چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 238230

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه در روز چهارشنبه به یکهزار و 270 متر و 45 سانتیمتر رسید که نسبت به یک هفته گذشته 8 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.

افزایش 8 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:  رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه در روز چهارشنبه به یکهزار و 270 متر و 45 سانتیمتر رسید که نسبت به یک هفته گذشته 8 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فرهاد سرخوش  اظهار کرد: با وجود افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه طی هفته جاری، تراز کنونی این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 سانتیمتر کاهش دارد.


وی همچنین وسعت فعلی دریاچه ارومیه را یکهزار و 941 کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: وسعت نگین آبی آذربایجان نسبت به هفته گذشته بیش از 85 کیلومتر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: خشکسالی و عوامل مختلف چون مصرف بی رویه آب سبب شده است وسعت این دریاچه نسبت به 15 سال گذشته بیش از 2 هزار و 585 کیلومتر مربع کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور طی سال های اخیر بوده است، گفت: این حوضه توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.
سرخوش با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه ها و رودخانه ها تامین می شود، ابراز امیدواری کرد در روزهای آینده نیز بارش ها ادامه یابد.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار دارد.
استاندار آذربایجان غربی نیز طی روزهای اخیر با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه گفت که مذاکره با سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه آغاز شده است و با دریافت تسهیلات خارجی روند اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه تسریع می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha