معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: تا کنون تمامی امکانات آزمایشگاه آنفلوانزای موسسه رازی برای شناسایی و بررسی نمونه‌های بیماری به کار گرفته شده و این روند ادامه دارد.

بسیج امکانات موسسه رازی برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: تا کنون تمامی امکانات آزمایشگاه آنفلوانزای موسسه رازی برای شناسایی و بررسی نمونه‌های بیماری به کار گرفته شده و این روند ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از روابط عمومی موسسه رازی، دکتر مجتبی محرمی پیش از ظهر سه شنبه(24 بهمن) در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که با حضور مسئولان در موسسه رازی برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مدعوین با اشاره به گذشت بیش از 2 دهه از همه گیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دنیا اظهار کرد: این ویروس در سال 2004 با رسیدن به آمریکای شمالی باعث حذف بیش از 42 میلیون پرنده و تحمیل خسارات اقتصادی فراوان شد.

‌وی گفت: ویروس آنفلوانزا در تاریخ معاصر باعث 4 پاندمی (همه گیری) بزرگ در دنیا شده و طی 2 دهه گذشته رفتار ویروس و راه‌های آلوده شدن انسان به آن همواره زیر نظر سازمان‌های مسئول جهانی بوده است.

دکتر محرمی با بیان اینکه این ویروس برای نخستین بار در سال 1384  و پس از آن در سال های 1389، 1394، 1395 و 1396  وارد کشور ما شد، افزود: ورود این ویروس باعث همه گیری، تلفات و حذف گسترده به خصوص در پرندگان صنعتی شد و میلیون‌ها تومان خسارت به بار آورد.

وی تاکید کرد: این خسارت‌ها به رغم تلاش همه جانبه سازمان‌های ذی‌ربط اتفاق افتاد و بررسی علل و عدم موفقیت در جلوگیری از بروز و انتشار این ویروس از اهداف برگزاری این همایش است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی در ادامه با اشاره به اینکه موسسه رازی در 15 سال گذشته در راستای وظایف ملی و حاکمیتی، تمامی امکانات خود را در جهت کمک به این امر اختصاص داده، یادآور شد: در اغلب موارد در این سال‌ها آزمایشگاه آنفلوانزای موسسه رازی به صورت شبانه روزی با سازمان دامپزشکی همکاری داشته و در طول پایش‌های فصلی و سالیانه، پذیرای هزاران نمونه بوده که نتایج آن را در اسرع وقت آماده و به سازمان ارسال کرده است.

دبیر علمی و اجرایی همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ورود و انتشار هر ساله این ویروس در کشور ‌در مقطع زمانی اخیر را نشان دهنده پیچیدگی مبارزه با این ویروس عنوان و تاکید کرد: این پیچیدگی به قدرت شگرف این ویروس در تغییرات و از طرف دیگر به پیچیدگی اکولوژیک زندگی پرندگان مرتبط است. البته در هسته اصلی این پیچیدگی‌ها، عامل انسانی بی شک نقش پررنگی دارد.

دکتر محرمی  با اشاره به نقش انسان در گسترش این بیماری گفت: آدمی از یک طرف با روش‌های مبارزه ناقص باعث فراهم آمدن شرایط انتخاب ویروس جدید می‌شود و از طرفی با تجاوز به مناطق زندگی پرندگان وحشی و انتشار این ویروس‌ها در جمعیت پرندگان، روند ابتلا به بیماری را تسریع و تسهیل می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha