مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به­ منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است.

ایجاد بانک جامع جنین اهدایی در کشور/ شرایط اهداکنندگان

سلامت نیوز:مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به­ منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر فرهاد یغمایی عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن ­سینا، گفت: روش­ درمان ناباروری با توجه به علت ناباروری انتخاب می­ شود و امروزه، شیوه­ های درمان ناباروری طیفی گسترده از روش­ هایی ساده، همچون درمان دارویی و روش ­هایی پیچیده، مانند استفاده از جنین اهدایی را در بر می­ گیرند.

وی ادامه داد: استفاده از گامت یا جنین اهدایی از جمله پیچیده ­ترین روش ­های درمان ناباروری است که سال ­هاست در ایران نیز انجام می­ شود. به­ تازگی، کلینیک درمان­ های جایگزین و اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جامع جنین اهدایی در کشور را به­ منظور ارائه این خدمت مطابق با استانداردهای روز دنیا ایجاد کرده است.

مسئول کلینیک اهدا و عضو تیم تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن ­سینا، گفت: کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بانک جنین اهدایی را مطابق با آخرین پروتکل­ های جهانی، برای ارتقای کیفیت و تسریع روند اهدای جنین ایجاد کرده است.

یغمایی با تاکید بر اینکه انتخاب اهداکنندگان و دریافت­ کنندگان بر مبنای قانون و مقررات مصوب وزارت بهداشت انجام می­ شود، افزود: داشتن سلامت متعارف از نظر بیماری­ های داخلی، روانی، عفونی، ژنتیک، زنان و ارولوژی و نیز، احراز صلاحیت اخلاقی، از جمله شاخص ­های اصلی انتخاب اهداکنندگان و دریافت­ کنندگان است. همچنین، مسائل حقوقی در ابتدا به­ دقت بررسی می­ شوند و رعایت دقیق و کامل محرمانگی روند اهدا و ناشناس ماندن اهداکننده و دریافت­ کننده، از اصول مهم این کلینیک است.

مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا درباره چگونگی شکل­ گیری بانک جامع جنین اهدایی کشور در این مرکز، گفت: این مرکز نزدیک به دو دهه است که خدمات درمان ناباروری به روش لقاح برون­تنی (IVF) را به هموطنان ارائه می­ کند و خوشبختانه به دلیل نرخ بالای موفقیت درمان در این مرکز، بسیاری از زوج­ین صاحب فرزند می­ شوند و تعدادی جنین فریز شده از روند درمان ایشان در مرکز باقی می ­ماند. بنابراین در نخستین گام برای ایجاد این بانک، زوجین دارای جنین فریز شده که حداقل یک فرزند سالم داشتند، برای گفت­گو درباره اهدای جنین ­های باقیمانده شان به مرکز دعوت شدند.

یغمایی افزود: در جلسات گفتگو به همه پرسش ­های اخلاقی و حقوقی این زوجین پاسخ دادیم و پس از ارائه توضیحات کامل و جامع، رضایت­نامه کتبی و حقوقی اهدای جنین از ایشان گرفته شد و از سوی مرکز تعهد داده شد که مشخصات آنها کاملا محرمانه بماند. همچنین، زوجین داوطلب اهدا بر اساس پروتکل­ ها و راهنمای علمی و به­ روز موجود در دنیا، به­ طور کامل بررسی شدند. بررسی­ های ژنتیکی و در صورت لزوم، تست­ های غربالگری ژنتیکی انجام شد، واحد جنین ­شناسی کیفیت جنین­ ها را ارزیابی کرد و متخصصان نیز، سلامت داوطلبان اهدا را از نظر جسمی و روانی بررسی کردند. پس از اتمام این مراحل، برخی از داوطلبان فاقد شرایط رد شدند و فقط جنین زوجین دارای همه شرایط لازم، در بانک جنین ثبت شد.

مسئول کلینیک اهدای مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا خاطر نشان کرد: مهم ­ترین مزیت ایجاد این بانک اطمینان از سلامت روند اهدا و جلوگیری از ورود دلالان و تجاری­ سازی این خدمات درمانی است.

وی تصریح کرد: این رویداد یک پیشرفت مهم در روش ­های کمک­ باروری در کشور به شمار می­ آید و مرکز درمان ناباروی و سقط مکرر ابن سینا، وابسته به جهاد دانشگاهی توانسته است با ایجاد بانک جامع جنین ­های اهدایی، مطابق با آخرین پروتکل­ ها و راهنماهای علمی جهان در این زمینه و با رعایت دقیق موازین حقوقی و اخلاقی، خدمت مهمی به زوج­ین نابارور کشور ارائه کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن­ سینا در پایان افزود: درمان فوق تخصصی گروهی با داشتن امکانات و تجهیزات منحصر به فرد و کادر علمی متخصص و با تجربه از جمله مزایای این مرکز است و نرخ بالای موفقیت در درمان ناباروری و درمان های جایگزین نیز همواره از افتخارات ما بوده است. اکنون نیز توانسته­ ایم با ایجاد این بانک از جنین­ های اهدایی دارای کیفیت بالا که با ارزیابی ­های دقیق و سختگیرانه انتخاب شده ­اند، صف­ های طولانی متقاضیان جنین اهدایی را کاهش دهیم و خدماتی پیشرو و ارزشمند را به این افراد عرضه کنیم.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha