سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اسامی پزشکان جان‌باخته در حادثه سقوط هواپیما از استقرار ۴۰ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل سقوط هواپیما خبر داد.

اعلام اسامی پزشکان و پرستاران حادثه سقوط هواپیما

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اسامی پزشکان جان‌باخته در حادثه سقوط هواپیما از استقرار ۴۰ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل سقوط هواپیما خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که هم اکنون در محل وزارت بهداشت در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه تعدادی از جانباختگان سقوط هواپیمای تهران یاسوج از همکاران ما بودند، گفت: دکتر شاپور یاری پور و خانم محترم‌شان که پرستار بودند به همراه فرزندشان در این هواپیما بودند. فاطمه دالبندی دانشجوی پزشکی یاسوج، مژگان نظری دانشجوی دکتری فیزیولوژی، دکتر کردی که دکتری روانشناسی داشتند و مدعو دانشگاه یاسوج بودند، سکینه کاظمی پرستار بیمارستان امام سجاد (ع)، علیرضا جامعی دانشجوی علوم پزشکی تهران، خانم نرگس خوبانی و پسرانشان سید طه و ایلیا که در واقع خانواده همکارمان بودند، متاسفانه جانشان را در این هواپیما از دست دادند.

وی افزود: نیروهای ما در منطقه ای که گفته می شود، هواپیما سقوط کرده حضور دارند و ۴۰ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس از چند جهت در تلاش هستند، لاشه هواپیما را پیدا کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه از کاهش میزان اهدای خون خبر داد و گفت: از اهدا کنندگان مستمر و اهداکنندگان موردی می‌خواهیم که نسبت به اهدای خون اقدام کنند چرا که آمار اهدای خون ما کمی کاهش یافته است. میزان عمل ما در اسفندماه افزایش می یابد و باید این نکته را مد نظر داشت.

وی درباره داروهای جدیدی که تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند، گفت: یکی از موارد حایز اهمیت برای اینکه داروی جدیدی در فهرست بیمه قرار بگیرند، این است که سلامتی مردم را بالا ببرد. خیلی از کمپانی های خارجی داروهایی را تبلیغ می‌کنند که تاثیر بالینی ندارند. دارویی که تاثیر بالینی ندارد، نمی توانیم وارد فهرست بیمه کنیم. ما باید براساس استطاعت کشور تصمیم بگیریم. دارویی که تاثیرش کم یا متوسط است و سالانه به طور مثال ۱ میلیارد تومان هزینه دارد، نمی توانیم تحت پوشش قرار دهیم.

حریرچی درباره اخباری مبنی بر  گروگانگیری یک نوزاد که در هفته های اخیر مطرح شده و به وزارت بهداشت نیز اطلاع رسانی شده توضیح داد و گفت: به طور مثال ما بررسی می کنیم می بینیم پدر نوزاد معلوم نیست و خود نوزاد هم مبتلا به اعتیاد است؛ آن وقت نوزاد را ترخیص نمی کنیم ولی آن فردی که همراه بیمار است، با رسانه ها تماس می گیرد که گروگانگیری نوزاد بخاطر مسائل مالی اتفاق افتاده است. هفته گذشته از ۳-۴ جا با ما تماس گرفتند و گفتند یکی از بیمارستان تهران هزینه بیمار تصادفی را قبول نمی کنند. بررسی کردیم دیدیم که نزاع است و قطعا هیچ بیمه و دولتی هزینه دعوا را تقبل نمی کند.

حریرچی با اعلام نرخ قانونی ویزیت ها در بخش خصوصی، گفت: ویزیت سرپایی پزشک و دندانپزشک  عمومی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان، ویزیت پزشک و دندانپزشک متخصص ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان فوق تخصص فلوشیپ و متخصص روانشناسی ۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.این ارقام مربوط به بخش خصوصی است. افرادی که دفترچه بیمه دارند، فقط تعرفه دولتی را پوشش می دهد نه خصوصی. وزارت بهداشت و نظام پزشکی بر نظارت بر تعرفه ها چندین دهه کوتاهی کردند و نظرت مناسبی برتعرفه خصوصی سرپایی انجام نمی شود بالاخص در دوره قبل. بعد از طرح تحول، در خصوص تعرفه ها تخلفات نادری گزارش شده و ما به آنها رسیدگی می کنیم. نحوه رسیدگی به مطب ها وجود دارد و سیستم نظارت تعرفه ای در بخش خصوصی، رسیدگی به شکایات بوده است. زمانی که تخلف محرز شده، حکم های سنگینی توسط دستگاه های نظارتی صادر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای اولین بار در سالهای ۹۴ و ۹۵، سهم هزینه کرد دولت و بیمه ها در حوزه سلامت به بیش از ۵۰ درصد و با در نظر گرفتن خیریه ها و بیمه های تکمیلی به حدود ۶۰ تا ۶۱ درصد رسید.پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمان، از ۵۴ تا ۵۸ درصد به ۳۴.۷ و ۳۷.۷ درصد در سالهای ۹۴ و ۹۵ کاهش یافته است. هدف گیری برنامه پنجم توسعه، کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت به ۳۰ و در برنامه ششم توسعه، ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به هفته سلامت مردان به ارائه آماری از وضعیت سلامت مردان پرداخت و گفت: فقط ۳ درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی(بیماری واگیر و عیرواگیر) آن ها را تهدید نمی کند. نیمی از مردان ما چاقی یا اضافه وزن دارند و چاقی شکمی در مردان بالاتر از زنان است.

وی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد مردان الگوی تغذیه مناسبی ندارند، افزود: تنها ۳۱ درصد مردان فعالیت بدنی دارند. ۲۰ درصد مردان روزانه سیگار می کشند و ۱۸ درصد فشار خون بالا و ۱۳ درصد قند خون بالا دارند.

حریرچی اضافه کرد: ۲۵ درصد مردان کلسترول خون بالا دارند و مردان ۲ برابر بیشتر از زنان در حوادث فوت می کنند و ۹۰ درصد مرگ و میرها در جنگ و درگیری مربوط به مردان است.

وی افزود: سه چهارم موارد فوت در حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت در خشونت ها و دگرکشی مربوط به مردان است.در سن ۵۰ الی ۷۴ احتمال مرگ برای مردان ۴۰ درصد است و در زنان کمتر از ‌۳۰ درصد. از ۳۷ سرطان شایع، ۳۲ مورد در مردان شیوع بالاتری دارند.میزان مرگ ناشی از سیگار در مردان ۳ برابر بیش از زنان است. سوختگی ۴ و ۷ درصد مرگ غیر طبیعی را شامل می شود  که در مردان ۱ و ۲ دهم بیشتر از زنان است. برق گرفتگی ۲ درصد مرگ های غیرطبیعی در ایران را شامل و در مردان ۷ و ۶ برابر زنان است.

حریرچی افزود: ۹۵ درصد حوادث شغلی منجر به مرگ در مردان بوده و ۷۶ درصد حوادث شغلی غیر منجر به مرگ نیز در همین افراد است.

وی ادامه داد: در مسمویت با مونوکسید کربن مردان ۳ برابر بیشتر مسموم می شوند. مردان به هنگام بیماری کمتر به پزشک مراجعه می کنند و کمتر علائم خود را می گویند و مردان کمتر دستورات پزشکی را رعایت می کنند. هفته آینده هر روز یک برنامه داریم و شعار این هفته ورزش و فعالیت بدنی است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری درباره مصوبه مجلس مبنی بر واریز حق بیمه تامین اجتماعی به خزانه، گفت: این مبلغ، گردش خزانه را طی می‌کند و توسط سازمان تامین اجتماعی، کل این اعتبار در زمان خود برای بهداشت و درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت طی ۲۵ سال اخیر دو مشکل با سازمان تامین اجتماعی داشته است گفت: مشکل اول این بود که همه حق بیمه درمان، در بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود و دوم این‌که به موقع هم هزینه نمی‌شود.

حریرچی اضافه کرد: مصوبه مجلس مبنی بر واریز حق بیمه تامین اجتماعی به خزانه، تایید می‌کند که این مبلغ با نظارت خزانه، صرف ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه میزان حق بیمه درمان پرداختی توسط بیمه شدگان تامین اجتماعی، حدود ۱۸هزار یا ۱۹ هزار میلیارد و در سال‌های مختلف متفاوت است، افزود: در مورد افزایش مالیات برای درآمد پزشکان، افزایش مالیات مختص پزشکان نیست و مجلس در مورد سطوح مختلف درآمدی، مالیات وضع کرده است و تا سطحی را هم معاف کرده و از ۱۰درصد مالیات شروع می‌شودو در سطوح بالاتر نیز ۳۵ درصد مالیات‌ در نظر گرفته شده است که تعدادی از پزشکان متخصص را شامل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پزشکان بخش دولتی با کسورات قابل توجهی در حال ارائه خدمت هستند که بیش از ۵۰ درصد از آنها از فعالیت در بخش خصوصی صرف نظر کرده اند و در بخش دولتی خدمت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha