«طیبه سیاوشی» عضو کمیسیون فرهنگی بهارستان زمان بررسی لایحه حمایت از کودکان را فروردین ماه سال 97 می‌داند و از سعی فراکسیون زنان برای تغییر در دستورهای رسمی هفتگی مجلس خبر می‌دهد.

سلامت نیوز:7 ماهه باردار بودم که شوهرم با لگد به شکمم زد، پای نوزادم شکست.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: «امیر حسین» با پای کج به دنیا آمد. همین یک خط کافی است تا نفس دانشجویانی که در دومین روز همایش «کودک‌آزاری در سکونتگاه‌های فقیرنشین» در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران حضور یافته‌اند، حبس شود. آزار و اذیت کودکان توسط آزارگری که 10 سال پیش هم به این دلیل به زندان رفته است باعث شد تا جمعیت امام علی خواستار ایجاد بانک اطلاعات برای آزارگران توسط سازمان بهزیستی شود. حضور نداشتن دکتر کیایی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش و دکتر زنگانه مدیرکل محترم پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به گله‌مندی جمعیت امام علی منجر شد. زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت با توجه به مشکلات قانونی پیش رو برای حمایت از کودکان اظهار امیدواری کرد بحث‌های ایجاد شده در این همایش به اطلاع مسئولان قوه قضائیه برسد.


ضرورت آموزش جامعه


«طیبه سیاوشی» عضو کمیسیون فرهنگی بهارستان زمان بررسی لایحه حمایت از کودکان را فروردین ماه سال 97 می‌داند و از سعی فراکسیون زنان برای تغییر در دستورهای رسمی هفتگی مجلس خبر می‌دهد تا با جمع‌آوری امضا این لایحه زودتر در دستور کار مجلسی‌ها قرار بگیرد. او اظهار امیدواری می‌کند که بتوانند تعریف دقیقی از کودک و نوجوان زیر 18 سال در صحن علنی مجلس بدهند.
او اعتقاد دارد که قبل از اینکه خلأهای قانونی در حوزه کودک به‌لایحه و قانون تبدیل شود باید جامعه آموزش ببیند. سیاوشی با توجه به بودجه بسیار خوب صدا و سیما درسال 97 پیشنهاد می‌دهد که این رسانه درقالب تیزرهای مختلف قانون حمایت از کودک را آموزش دهد. به گفته این نماینده مجلس، صدا و سیما هم برداشت از صندوق توسعه ملی دارد و هم بودجه ریالی سالانه. سیاوشی هشدار می‌دهد که «کودکان» بحث فراموش شده نهادهای آموزشی کشور است. او اصلاح ماده 1041 قانون اساسی(ازدواج کودکان) را نوعی کودک آزاری می‌داند و می‌گوید: «به‌دنبال این است که اصلاح آن تا سال آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد.»


وی از هماهنگی فراکسیون زنان با شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر13 سال خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که بتوان سن قانونی ازدواج دختران را به15 سال رساند. او درباره ازدواج‌هایی که بین 13تا 15 سال اتفاق می‌افتد، می‌گوید: «به‌دنبال ایجاد ساز وکار‌های قانونی مشاوره‌ای هستیم تا صلاحیت ازدواج فرزند در این سن به اثبات برسد.»
او تصویب لایحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پدر خارجی که عموماً افغان هستند را از دیگر برنامه‌های فراکسیون زنان می‌داند و می‌گوید: «قرار شده که دولت لایحه‌ای درباره این موضوع بدهد». سیاوشی اظهار امیدواری می‌کند که این لایحه پیش از اولتیماتوم بهارستانی‌ها به مجلس برسد. او در پاسخ به این سؤال که چرا سازوکار نهادهای نظارتی در حوزه کودک ناکارآمد است می‌گوید: «ما معمولاً دراین مورد از وزیر دادگستری جواب می‌خواهیم.» او اعتقاد دارد که باید روی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت بیشتری وجود داشته باشد. سیاوشی تأکید می‌کند که بازوهای نظارتی در این حوزه بازوهای قوی نیستند. وی معتقد است که در حوزه مسائل قضایی کودکان زیرساخت‌های لازم وجود ندارد:«پلیس ویژه کودکان نداریم. البته دادگاه ویژه کودکان داریم اما این سؤال پیش می‌آید که آیا برخی از قضات آگاهی کامل در حوزه کودک دارند و همه آموزش دیده‌اند.» کودک بلوچ چهارساله را پدرش آنقدر می‌زند که لگنش می‌شکند. مادر او را به بیمارستان می‌برند. کودک باید بی‌هوش شود اما رضایت پدرآزارگر را می‌خواهد. پدر رضایت نمی‌دهد. لگن کودک را با همان حال گچ می‌گیرند. سیاوشی در واکنش به این کودک آزاری می‌گوید:«متأسفانه در قانون بحث ولایت مطلقه والدین وجود دارد و براحتی پدر و مادر آزارگر می‌تواند کودک را به خانه برگرداند.»


آزار کودکان زباله گرد


زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی، آزار کودکان و بچه‌های زباله گرد را ساختارمند می‌داند و می‌گوید: «کار کودک که خلاف قانون است. همین کار هم بین 12 تا17 ساعت با حقوق کم بدون غذا و بهداشت.»
دکتر الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات نو از عملیاتی کردن ایستگاه‌های حمایتی کودکان در شهر تهران خبر می‌دهد و می‌گوید:«بخشی از پول معبر و شهرداری را به موضوع کودکان اختصاص می‌دهیم.»


همسایه‌ها جرأت ندارند به 123 زنگ بزنند


آمارهای یک ساله دکتررضا جعفری ریاست اورژانس اجتماعی هم دیروز دانشکده داروسازی دانشگاه تهران را به شوک برد. تنها 16 هزار کودک‌آزاری در 6 ماهه گذشته در اورژانس اجتماعی ثبت شده او می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد ١٢درصد از کودک آزاری‌ها چند روز بعد از وقوع به ما گزارش شده و ٤/٥درصد یک هفته بعد از آن.» به گفته جعفری خیلی از موارد کودک آزاری را همسایه‌ها متوجه می‌شوند ولی گزارش نمی‌دهند و حتی یک بار جرأت نکرده‌اند با ١٢٣تماس بگیرند.
ثریا عزیزپناه از فعالان حقوق کودک می‌گوید: «گاهی اوقات آزارگر مدیر، ناظم، سرایدار و یا آشپز مهدکودک است. این افراد از یک مدرسه اخراج می‌شوند و در مدرسه دیگری مشغول به کار می‌شوند که  این مسأله زیبنده کشور نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha