با توجه به اینکه آلودگی هوای استان به جد سلامت مردم منطقه را به خاطره انداخته و از طرفی فعالیت های اقتصادی عملا در برخی از روزها تعطیل می شود، دولت محترم اهتمام ویژه ای بر حل معضل زیست محیطی خوزستان باید اتخاذ کند.

50 درصد ریزگردها، منشاء خارجی دارد/ دولت کاری نمی کند

سلامت نیوز:رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با بیان اینکه اقدامات دولت در مبارزه با پدیده آلودگی هوا در خوزستان از سرعت خوبی برخوردار نیست، از کنترل بخشی از کانون‌های ریزگرد منطقه با مصوبات جدید مجلس و دولت و تخصیص حقآبه برای سیلاب مصنوعی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: عباس پاپی زاده با اشاره به اینکه پدیده ریزگرد شش استان کشور از جمله خوزستان و ایلام را به طور گسترده فراگرفته است، گفت: در بسیاری از روزها امور شخصی و اقتصادی مردم بدلیل افزایش آلودگی هوا عملا تعطیل می شود و متاسفانه راهکارهای دولت برای مهار این پدیده تا امروز موثر واقع نشده است.

 

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه ها در حوزه مقابله با آلودگی هوای خوزستان و شهرهای مجاور، افزود: بیش از یک دهه از ظهور پدیده زیست محیطی گرد و غبار می گذرد و به دلیل بی توجهی دولت ها برای رویارویی و مهار آن، این پدیده با رشد فزاینده ای آرام آرام زندگی را برای مردم مختل کرده است. در حالی که عامل بوجود آمدن ریزگردها یا همان گرد و غبار ، دخل و تصرف انسانی در اکوسیستم و عدم تامین حقآبه استان است اما با بی توجهی مسئولین امروز با یک مشکل زیست محیطی عظیمی رو به رو هستیم.

 

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان سیاست های غلط سدسازی دولت ها در دو دهه اخیر را منشاء دیگر بوجود آمدن ریزگرد دانست و تصریح کرد: سد سازی بی رویه در استان و انتقال آب از دو حوزه آبی دز و کارون، منطقه را با کاهش بیش از 1 میلیارد متر مکعبی منابع آبی مواجه ساخته است. حال اینکه که اگر آب کارون با مدیریت بهتری انتقال می یافت کانون های ریزگرد به شکل مطلوب تری کنترل می شد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که برای تامین کمبود آب دز و کارون تاکنون چه تمهیداتی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در جلسه ای فوق العاده رسیدگی به مشکلات خوزستان در حوزه محیط زیست که به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس و با حضور نوبخت نماینده دولت و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی برگزار شد، مصوباتی مبنی بر تخصیص 600 میلیون متر مکعب آب، علاوه بر حقآبه ثابت استان به عنوان حقآبه محیط زیست خوزستان تصویب شد.

 

پاپی زاده ادامه داد: در برخی مناطق از طریق کانال 47 کیلومتری کارون مقرر شده بود با ایجاد سیلاب های مصنوعی بخش نهال کاری و رطوبت سازی هوا را گسترش دهیم که با عدم تخصیص حقآبه از سوی وزارت نیرو مواجه بودیم اما در جلسه مذکور قرار شده منابع سیلاب مصنوعی تامین شود. البته کانال از 10 روز پیش کار خود را آغاز کرده و با افزایش ظرفیت آن پس از تامین حقآبه انتظار می رود، 40 تا 50 هزار هکتار از کانون های ریزگرد استان کنترل شود. در مجموع دولت باید برای مهار 350 هزار هکتار کانون ریزگرد تالاب های منطقه مرطوب و آب گیری کند.

 

وی در خصوص مالچ پاشی بر روی دشت ها برای جلوگیری از گردش ذرات معلق گرد و خاک در منطقه گفت: در این رابطه اولین اقدام در بهمن سال گذشته صورت گرفت اما در این حوزه هم با کمبود اعتبار مواجه هستیم و مالچ پاشی به تناسب حجم آلودگی ها بسیار اندک انجام شده است و باید گفت اقدامات دولت در مبارزه با پدیده آلودگی هوا در خوزستان از سرعت خوبی برخوردار نیست.

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا تا کنون اقدام عاجلی از طرف دولت یا مجلس برای جلوگیری از سدسازی های بی رویه کشور ترکیه(به عنوان عامل خارجی ریزگرد) صورت گرفته است، گفت: کشور ترکیه در اقدامی غیر قانونی و با علم به اینکه می دانست در شرایط ناامنی و جنگ، مطالبات آبی مردم عراق در اولویت نیست مبادرت به سد سازی بر روی دجله و فرات کرد و علی رغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست کشور توجه ای به این موارد نکرد فلذا امروز شاهد اثرات مخرب این رفتار در تالاب های خوزستان از جمله هورالعظیم هستیم.

 

پاپی زاده با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد ریزگردهای منطقه منشاء خارجی دارد از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در بی توجهی به این موضوع انتقاد کرد و افزود: وزارت امور خارجه باید در رأس یک کمیته ویژه با رایزنی های منطقه ای بحران زیست محیطی کشور را که متاثر از سیاست سدسازی برخی همسایگان است به آنان گوشزد کند. اما با وجودی که مجلس مرتبا این موضوع را به دستگاه مربوطه متذکر می شود ظاهرا این نهاد صرفا خود را متولی مذاکرات فی‌مابین در سایر مسایل سیاست خارجی می داند.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوای استان به جد سلامت مردم منطقه را به خاطره انداخته و از طرفی فعالیت های اقتصادی عملا در برخی از روزها تعطیل می شود، دولت محترم اهتمام ویژه ای بر حل معضل زیست محیطی خوزستان باید اتخاذ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha