چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد علاوه بر افزایش اعتیاد میان زنان در سال‌های اخیر، سن گرایش به این آسیب به 15 تا 25 سال رسیده است. دکتر فاطمه عباسی با تأیید این موضوع می‌گوید: یکی از دلایلی که اعتیاد زنان بیشتر در جامعه دیده می‌شود به فرهنگ‌سازی در خصوص درمان آن است.

عبور زنان از مرز هشدار اعتیاد

سلامت نیوز:زنگ خطر افزایش اعتیاد زنان مد‌ت‌هاست که به صدا درآمده است، به‌طوری که براساس اعلام رئیس توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد اعتیاد در میان زنان طی چند سال اخیر دو برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:به گفته دکتر «فاطمه عباسی» شیب گرایش زنان به اعتیاد هر ساله تند‌تر می‌شود، تاجایی که در سال 80، تنها 5 درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دادند اما هم‌اکنون این میزان به 10 درصد رسیده است. از سوی دیگر «لیلاارشد» مدیر مرکز خانه خورشید نیز معتقد است نبود آموزش و اطلاع‌رسانی لازم باعث شده تا اعتیاد در میان زنان روند افزایش پیدا کند. وی درادامه با اشاره به کاهش زمان مصرف مواد مخدر تا کارتن‌خوابی به «ایران» می‌گوید: «این فاصله در گذشته 10 تا 15 سال بوده اما در حال حاضر به 5 سال رسیده است. با توجه به‌کاهش این زمان دور از انتظار نیست زنی که تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرده برای تأمین هزینه مواد خود که هزینه زیادی است به کارهای خلاف کشیده شود.»

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور هم هفته گذشته در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد با تأکید برافزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین، آن را یک زنگ خطرجدی برای جامعه توصیف کرد.

کاهش سن اعتیاد میان زنان


آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد علاوه بر افزایش اعتیاد میان زنان در سال‌های اخیر، سن گرایش به این آسیب به 15 تا 25 سال رسیده است. دکتر فاطمه عباسی با تأیید این موضوع می‌گوید: یکی از دلایلی که اعتیاد زنان بیشتر در جامعه دیده می‌شود به فرهنگ‌سازی در خصوص درمان آن است. در سال‌های گذشته ما مراکز ویژه‌ای برای درمان زنان نداشتیم چرا که در این زمینه فرهنگ‌سازی ویژه‌ای هم انجام نشده بود اما در حال حاضر 108 مرکز ویژه زنان معتاد در کشور وجود دارد. همچنین در کنار آن 49 مرکز در زمینه بهبودی و کمپ، 20 تیم سیار و 24 سرپناه شبانه‌روزی و 15 مرکز گذری برای زنان در کل کشور فعالیت می‌کنند.
رئیس توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان به خاطر نا‌آگاهی کافی دچار اعتیاد می‌شوند، می‌افزاید: درصد زیادی از زنانی که گرفتار اعتیاد هستند از مواد روانگردان استفاده می‌کنند.

دسترسی آسان مواد مخدر نسبت به‌سال‌های گذشته باعث شیوع این معضل شده است. البته ناگفته نماند اغلب زنانی که دچار این آسیب می‌شوند زنان مطلقه هستند. آنها برای تأمین هزینه‌های مصرف مواد دست به خرده فروشی، دزدی و حتی تن‌فروشی می‌زنند. برخی از آنها نیز از طریق همسران معتاد خود مواد می‌خرند اما به طور کلی تن‌فروشی مهم‌ترین منبع درآمد این زنان محسوب می‌شود.
او با تأکید بر اینکه اغلب زنانی که اعتیاد دارند در زندگی شخصی نیز دچار آسیب‌های اجتماعی مختلفی هستند، می‌افزاید: این آسیب‌ها در گرایش این زنان به مصرف مواد مخدر نقش مؤثری دارد. به خاطر آسیب پذیر بودن زنان نسبت به مردان ما در سازمان بهزیستی اغلب یارانه درمان خود را برای بهبود این زنان اختصاص داده‌ایم. به‌طوری که در سال 96، اغلب یارانه درمان استان‌ها به این زنان اختصاص یافته است.
عباسی در پاسخ به این سؤال که آیا در تحقیقات سازمان بهزیستی مشخص شده است که هزینه مصرف روزانه مواد این زنان چقدر است، می‌گوید: هنوز در این زمینه در بهزیستی تحقیقات لازم انجام نگرفتهاست.
 امیدواریم با تأسیس دبیرخانه‌ای در زمینه آسیب‌های اجتماعی و تأمین هزینه‌های لازم برای پژوهش امکان تحقیق و بررسی در خصوص مسائل مرتبط با اعتیاد زنان فراهم شود.


کاهش فاصله اعتیاد و کارتن‌خوابی به 5 سال


«لیلا ارشد» مدیر مرکز خانه خورشید هم نبود نشاط و شادابی در جامعه را یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش به سمت اعتیاد می‌داند و می‌گوید: تا زمانی‌که نتوانیم مهارت‌های اجتماعی و نشاط لازم را برای جوانان و زنان فراهم کنیم گرایش به سمت اعتیاد ما را تهدید می‌کند.
او با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بگوییم همه زنانی که گرفتار اعتیاد هستند دچار روابط غیر قانونی می‌شوند، می‌افزاید: مسئولان در مصاحبه‌های خود بارها از افزایش آمار اعتیاد در کشور در میان مردان و زنان خبر می‌دهند.در حالی که ما باید برای این موضوعات چاره‌ای بیندیشیم. ارشد با تأکید بر آموزش مهارت‌های حل مسأله می‌افزاید: دیگر مانند گذشته اعتیاد تنها شامل خانواده‌های ضعیف و آسیب‌پذیر نمی‌شود. درحال حاضر تعداد زیادی از افراد طبقات متوسط و معمولی هم در کنار خانواده‌های خاص دچار اعتیاد هستند. بنابراین باید برای افزایش شادی و نشاط در بین جوانان برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کنیم او در ادامه می‌افزاید: دیگر مانند سابق در دروازه غار معتاد‌های خاص و ویژه را نمی‌بینیم. متأسفانه امروز شاهد خرید و فروش مواد توسط جوانان و زنان معمولی، کم سن سال و تحصیلکرده در سطح اجتماع هستیم. اگر به این مسائل توجه لازم نداشته باشیم این اتفاق روز به روز گسترده‌تر می‌شود.


ارشد با تأکید بر اینکه در جامعه هنوز برای افزایش آگاهی و اطلاعات مردم اقدام خاصی نشده است می‌گوید: رسانه ملی، مطبوعات، آموزش و پرورش و نهاد‌های مدنی متخصص باید در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام دهند و جامعه را نسبت به این معضل خانمانسوز آگاه کنند.
مدیر خانه خورشید با اشاره به اینکه آماری در زمینه افزایش اعتیاد در میان زنان ندارد، می‌افزاید: تنها می‌دانم که این روند در حال افزایش است. به طوری که حالا خانواده‌های معمولی هم درگیر آن شده‌اند. آموزش و اطلاع‌رسانی و مهارت‌های اجتماعی در این زمان نقش مؤثری در حل مشکل ایفا می‌کند. او در ادامه توضیح می‌دهد: هنوز زنان مصرف‌کننده‌ای به من می‌گویند ما نمی‌دانستیم با یک بار مصرف شیشه و گل برای همیشه گرفتار اعتیاد می‌شویم. این عدم اطلاع‌رسانی در حالی بین جامعه وجود دارد که هنوز در مدارس مددکار اجتماعی یعنی پیشگیری سطح دوم نداریم.به عبارت دیگر در جامعه ما نه تنها پیشگیری سطح یک وجود ندارد، بلکه برای پیشگیری سطح دو نیز اقدامی نمی‌شود. از سوی دیگر سازمان‌های مربوطه نیز تنها در سطح پیشگیری سطح سه وارد عمل می‌شوند و تلاش می‌کنند افرادی را که دچار اعتیاد شده‌اند درمان کنند.


اعتیاد را منحصر به زنان ندانیم


در طول سال‌های اخیر کارشناسان زیادی نسبت به زنانه شدن اعتیاد و فقر در جامعه اظهار نگرانی کرده‌اند. با این حال جامعه شناسان می‌گویند: نباید از اصطلاح زنانه شدن اعتیاد استفاده کرد چراکه اگر در گذشته مردها دچار آسیب بودند حال زنان هم درگیر آن هستند. دکتر «فرید براتی سده» معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی نیزدر این باره می‌گوید: نباید اعلام شود که اعتیاد زنانه شده است بلکه می‌توان بیان کرد این معضل اجتماعی در میان زنان افزایش پیدا کرده است. تعداد زنان دچار اعتیاد بر اساس آخرین آماری که در طرح پیمایش ملی و خانوار انجام شده حدود 130 تا 150 هزار نفر است.
وی یکی از موضوعاتی که باعث بیشتر دیده شدن اعتیاد زنان شده است را گسترش خدمات درمانی می‌داند و می‌گوید: 2 مرکز مادر و کودک در تهران برای نگهداری از زنان و کودکان معتاد تأسیس شده است. با توجه به نیاز شهر تهران به این مراکز تصمیم به راه‌اندازی این مراکز کردیم اگر در سایر استان‌ها هم این نیاز دیده شود به طور قطع در آنجا هم این مراکز تأسیس خواهند شد.
او در ادامه می‌گوید: مصرف مخدر در بین زنان نسبت به کل جامعه بسیار پایین است و هنوز به مرحله بحران نرسیده است. بر اساس آخرین آمارها به ازای هر 7 مرد یک زن معتاد وجود دارد. البته باید حساس و هوشیار باشیم تا تعداد زنان معتاد بالاتر از آمارهای موجود نرود.
براتی سده با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای طرح شیوع شناسی پیمان ملی خانوار نرخ شیوع اعتیاد در 11 استان کشور بالاتر از میانگین کشوری است، بیان می‌کند: گلستان، تهران، خوزستان، سیستان و کرمانشاه استان‌هایی هستند که نرخ شیوع آنها از سایر استان‌ها بالا‌تر است.هم‌اکنون طرح‌های ویژه‌ای در بحث پیشگیری و ارائه خدمات در این استان‌ها در حال انجام است. اجرای آموزش نشاط در این 11 استان یکی از برنامه‌هایی است که تا پایان سال در دستور کار ما قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha