ساعت حدود ۱۱ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد .

سه‌روز سخت در «سی‌سخت»

سلامت نیوز:لاشه هواپیمای سقوط‌کرده تهران- یاسوج بعد از گذشت سه روز از وقوع حادثه پیدا شد و بعد از آن نیروهای امدادی و نظامی شروع به یافتن جنازه‌‌های احتمالی کردند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: با توجه به اینکه در همان روز اول بروز واقعه مدیرعامل شرکت مخابرات کهگیلویه‌‌وبویراحمد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت بود که موبایل مسافر سانحه سقوط هواپیما در روستای «کهنگان» سمیرم آنتن می‌دهد ولی بااین‌حال، باز هم نتوانستند محل حادثه را مشخص کنند تا شاید در روز اول آنهایی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند را بیابند و از همان آغاز حادثه همگی مسئولان کار سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج را تمام‌شده می‌دانستند.

روز اول


ساعت حدود ۱۱ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد و با توجه به کوهستانی‌بودن منطقه، امکان اعزام آمبولانس و رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه وجود نداشت و باعث شد نگرانی‌ها درباره یافتن لاشه هواپیما وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که این هواپیمای مسافربری در حوالی ساعت ۸ صبح از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و با حدود ۶۶ سرنشین سقوط کرده است.

در روز اول حادثه ابتدا بالگردهای هلال‌احمر استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند تا بتوانند لاشه‌ هواپیما را پیدا کنند ولی به‌ دلیل شرایط نامساعد کوهستان که با توجه به برودت هوا شاهد کولاک و برف بود، نتوانستند به نتیجه مطلوبی دست یابند و مجبور شدند عملیات نجات را متوقف کنند و بازگردند. باتوجه به اینکه برخی مسئولان می‌گفتند به ‌دلیل کولاک و بارش برف نمی‌توانند به محل حادثه نزدیک شوند هر از چند گاهی یکی از مسئولان امدادی از ناموفق‌بودن عملیات کشف لاشه هواپیما سخن می‌گفتند که این موضوع باعث می‌شد دوگانگی اعلام خبرها در مواقع بروز حوادث همچنان ادامه داشته باشد. هواپیمای حادثه‌دیده مدل ۷۲ ATR که ۲۵ سال از زمان ساخت آن می‌گذشت در حالی در روز اول حادثه سقوط کشف نشد که برخی کارشناسان و مسئولان و همچنین افراد بومی محل حادثه می‌گفتند احتمال دارد این هواپیما زیر بهمن پنهان شده باشد و تا اینکه برف‌ها آب نشوند نمی‌توان آن را پیدا کرد. نظرات و حاشیه‌های خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج همان‌طور ادامه داشت تا اینکه مسئولان امدادی با غروب خورشید اعلام کنند که عملیات جست‌وجو به‌ دلیل فرارسیدن شب متوقف می‌شود تا صبح فردا فعالیت امدادرسانان ادامه داشته باشد.

روز دوم


یک روز بعد از اینکه هواپیمای تهران-یاسوج بر اثر برخورد با کوه سقوط کرد مسئولان ستاد بحران و تیم‌های امدادی نتوانستند لاشه این هواپیما را بیابند و هنوز از سرنوشت ۶۶ سرنشین این هواپیما اطلاعی در دست نیست. همچنین علیرضا منظری، معاون اسبق هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته در مورد اینکه چرا سیستم ELT (سیستم مکان‌یاب هواپیما) هواپیمای ATR متعلق به شرکت آسمان خاموش بود، گفت: «شرکت آسمان هزینه فعال‌بودن سیستم مکان‌یاب‌ هواپیما را نپرداخت، سیستم غیر‌فعال شد.» این موضوع نشان می‌دهد نه‌تنها شرکت‌‌های هواپیمایی به چنین مسائلی اهمیت نمی‌دهند بلکه دستگاه‌های نظارتی هم کوتاهی می‌کنند. 


در میانه‌های دومین روز حادثه، خبری در همه رسانه‌های معتبر دست‌به‌دست شد و این خبر اعلام می‌کرد که لاشه هواپیمای تهران- یاسوج در میان برف‌ها یافته شده و نیروهای امدادی در حال نزدیکی به محل حادثه هستند ولی درحالی‌که همه مسئولان امدادی کشور خبر یافتن لاشه هواپیما را تکذیب کردند و مشخص نیست این خبر برای چه و به دست چه کسی منتشر شده تا تنها بتواند وضعیت نامساعد روانی خانواده‌های حادثه دیدگان بحرانی‌تر کند. هرچه زمان می‌گذشت نگرانی‌ها باوجود برودت هوا برای یافتن افرادی که احتمالا در این حادثه زنده مانده‌اند بیشتر می‌شد تا اینکه ایسنا به نقل از جعفر گوهرگانی، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد نوشت: «یکی از پهپادها محدوده جدید احتمالی از سقوط هواپیمای تهران- یاسوج را در روستای نوقل در منطقه پازن پیر از توابع سمیرم شناسایی کرد. روستای نوقل در ۱۱ کیلومتری بخشداری بیده قرار دارد.

دقایقی پیش یک فروند بالگرد ویژه تجسس هوانیروز با نیروهای امدادی به روستای نقل اعزام شد. اطلاعات دریافتی از پهپاد نشان می‌دهد محل احتمالی سقوط هواپیما در این منطقه باشد».این در حالی بود که پس از این خبر، محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان خبر شناسایی منطقه‌ای که هواپیما در آن سقوط کرده را تکذیب کرد و گفت: «در یکی از پروازهای جست‌وجویی، لکه سیاهی را در برف‌های ارتفاعات دنا مشاهده و تصور کرده بودند که شاید این لکه یکی از بخش‌های هواپیما باشد اما بعد از اینکه از نزدیک با دوربین و با دقت آن قسمت را مشاهده کردیم متوجه شدیم چنین چیزی نیست؛ البته متاسفانه این اظهارنظر در فضای مجازی پخش شد اما هنوز هیچ‌چیز مبنی‌بر پیداکردن شیئی از هواپیما یا پیکری از مسافران وجود ندارد و چیزی پیدا نکرده‌ایم». با توجه به اینکه در انتهای روز اول حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مسئولان امدادی اعلام کرده بودند به‌ دلیل وضعیت جوی هوا و کولاک موجود در کوهستان عملیات امدادرسانی متوقف خواهد شد ولی در روز دوم حادثه جلال پورانفرد، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «گروه‌های پیاده امدادونجات هلال‌احمر، سپاه و بسیج، نیروهای انتظامی و نیروهای مردمی هنوز در ارتفاعات دنا در حال جست‌وجو هستند. عملیات جست‌وجوی هواپیما تهران- یاسوج همچنان ادامه دارد و متوقف نشده، این گروه‌ها امشب نیز در ارتفاعات به جست و جوی خود ادامه می‌دهند».

روز سوم


در آغاز روز سوم حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ماشین‌های برف‌روب به محل حادثه رسیدند. شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران اصفهان با اعلام آغاز سومین روز جست‌وجوی هواپیمای تهران - یاسوج به ایسنا گفت: «امروز تجهیزات بهتری در منطقه وجود دارد و خودروهای برف‌پیما به منطقه اعزام‌ شده‌اند». حدود ساعت ۱۰:۳۰ روز سوم سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، لاشه این هواپیما در ارتفاعات کوه دنا پیدا شد. به گزارش ایسنا، مرتضی سلیمی، رییس سازمان امدادونجات هلال‌احمر، خبر پیداشدن لاشه هواپیمای سقوط‌کرده تهران-یاسوج را در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نوقل تایید کرد. در همین رابطه سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز با اشاره به پیداشدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در ارتفاعات دنا اعلام کرد: «صبح امروز، سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوافضای سپاه در حین جست‌وجوی لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند».

بعد از کشف لاشه هواپیمای تهران- یاسوج خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان درباره آخرین وضعیت هواپیمای سقوط‌کرده نوشت: «این هواپیما در ارتفاع ۱۳ هزار پایی با کوه برخورد کرده و اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این منطقه برخورد کرد. پس از مشخص‌شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم هواپیما نیز مشخص شده است. تمام تلاش ما این است که تا غروب همه نیروها را در این منطقه تخلیه کنیم و تا جایی که توان دارند هر آن چیزی که هست به پایین منتقل کنند. به نظر می‌رسد همه سرنشینان کشته شده باشند زیرا بیش از ۵۰ ساعت از این اتفاق می‌گذرد و هوا در منطقه بسیار سرد است».


مهرعلیزاده ادامه می‌دهد: «تا ساعت ۱۰ صبح فردا فرصت داریم هر آنچه عملیات داریم انجام دهیم زیرا طبق پیش‌بینی‌ها از ساعت ۱۰ صبح فردا وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این موضوع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. عملیات دوباره از روز شنبه ازسرگیری خواهد شد زیرا به احتمال زیاد از ظهر چهارشنبه عملیات در منطقه متوقف می‌شود».در ساعات پایانی روز سوم حادثه، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مرتضی سلیمی، رییس سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفته به اجساد دست پیدا کرده‌اند. او در ادامه گفته: «تیم‌هایی از هلال‌احمر و ارتش در محل سقوط هواپیما حضور دارند و به اجساد رسیده‌اند. آخرین هلیکوپتر هم در حال ارسال اقلام موردنیاز ازجمله کیسه جسد و بسکت‌هایی برای انتقال اجساد هستند.»رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین اضافه کرد: «تمام تلاش ما این است که پیش از غروب آفتاب که امکان پرواز وجود دارد، تعدادی از اجساد را به پایین منتقل کنند اما شرایط بسیار دشوار و وزش باد بسیار شدید است و این شرایط حتی دسترسی با هلیکوپتر را هم دشوار می‌کند».

پدر یکی از سرنشینان حادثه‌دیده سکته کرد


به گزارش مهر، خانواده قربانیان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج که از روز اول حادثه در منطقه پادنای سمیرم حضور یافته‌اند بعد از شنیدن خبر پیداشدن لاشه هواپیما حالا پشت در بخشداری پادنا منتظر شنیدن خبرهای موثق در میان انبوه خبرهای درست و نادرستی که به گوش‌شان می‌رسد، هستند. پیداشدن لاشه هواپیما از آن دست خبرهایی بود که خانواده‌های زیادی را در این چند روز چشم‌انتظار گذاشته بود اما شنیدن خبر پیداشدن لاشه به حمله قلبی پدر یکی از سرنشینان حادثه منجر شد؛ البته این حمله قلبی به خیر گذشت و با انتقال مصدوم به مرکز درمانی حال جسمانی او رو به بهبود است. فشارهای روانی و دلهره در میان خانواده قربانیان زیاد است و هرازگاهی مسئولان ستاد مدیریت بحران با حضور در میان مردم، آخرین وضعیت و اخبار درباره سانحه را با آنها در میان می‌گذارند.

آخرین اخبار 


در پایان روز سوم از حادثه سقوط هواپیما باتوجه به اینکه نیروهای امدادی توانستند به اجساد حادثه دست پیدا کنند ولی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد. به گزارش ایلنا، کیومرث حیدری در رابطه با آخرین وضعیت عملیات جستجو اجساد سرنشینان هواپیمای تهران- یاسوج گفت:« تکاوران تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش و تیم آفرود و هوابرد شیراز به همراه تعدادی از امدادگران هلال احمر و کوهنوردان و نیروهای دواطلب و بسیجی عصر دیروز توانستند به قله صعود کنند. این نیروها در حال برپایی کمپ بوده و تعدادی از پیکرها نیز شناسایی شده‌اند.

با این حال، امکان نشستن بالگرد در منطقه برای انتقال اجساد وجود ندارد.» پیش از این محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت نامطلوب هوا و بارش برف و بروز کولاک در کوهستان گفته بود: «تنها تا ساعت ۱۲ شب روز سوم حادثه، امکان فعالیت وجود دارد و بعد از آن تا روز جمعه امکان فعالیت وجود ندارد. امیدواریم فردا (چهارشنبه۲ اسفند)تعداد پیکرهای پیدا شده را به حداکثر برسانیم. تاکنون هیچ پیکری را به پایین منتقل نکرده‌ایم و برای شناسایی اقدام کرده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha