حدود ۶۰۰ نوع کاروتنوئید منحصر به فرد در گونه های گیاهی مختلف یافت شده و علم ثابت کرده است که وجود آنها به افزایش کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری های مزمن کمک می کند.

تاثیر شگفت انگیز غذاهای رنگارنگ در مبارزه با ۵ بیماری مزمن

سلامت نیوز: حدود ۶۰۰ نوع کاروتنوئید منحصر به فرد در گونه های گیاهی مختلف یافت شده و علم ثابت کرده است که وجود آنها به افزایش کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری های مزمن کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ازeasyhealthoptionsکاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگدانه‌ ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند. از کاروتنوئیدهای مهم می ‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن و گزانتوفیل اشاره کرد. بتا کاروتن و آلفاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج، لیکوپن مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی و آستاگزانتین نیز عهده‌دار رنگ قرمز یا صورتی ماهی سالمون است:

کاهش التهاب: مطالعات نشان داده اند که سطح بالایی از کاروتنوئیدها در جریان خون منجر به کاهش سطح سیتوکین های التهابی می شود. وجود این ترکیبات مفید در رژیم غذایی باعث می شود که شما کمتر از التهاب رنج ببرید. سطوح بالای التهاب با افزایش خطر ابتلا به آرتریت و آلزایمر همراه است.

شکست دیابت: کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های قوی هستند به طوری که ثابت شده بتاکاروتن و آلفا کاروتن می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۲۲ درصد کاهش دهند. شما می توانید با مصرف روزانه ۲ هویج خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی: خوردن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ نرخ ابتلا به بیماری های قلبی را در شما کاهش می دهد. کاروتنوئیدها همچنین در جلوگیری از اضافه بار قلبی و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی نقش دارند. سطوح بالایی از این رنگدانه ها از شما در برابر آترواسکلروز محافظت می کند و منجر به جلوگیری از ساخت پلاک در شریان ها و جلوگیری از  تنگ شدن عروق خونی می شود.

جلوگیری از سرطان: از آنجا که آنتی اکسیدان ها، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را مسدود می کنند و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهند. مصرف کاروتنوئیدها خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد و همچنین نقش حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان پروستات دارند.

افزایش طول عمر: ثابت شده که افزایش سطح آنتی اکسیدان آلفا کاروتن در خون زمان مرگ را تا ۱۴ سال به تعویق می ‌اندازد. پروتئین‌ ها و چربی ‌ها به دلیل آسیب رساندن به مولکول وراثتی دی ان آ، نقش مهمی در بروز بیماری‌ های مزمن مثل امراض قلبی و سرطان ایفا می ‌کنند. کاروتنوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌ کنند و در نتیجه می‌ توانند با بروز این آسیب ‌ها مقابله کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha