هوای خوزستان از ساعت 10 امروز به حالت اضطرار ‌رسید تا جایی که این وضعیت بیمارستان‌های خوزستان را در حالت آماده‌باش قرار داد. هم‌چنین گرد و خاک باعث تعطیلی ادارات و لغو پرواز هواپیماهای فرودگاه اهواز شد.

عکس/ادامه جنگ فرسایشی خاک و خوزستان

سلامت نیوز: ‌هوای خوزستان از ساعت 10 امروز به حالت اضطرار ‌رسید تا جایی که این وضعیت بیمارستان‌های خوزستان را در حالت آماده‌باش قرار داد. هم‌چنین گرد و خاک باعث تعطیلی ادارات و لغو پرواز هواپیماهای فرودگاه اهواز شد.

غلظت گرد و غبار اهواز، 60 برابر حد مجاز در ساعت 14
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گرد و غبار در اهواز در ساعت 14 امروز، به 60 برابر حد مجاز رسیده است.



شهریار عسکری در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار امروز در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت 14 امروز (سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه) میزان ذرات ریزگرد در هوای اهواز 9000 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده‌ها در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز 60 برابر حد مجاز است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین میزان ریزگردها در ماهشهر 2101 میکروگرم بر مترمکعب، در امیدیه1550 میکروگرم بر مترمکعب، در سوسنگرد 2294میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان 1523 میکروگرم بر مترمکعب، در شادگان 493 میکروگرم بر مترمکعب، در حمیدیه 2284 میکروگرم بر مترمکعب، در بهبهان 223 میکروگرم بر مترمکعب، در شوش 3821میکروگرم بر مترمکعب، در بندر امام 803میکروگرم بر مترمکعب، در  دزفول1844 میکروگرم بر مترمکعب ، در خرمشهر 747 میکروگرم بر مترمکعب، در اندیمشک 176 میکرو گرم بر متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

عسکری بیان کرد: بدین ترتیب میزان غلظت ریزگردها در سوسنگرد بیش از 15 برابر حد مجاز،در ماهشهر بیش از 14 برابر حدمجاز، در حمیدیه بیش از 32 برابر حد مجاز و در امیدیه و آبادان  بیش تر 10 برابر حدمجاز  و در دزفول بیش از 12 برابر حدمجاز رسیده است.

لغو 7 پرواز دیگر در فرودگاه بین المللی اهواز



‌مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان از لغو 7 پرواز دیگر در فرودگاه بین المللی اهواز خبر داد و گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی و وقوع پدیده گرد و غبار پروازهای فرودگاه اهواز لغو شده است.

محمدرضا رضایی، اظهار کرد: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در شهرستان اهواز، در حال حاضر دید افقی در فرودگاه اهواز 50 متر است و امکان پرواز در این فرودگاه وجود ندارد.

وی افزود: صبح امروز دو پرواز در فرودگاه اهواز لغو شد و در حال حاضر نیز 7 پرواز دیگر فرودگاه اهواز به دلیل شرایط نامساعد جوی باطل شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تصریح کرد: پرواز شماره 430 هواپیمایی ایران ایر از مبدا اهواز به مقصد تهران، پرواز شماره 5664 هواپیمایی آتا از مبدا اهواز به مقصد کیش و پرواز شماره 6246 هواپیمایی تابان از مبدا اهواز به مقصد تهران باطل شد.

رضایی ادامه داد: همچنین پرواز شماره 4563 هواپیمایی ماهان در مسیر اهواز - شیراز - کرمان و پرواز شماره 1213 هواپیمایی قشم ایر از مبدا اهواز به مقصد تهران باطل شد. همچنین پرواز شماره 6245 هواپیمایی تابان از مبدا تهران به مقصد اهواز و پرواز شماره 271 هواپیمایی ایارن ایر از مبدا بندرعباس به مقصد اهواز به دلیل اینکه امکان فرود در فرودگاه اهواز نبود، به مبدا بازگشتند.

وی خاطر نشان کرد: صبح امروز نیز پرواز شماره 4562 هواپیمایی ماهان که از شیراز عازم اهواز بود به دلیل شرایط نامناسب جوی امکان فرود در فرودگاه اهواز را نداشت و در فرودگاه اصفهان به زمین نشست. همچنین پرواز شماره 1212 هواپیمایی قشم ایر که از تهران به مقصد اهواز در حال پرواز بود نیز به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و وقوع پدیده گرد و غبار در اهواز، به تهران باز گشت.

‌میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از 57 برابر حد مجاز رسید



مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گرد و غبار در اهواز در ساعت 12 امروز، به بیش از 57 برابر حد مجاز رسیده است.


شهریار عسکری در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار امروز در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت 12 امروز (سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه) میزان ذرات ریزگرد در هوای اهواز 8600 میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده‌ها در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از 57 برابر حد مجاز است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همچنین میزان ریزگردها در ماهشهر 2127 میکروگرم بر مترمکعب، در امیدیه806  میکروگرم بر مترمکعب، در سوسنگرد 424 میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان 745 میکروگرم بر مترمکعب، در شادگان 515 میکروگرم بر مترمکعب، در حمیدیه 2284 میکروگرم بر مترمکعب، در بهبهان 435 میکروگرم بر مترمکعب، در شوش 187 میکروگرم بر مترمکعب، در بندر امام 695میکروگرم بر مترمکعب، در هندیجان 1639 میکروگرم بر مترمکعب، در رامشیر 5822 میکروگرم بر مترمکعب، در دزفول142 میکروگرم بر مترمکعب و در خرمشهر 320 میکروگرم بر مترمکعب  در بندر امام 695 میکرو گرم بر متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

عسکری بیان کرد: بدین ترتیب میزان غلظت ریزگردها در ماهشهر بیش از 14 برابر حد مجاز،در هندیجان بیش از 10 برابر حدمجاز، در حمیدیه بیش از 15 برابر حد مجاز و در رامشیر بیش تر 18 برابر حدمجاز رسیده است.

آماده‌باش بیمارستان‌های خوزستان در پی وقوع گرد و غبار



مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم ز آماده‌باش کلیه بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه در پی وقوع پدیده ریزگردها در استان خبر داد.

دکتر خجسته حسینی‌نژاد، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی در خصوص وقوع ریزگردها در بیشتر شهرهای خوزستان برای امروز، از روز گذشته به کلیه بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه اعلام کردیم که به صورت آماده‌باش باشند.

وی افزود: اورژانس بیمارستان‌ها همیشه از نظر ذخیره دارو در آماده‌باش هستند و قطعا در این شرایط نیز آمادگی لازم را دارند.

مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با اطلاع‌رسانی خوبی که انجام شده بود، تعداد بیماران مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها به دلیل پدیده گرد و خاک نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. لذا انتظار داریم که رسانه‌ها در این زمینه بیشتر اطلاع‌رسانی کنند تا گروه‌های حساس شامل کودکان، بیماران ریوی و آسم، افراد مسن، بیماران قلبی، بیماران صعب‌العلاج و مزمن در این شرایط از منزل خارج نشوند.

تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی در فرودگاه اهواز انجام نمی‌شود



مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان نیز گفت: با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام نخواهد شد.

محمدرضا رضایی، اظهار کرد: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در شهرستان اهواز، در حال حاضر دید افقی در فرودگاه اهواز 200 متر است و تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی انجام نخواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر دو پرواز ورودی به فرودگاه اهواز به دلیل شرایط بد جوی و وقوع پدیده گرد و غبار در این شهر لغو شده است.

رضایی تصریح کرد: پرواز شماره 4562 هواپیمایی ماهان که از شیراز عازم اهواز بود به دلیل شرایط نامناسب جوی امکان فرود در فرودگاه اهواز را نداشت و در فرودگاه اصفهان به زمین نشست.

وی ادامه داد: پرواز شماره 1212 هواپیمایی قشم ایر که از تهران به مقصد اهواز در حال پرواز بود نیز به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و وقوع پدیده گرد و غبار در اهواز، به تهران باز گشت.

گرد و غبار تا عصر می‌ماند



مدیرکل هواشناسی خوزستان هم از ادامه وضعیت گرد و خاک و کاهش کیفیت دید تا بعد از ظهر امروز خبر داد.

کوروش بهادری ، با اشاره به وقوع گرد و غبار از صبح امروز اظهار کرد: در حال حاضر دید افقی در اهواز به 200 متر رسیده و سرعت باد نیز 45 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

وی افزود: میزان دید افقی در ساعات آینده کمتر نیز خواهد شد و گرد و غبار تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در حال حاضر پدیده ریزگردها، علاوه بر اهواز شهرهای ماهشهر، بستان و شادگان را نیز فرا گرفته و دید افقی در این شهرها بین 500 تا 1000 متر گزارش شده است.

بهادری با اشاره به پیش‌بینی وقوع بارندگی بیان کرد: بارش باران از امشب در شمال خوزستان آغاز خواهد شد، به طوری که احتمال طوفان و سیل در بخشی از شمال استان از جمله لالی، مسجدسلیمان، ایذه، دهدز، باغملک و قلعه‌تل وجود دارد.

وی گفت: اطلاعات تکمیلی در خصوص وضعیت گرد و غبار بعد از ساعت 12 ظهر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته، رامهرمز با 29 درجه سانتی‌گراد و ایذه با 8 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 19 تا 28 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

گزارشی از خاموشی در هیچ نقطه‌ای از استان وجود ندارد



مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق خوزستان هم با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در استان، گفت: در حال حاضر وضعیت شبکه برق استان کاملا عادی است و گزارشی از خاموشی در هیچ نقطه‌ای از استان وجود ندارد.

کامران حدادی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به اقدامات انجام گرفته در بحث شست و شوی مقره‌ها و تعویض آن‌ها شاهد پایداری برق در مناطق مختلف استان هستیم و گزارشی از خاموشی در هیچ نقطه‌ای از استان وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت شبکه برق استان کاملا عادی است و باتوجه به اقدامات انجام گرفته، وضعیت برق استان در شرایط پایدار است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق خوزستان تصریح کرد: همه نیروهای شرکت توزیع برق استان در مناطق مختلف در حالت آماده باش هستند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

آماده‌باش اورژانس خوزستان در خاک امروز



رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان نیز از اعلام آماده‌باش اورژانس در پی وقوع گرد و غبار امروز خبر داد.
 
دکتر شهریار میرخشتی، اظهار کرد: هر چند اورژانس به صورت 24 ساعته آمادگی دارد ولی در مواقع گرد و غبار، گشت ویژه و اسکان موقت نیز در سطح شهر مستقر می‌شوند.
 
وی افزود: در شرایط گرد و غبار معمولا سه تا چهار ایستگاه اورژانس در سطح شهر اهواز فعال می‌شوند و کار انتقال بیماران سطح شهر به بیمارستان‌ها را انجام می‌دهند.
 
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی گفت: در حال حاضر نیز ما در آماده‌باش هستیم و مشکل خاصی در زمینه خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی ناشی از گرد و خاک وجود ندارد.

سرایت خاک امروز به همه شهرهای خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز از سرایت پدیده گرد و خاک به همه شهرهای استان خبر داد.

کوروش بهادری، با اشاره به پدیده گرد و خاک امروز اظهار کرد: این پدیده در حال سرایت به شمال استان خوزستان است و تقریبا گرد و خاک همه شهرهای استان را فرا خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر دید افقی در اهواز 250 متر و سرعت باد نیز 50 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: اکنون دید افقی در ماهشهر 500 متر رسیده و دید افقی در امیدیه، آغاجاری، شوش و هندیجان از سه کیلومتر کمتر خواهد شد.

بهادری تصریح کرد: این پدیده تا بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت و به تدریج کاهش خواهد یافت.

مسدود شدن محور ماهشهر – هندیجان در پی کاهش دید افقی

رئیس پلیس راه خوزستان هم از مسدود شدن محور ماهشهر - هندیجان به دلیل شدت پدیده گرد و خاک خبر داد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پدیده گرد و خاک امروز و کاهش دید افقی اظهار کرد: در حال حاضر تردد کامیون، تریلر و کلیه خودروهای سنگین در محور اهواز - ماهشهر ممنوع شده است.

وی افزود: همچنین محور ماهشهر - هندیجان به دلیل شدت پدیده گرد و خاک و کاهش کیفیت دید افقی در این منطقه تا اطلاع ثانوی مسدود شده است. این محور برای جلوگیری از تصادفات زنجیره‌ای مسدود اعلام شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان بیان کرد: همچنین توصیه می‌شود تا حد امکان خودروهای سبک از تردد در محور اهواز - ماهشهر خودداری کنند.

روز به روز بر مشکلات زندگی در اهواز در شرایط گرد و غبار افزوده می‌شود

عضو شورای شهر اهواز نیز با بیان اینکه دولت عزم و برنامه‌ای جدی برای حل مشکل گرد و خاک نداشته است، گفت: برای حل مساله گرد و خاک خوزستان به یک تدبیر و فکر ملی نیاز است.

اسکندر لطفعلی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأثیر گرد و خاک بر فضای شهر اهواز و زندگی شهروندان اظهار کرد: نفس کشیدن در اهواز سخت و کند است و در این شرایط روز به روز بر مشکلات زندگی افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: تأثیر گرد و خاک بر شهر اهواز تا حدی است که باعث کاهش سطح تعاملات و عرضه و تقاضا و تاثیر بر  سطح زندگی شهروندان شده است. با توجه به اینکه  در آستانه  عید هستیم اقتصاد نیز خوابیده و باعث بروز مشکلات اقتصادی برای مردم شده است و وضعیت درآمد مردم نیز به مشکل برخورده است.

لطفعلی‌زاده گفت: مغازه‌داران اهوازی هم در فروش اجناس خود مشکل دارند و سرمایه‌گذاری و تولید نیز به تبع این وضعیت به مشکل بر می‌خورد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال سود بیشتر هستند و در این اوضاع در چرخه کار خود به مشکل برمی‌خورند.

وی تصریح کرد: برای حل مساله گرد و خاک خوزستان به یک تدبیر و فکر ملی نیاز است و به نظر می‌رسد که دولت عزم جدی برای این موضوع ندارد و تلاش جدی برای حل مشکل گرد و خاک خوزستان انجام نمی‌دهد.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به نهال‌کاری در عرصه‌های کانون گرد و غبار در اطراف اهواز برای مقابله با این مشکل گفت: ما در بحث درخت‌کاری و آب مشکل داریم.

وی با اشاره به راه‌های بهبود شرایط حاکم بر استان خوزستان بر لزوم رهاسازی آب در اراضی استان تاکید و اظهار کرد: در مناطقی مثل دهدز و گتوند نیز هنوز آبی رهاسازی نشده است. در خوزستان به افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی نیاز داریم تا مشکل گرد و غبار زودتر حل شود. مالچ‌پاشی در این شرایط به دلیل  اینکه ساختمان زمین از بین رفته به صلاح نیست.

لطفعلی‌زاده گفت: برای حل مشکل گرد و غبار خوزستان باید همه عوامل دست به دست هم دهند زیرا این مشکل با عزم  ملی حل خواهد شد.

جنگ فرسایشی خاک و خوزستان ادامه دارد

تصویر کردن وضعیت اهواز در گرد و غبار بسیار مشکل است. نوشتن از جنگ فرسایشی خاک و تلاش برای زیستن در استانی که هیچ کس مسئولیت انتقال "خاک مازاد" آن را عهده‌دار نمی‌شود. واژه‌ها عاجز می‌مانند وقتی خاک به شهر هجوم می‌آورد.

به هر کجا نگاه می‌کنی خاک است. خاک شرح حال خوزستان است. باران نه تنها دعای مردم خاکزده این استان است بلکه شنیدن جمله "ای‌کاش باران بیاید" از زبان مسئولان مختلف، تداعی‌کننده تنها راه نجات است.

همکاری در اداره می‌گوید که خاک دارد بیشتر می‌شود. دوستی پیامک می‌دهد که چطور در این خاک سر کار بروم؟ همکار دیگری هم می‌گوید که با این اوضاع نمی‌شود هیچ جا رفت. سوال این است که با این اوضاع تا کی می‌شود زنده ماند؟

همان گونه که هواشناسی خوزستان گفته بود از صبح امروز خاک بر آسمان خوزستان نشست. عرصه کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز که در دو سال اخیر نه فقط در آسمان خوزستان بلکه در جلسات مختلف مسئولین امر گرد و خاک به پا کرده امروز هم فعال شد و تقریبا تمام خوزستان را زمین‌گیر کرد و بیمارستان ها در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران در روز گذشته، مدارس و مراکز آموزش عالی 27 شهرستان خوزستان امروز تعطیل و زمان پایان کار ادارات 14 شهرستان نیز ساعت 12 است. همچنین معاون عمرانی استاندار خوزستان در جلسه ستاد مدیریت بحران بر لزوم آمادگی در برابر قطعی برق ناشی از پدیده گرد و خاک تاکید کرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ساعتی پیش در مصاحبه با ایسنا از وقوع پدیده گرد و خاک در اهواز، ماهشهر، شادگان و بستان و تداوم روند کاهش دید افقی در اهواز و این پدیده تا عصر امروز خبر داد. این پدیده دید افقی در اهواز را به 200 متر و در سه شهر یادشده به 500 تا 1000 متر رسانده است.

در ساعت 10 صبح غلظت گرد و خاک در اهواز به بیش از 12 برابر حد مجاز رسید و به دلیل شرایط بد جوی و کاهش شدید دید افقی به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام نخواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ساعتی پیش در مصاحبه با ایسنا از وقوع پدیده گرد و خاک ابتدا در اهواز، ماهشهر، شادگان و بستان و سپس سرایت آن به تمام نقاط استان. این پدیده دید افقی در اهواز را به 250 متر  رسانده است.

در ساعت 12 امروز  غلظت گرد و خاک در اهواز به بیش از 57 برابر حد مجاز رسید و به دلیل شرایط بد جوی و کاهش شدید دید افقی به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام نخواهد شد.

کاهش دید افقی در آبادان نیز احتمال لغو پروازهای فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان را افزایش داده است. لغو برخی رویدادهای ورزشی نیز از دیگر دستاوردهای خاک امروز برای خوزستان است.

هم‌اکنون خوزستان در خاک گم است. ‌تجربه بحران  قطعی برق  و آب زمستان سال گذشته نگرانی مردم را افزایش داده است و هنوز در رابطه با وضعیت جوی فردای خوزستان هیچ اظهارنظری صورت نگرفته است.

هرچند که خاک قصه امروز یا دیروز خوزستان نیست اما شهروندان بر این عقیده‌اند که تعداد روزهای خاکی خوزستان و همچنین شدت این پدیده رو به افزایش است؛ وضعیتی که دورنمای زندگی در این استان را باورنکردنی می‌کند.

با توجه به تصویب بودجه‌های مختلف  برای مهار ریزگرد طی این سال‌ها همچنان این سوال باقی است که خاک چه زمانی خوزستان را رها خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha