یک خلبان با سابقه گفت: پیش بینی بنده این است که خلبان هواپیمای تهران-یاسوج به علت طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

تحلیل کاپیتان پاکروان از سقوط پرواز تهران- یاسوج

سلامت نیوز: یک خلبان با سابقه گفت: پیش بینی بنده این است که خلبان هواپیمای تهران-یاسوج به علت طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌"کاپیتان حسن پاکروان" که سابقه 30 سال پرواز را در کارنامه دارد و اکنون خلبان هواپیمای ایرباس 320 است، در گفت وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه یک خلبان قبل از پرواز در هنگام سوار شدن بر هواپیما ابتدا کتاب هواپیما را مطالعه می‌کند، افزود: در این کتاب تمامی سیستم‌ها ‌بررسی  شده و اگر در گذشته دچار نقص فنی شده و تمامی اقداماتی که بر روی آن صورت گرفته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تا زمان برطرف کردن نقایص فنی پروازی صورت نمی‌گیرد

وی ادامه داد: اگر نقایص جدیدی بر روی سیستم ظاهر شود، به بخش فنی اطلاع داده می شود تا این نقیصه برطرف شود و سپس پرواز صورت گیرد و اگر قطعه‌ای باید تعویض یابد، تا زمان تعویض‌ پرواز انجام نمی‌شود.

کاپیتان پاکروان با اشاره به اینکه تمامی سیستم‌ها قبل از پرواز به صورت چک لیست مورد بررسی خلبان قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در هواپیما هم دو بخش فنی وجود دارد که یک بخش به برق هواپیما و سیستم الکترونیک مرتبط است و بخش دیگر به موتور و بدنه هواپیما که در هواپیماهای روز دنیا معمولأ مشکلات در بخش الکترونیک هواپیماست.

یک خلبان جان خود را دوست دارد

وی با بیان اینکه تا زمانی که خلبان مطمئن نشود هواپیما از هر لحاظ برای پرواز در وضعیت مطلوب قرار دارد، اجازه پرواز نمی‌دهد، زیرا یک خلبان جان خود را دوست دارد، تصریح کرد: بیش از 90 درصد سوانح هوایی به دلیل شرایط جوی یا خطای خلبان صورت می‌گیرد.

کاپیتان پاکروان با اشاره به اینکه بنده سابقه 6 هزار ساعت پرواز با هواپیمای هواپیمای 72ATR را دارم و این هواپیما بسیار مدرن و فول کامپیوتر است، اظهار کرد: این موضوع که می‌گویند هواپیما دارای نقص فنی بوده به هیچ وجه صحیح نیست اما ممکن است در مسیر دچار نقص شده باشد که این موضوع برای هر وسیله الکترونیکی ممکن است، رخ دهد.

وی ادامه داد: بارها پیش آمده که در حین پرواز، هواپیما دچار مشکل شده و طبق دستورالعمل یک خلبان عمل می‌کند و به طورمثال اگر در مسیر یکی از موتورهای هواپیما از کار افتاد طبق دستورالعمل هواپیما با یک موتور و اعلام وضعیت Emergency باید در نزدیک‌ترین فرودگاه بنشیند.

هواپیما ATR هواپیمایی سبک، کوتاه برد و دارای دو ملخ است

این خلبان با تجربه با اشاره به اینکه هواپیما ATR هواپیمایی سبک، کوتاه برد و دارای دو ملخ است و گرفتار در طوفان و کولاک شدید شده است، خاطرنشان کرد: این هواپیما در آن موقعیت ارتفاع خود را از 21 هزار پا به 17 هزار پا کاهش داده که در ارتفاع 14 هزار پا کوه دنا قرار دارد که احتمال برخورد وجود دارد.

وی افزود: اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه که طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.

کاپیتان پاکروان بیان کرد:‌ اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه‌اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف 24 ساعت قابل خواندن است.

تجربه می‌گوید این سانحه به دلیل نقص فنی نبوده است

وی با بیان اینکه تجربه می گوید این سانحه به دلیل نقص فنی نبوده و طوفان شدید باعث شده تا کنترل هواپیما از دست خلبان خارج شود، عنوان کرد: در این زمان هواپیما مانند بادکنک از این ور به آن ور می‌رود و احتمال برخورد با رشته کوه‌های در مسیر وجود دارد.

این خلبان با اشاره به اینکه ‌چنین حادثه‌ای را یکبار تجربه کردم که در مسیر دبی با بحرین گرفتار چنین موضوع مشابهی شدم، تصریح کرد: با چشمان خود مرگ را دیدم و کنترل هواپیما از دستانم خارج شده بود و در هوا معلق بودیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه یکی از ابهاماتی که در این سانحه بابت عدم تعیین محل وقوع سانحه پس از ساعت‌ها وجود دارد، ابهام در ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter در هواپیمای ATR سانحه دیده است، خاطرنشان کرد: تمامی هواپیماهای مسافربری دارای سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter هستند. ELT فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند و ماهواره‌های تجسس و نجات که عمدتا فرانسوی هستند می‌توانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند و بر روی دم هواپیما به عنوان امن ترین و سالم ترین مکان در هواپیما پس از برخورد قرار دارد.

چرا ELT این هواپیما فعال نشده برای تمامی فعالین این عرصه دچار ابهام است

پاکروان ادامه داد: وقتی به این سیستم نیروی جاذبه زمین وارد شود و بر روی فرکانس 121.5 که فرکانس بین المللی Emergency است به صورت 360 درجه فعال شده و در کنار آن که ELT هواپیما موقعیت مکانی آن را به ماهواره‌های تجسس و نجات اعلام می‌کنند، حتی هواپیماهای عبوری نیز می توانند سیگنال‌های آن‌ را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه چرا ELT این هواپیما فعال نشده برای تمامی فعالین این عرصه دچار ابهام است و سیستم ELT، باید با ضربه فعال می‌شد اما جای سؤال است که چرا در این حادثه فعال نشده است در صورتی که اگر فعال می‌شد امکان تعیین موقعیت دقیق هواپیما وجود داشت، اضافه کرد: حتی به شرکت سازنده در این خصوص اطلاع داده شده که آن ها احتمال شکستگی آنتن را عنوان کرده‌اند که باید مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه مشخص است اگر ELT فعال شده بود به راحتی نقطه حضور هواپیما مشخص بود و می‌شد به راحتی به لاشه آن دست یافت، البته در این خصوص باید کمیته بررسی سانحه نیز نظر بدهد و بررسی‌ها را اعلام کند.

هواپیما ATR فرسوده نبود/ملاک عمر قطعات است

این خلبان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اعلام می‌شود سن هواپیما بیش از ۲۵ سال بوده و به تازگی تعمیر شده است و آیا این موضوع بر روی نقص فنی ممکن است موثر باشد یا خیر، اضافه کرد: هیچ سنی برای هواپیما نمی‌توان در نظر گرفت زیرا هواپیماها اورهال شده و در این شرایط تمامی قطعات تعویض و جایگزین می‌شود و آن زمان باید عمر قطعه را بررسی کرد و ملاک عمر قطعات است که در این هواپیما به هیچ وجه چنین صحبت‌هایی صحت ندارد و هواپیما فرسوده نبوده است.

وی در پایان با بیان اینکه تا پیدا شدن جعبه سیاه نمی‌توان در خصوص علت اصلی وقوع این حادثه اعلام نظر کرد، گفت: پیش‌بینی بنده این است که خلبان به علت ‌طوفان و کولاک شدید و وجود ابرهای بسیار کنترل هواپیما را از دست داده و هواپیما با تکانه‌های شدید در نهایت با کوه برخورد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تارا ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    0 0
    هه خيلى جالبه ايشون نگفتن قبل از پرواز وضعيت هوا و ب قول ايشون طوفان و كولاك بايد مشخص بشه