمین داشته و شهدای زیادی تقدیم کشور کرده است. تا کنون به تمام مفاخر کشور پرداخته شده و به بعضی اقوام نیز اجازه این کار داده نشده است. بعد از توهینی که در یکی از سریال‌ها به قوم بختیاری شد تصمیم گرفتم پیگیر ساخت سریال سردار مریم شوم. این فیلم ابتدا در مورد شخصی به نام شیرعلی مردان خان بود. وقتی فیلمنامه نوشته شد نقش مادر بیشتر از نقش پسر در تاریخ مشروطه بود. این بانو اولین کسی بود که درتهران تیر مشروطه را شلیک کرد. جالب است بدانید خانه سردارمریم پناهگاه همه آزادی خواهان مثل ملک الشعرا بهار ، دکترمصدق و دهخدا بوده است. مدرسه رودابه در اصفهان خانه این بانو است. استان چهارمحال و بختیاری شاعران ،هنرمندان و ورزشکاران زیادی دارد. در جلسه استانی که با آقای دکتر لاریجانی داشتیم بخشی از بودجه این سریال گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha