محققان هشدار داده‌اند فرزندانی که در دوره کودکی قدی کوتاه داشته باشند ممکن است در دوران بزرگسالی خود بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار گیرند.

سلامت نیوز: محققان هشدار داده‌اند فرزندانی که در دوره کودکی قدی کوتاه داشته باشند ممکن است در دوران بزرگسالی خود بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، نتایج مطالعه محققان دانشگاه کپنهاک دانمارک نشان داده است کودکان، صرفنظر از جنسیتشان، در صورتی که قدشان نسبت به دیگر همسن‌وسالان خود کمتر باشد، با رسیدن به دوران بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند.
قد و قامت نوعی مشخصهٔ ژنتیک به حساب می‌آید که از والدین دریافت می‌شود، با این حال، عواملی چون تغذیه مادر در طول دوران حاملگی، رژیم غذایی خود کودک پس از تولد، استرسهای روانی و عفونت نیز بر میزان قد افراد موثر دانسته شده.
از سوی دیگر، سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون مختل شود، لختگی در عروق ایجاد شود و یا اکسیژن کافی به مغز نرسد. خونریزی رگهای درون مغز نیز در وقوع چنین پیامدی نقش بسیار دارد.
بر اساس مطالعه‌ای که جزئیات بیشتری از آن در مجله Stroke: Journal of the American Heart Association منتشر شده است، محققان دانشگاه کپنهاک در دانمارک با بررسی اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کودک مدرسه‌ای با سنین ۷، ۱۰ و ۱۳ سال دریافتند کوتاه‌قدی در کودکان را می‌توان نشانه‌ای احتمالی در امکان بروز خطر سکته مغزی آنها پس از رسیدن به دوره بزرگسانلی قلمداد کرد.
جنیفر ال. بیکر، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق با اشاره به این موضوع گفت: یکی از عوامل احتمالی در زمینه ارتباط قد کوتاه با بروز سکته مغزی ممکن است فشار خون باشد. افراد قدکوتاه معمولا فشار خون بالاتری دارند و بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است بیشتر در خطر ابتلا به سکته باشند. از این رو بهتر است کسانی که چنین مشخصه‌هایی دارند در طول زندگی خود بیشتر به عوامل موثر در بروز سکته توجه داشته باشند تا خطرات ناشی از آن کاهش یابد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha