علل و عوامل محیطی و ژنتیكی در ایجاد چاقی نقش دارند و اگر وزن فرد، مناسب سن و قدش نباشد و در واقع بیشتر از استانداردها باشد این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است.

سلامت نیوز : علل و عوامل محیطی و ژنتیكی در ایجاد چاقی نقش دارند و اگر وزن فرد، مناسب سن و قدش نباشد و در واقع بیشتر از استانداردها باشد این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است.
دكتر فروزان صالحی كارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: افراد برای انجام فعالیت هایی مثل درس خواندن، بازی كردن، ورزش كردن و حتی تماشای تلویزیون به انرژی نیاز دارند و این انرژی را از مواد غذایی كه می خورند به دست می آورند. اگر انرژی كه از مواد غذایی می گیرند بیشتر از انرژی كه برای فعالیت های روزانه به آن نیاز دارند، باشد این انرژی در بدن آن ها ذخیره می شود و موجب اضافه وزن و چاقی می شود. وی افزود: امروزه ارتباط چاقی با بسیاری از بیماری های غیرواگیر به اثبات رسیده است. افراد چاق به مراتب بیشتر از سایر افراد به بیماری های قلبی-عروقی، بیماری قند و بعضی از سرطان ها مبتلا می شوند. دكتر صالحی درباره این كه افراد چگونه متوجه شوند كه وزنشان مناسب است، تصریح كرد: برای این كه بفهمند وزنشان مناسب است یا نه روش هایی وجود دارد. یكی از این راه ها، اندازه گیری نمایه توده بدنی است. برای این كار می توانند ابتدا وزن و سپس قد خودشان را اندازه بگیرند و بعد با استفاده از فرمول وزن تقسیم بر مجذور قد، نمایه توده بدنی خودشان رامحاسبه كنند. وی ادامه داد: روش دیگر این است كه وزنشان را اندازه بگیرند و با منحنی وزن برای سن، مقایسه كنند اگر بالای منحنی 95 بود نشان دهنده این است كه چاق هستند واگر این رقم  بین منحنی 50 و 85 بود وزنشان مناسب است. وی با اشاره به این كه كودكان به هیچ وجه نباید رژیم لاغری بگیرند، تاكید كرد: معمولاً كودكان از بدو تولد تا 18 سالگی به دلیل این كه در سنین رشد هستند نیاز به دریافت مداوم و مناسب مواد غذایی دارند در نتیجه در این سنین به هیچ وجه به كودكان توصیه نمی شود كه رژیم غذایی برای لاغری بگیرند. كارشناس اداره بهبود تغذیه جامعه خاطرنشان كرد: در سنین رشد اگر كودكان چاق بودند لازم است تحرك و فعالیت بدنیشان را زیاد كنند و عادات بد غذایی كه منجر به چاقی می شود (مثل خوردن غذاهای چرب، شیرین و نوشابه های گازدار) را ترك كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha