بهره گیری از نوعی درمان پیشرفته و حیاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلب با استفاده ازدستگاه‌های کمک قلبی موسوم به «قلب مصنوعی» متاسفانه در ایران، مورد توجه سازمان‌های بیمه گر و حمایتی نیست.

کاهش بیماران نیازمند پیوند قلب با حمایت بیمه‌ها

سلامت نیوز:بهره گیری از نوعی درمان پیشرفته و حیاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلب با استفاده ازدستگاه‌های کمک قلبی موسوم به «قلب مصنوعی» متاسفانه در ایران، مورد توجه سازمان‌های بیمه گر و حمایتی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس؛ احمد امین رییس انجمن نارسایی قلب ایران، در آستانه برپایی ششمین کنگره مشترک قلب و عروق گفت: جمع قابل توجهی از بیماران مبتلا به نارسایی قلب در لیست انتظار پیوند قرار دارند؛ ولی به دلیل کوتاه بودن فرصت طلایی پیوند از افراد مرگ مغزی، احتمال فوت وجود دارد  یا اصلا کاندید مناسبی برای پیوند محسوب نمی‌شوند. اکثر این افراد جوان هستند و به دلیل گران بودن دستگاه مورد نیاز برای جایگزینی قلب، متاسفانه جان خود را از دست میدهند.

امین افزود: هزینه تجهیزات این روش نوین  که توسط متخصصان کشور نیز قابل تعبیه است، حدود 200میلیون تومان برآورد میشود و اگر سازمانهای بیمه گر حمایت کرده و هیات امنا ارزی وزارت بهداشت نیز این دستگاه را تهیه و در اختیار بیماران قرار دهد، جان تعداد زیادی از بیماران منتظر در لیست پیوند قلب نجات می‌یابد.

رییس انجمن نارسایی قلب ایران با اشاره به اینکه ارزش هر دستگاه معادل نجات جان یک انسان است، گفت: طی سالهای اخیر در دنیا و بویژه کشورهای  منطقه، این روش درمانی با کمترین هزینه موجب نجات بیماران مبتلا به نارسایی قلب و کاندید پیوند که اغلب جوان و میانسال هستند، شده است.

امین افزود: تقریبا تمام افراد درفهرست انتظار پیوند قلب در مراکز درمانی کشور به گونه ای میتوانند کاندید استفاده از این روش باشند و نتیجه بهتر و عوارض کمتری آنان را تهدید کند؛ بدین ترتیب بسیاری بیماران از لیست پیوند خارج شده و درمان میشوند.

 وی تاکید کرد: بیماران نارسایی قلب در طول سال احتمال نیاز به چندین مرتبه بستری در بیمارستان را خواهند داشت که این روش درمانی پیشرفته میتواند هزینه های بستری در مراکز درمانی را کاهش دهد. امروزه دستگاههای کمک قلبی و قلب مصنوعی از بهترین و شناخته شده ترین ابزارها برای بیماران نارسایی قلب، کاندید پیوند قلب هستند و در سالهای اخیر مهمترین و اصلی ترین روش درمانی جایگزین پیوند قلب محسوب میشوند.

امین گفت: این روش بویژه در بیماران با گروههای خونی که دهنده مناسب قلب پیدا نمیشود کارآیی دارد و بیماران سرطانی نیازمند پیوند، افراد مبتلا به دیابت و فشار خون پیشرفته همچنین افراد دارای جثه بزرگ که دهنده مناسب برای پیوند قلب آنان  پیدا نمیشود نیز با این روش نجات می‌یابند.

رییس انجمن نارسایی قلب ایران با یادآوری اینکه با استفاده از این تکنیک و دستگاه مربوطه در دنیا افراد متعددی هستند که 5 تا 8 سال به زندگی ادامه داده یا  فعالیت حرفه ای و کار خود را از سر گرفته اند، افزود: بطور متوسط بالغ بر نیمی از بیماران بیش از هفت سال است که به زندگی خود ادامه میدهند.

امین گفت: دستگاه قلب مصنوعی ساخت کشورهای اروپایی و آمریکا، سالهاست در دنیا بویژه کشورهای همسایه و حتی کشورهایی که از نظر پزشکی و بهداشتی در سطح پایینتری قرار دارند، مورد توجه سازمانهای بیمه گر آن کشورها قرار دارد ولی در کشورمان روشهای معمولی تر بیشتر مورد حمایت و استقبال بیمه است.

وی پیش بینی کرد با وضع موجود برای بیماران کشورمان سالانه حدود پنجاه عدد دستگاه نیاز باشد ولی متاسفانه بیماران جوان  و میانسال که  درصد قابل توجهی از افراد نیازمند این روش را به خود اختصاص میدهند به دلیل نبود دستگاه و هزینه این روش درمانی، جان خود را از دست میدهند.

وی با بیان اینکه موضوع نارسایی قلب و درمانهای نوین یکی از محورهای برپایی کنگره مشترک پیش رو است، تصریح کرد: سازمانهای بیمه گر و مدیران بهداشتی کشور در خصوص تامین این دستگاه برای بیماران نیازمندی که هر لحظه به دلیل نبود امکان قلب پیوندی جان خود را از دست میدهند، مسوول اند و باید حمایت بیشتری داشته باشند.

شایان ذکر است، ششمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، هشتم تا یازدهم اسفند96 در محل بیمارستان قلب شهید رجایی تهران با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار میشود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha