معاون استاندار استان کرمانشاه گفت: 50 هزار شغل جدید با بازسازی که از سال آینده در مناظق زلزله‌زده آغاز می‌شود، بوجود می‌آید.

ایجاد 50 هزار شغل در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از سال آینده

سلامت نیوز:معاون استاندار استان کرمانشاه گفت: 50 هزار شغل جدید با بازسازی که از سال آینده در مناظق زلزله‌زده آغاز می‌شود، بوجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، مجتبی نیک‌کردار معاون استاندار استان کرمانشاه در خصوص معضل بیکاری به عنوان آزاردهنده‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه بومیان مناطق زلزله‌زده گفت: شاید زلزله باعث خراب شدن خانه‌های بومیان شده باشد اما اکثر زلزله‌زدگان شغلشان را از دست نداده‌اند و بسیاری از آنها مغازه‌دار یا کارگر هستند، یا در کارخانه‌ها کار می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان شغلی که در منطقه 200 هزار نفری از دست داده‌ایم حدود 1500 شغل است بنابراین خیلی شغل‌هایمان از دست نرفته است، هرچند تلاش ما این است که با بازسازی خانه‌های زلزله زدگان 5 هزار میلیارد تومان طی یکسال و نیم حداکثرخرج می‌شود که حدود 3 هزار میلیارد تومان در هر سال است که 30 درصد آن نیروی انسانی است یعنی هزار میلیارد تومان در یکسال برای نیروی انسانی شغل ایجاد می‌شود.

نیک کردار تاکید کرد: هر میلیارد تومان در یکسال حدود 50 شغل ایجاد می‌کند و اگر هزار را ضربدر 50 کنیم معادل 50 هزار شغل جدید با بازسازی که از سال آینده آغاز می‌شود، بوجود می‌آید. نیروی انسانی این امر از نیروی انسانی همین منطقه خواهد بود.

معاون استاندار استان کرمانشاه در اشاره به برنامه‌های پیش‌رو برای ساماندهی خانواده‌های زلزله‌زده عنوان کرد: تاکنون آوار برداری، خاک‌شناسی، بررسی شرایط زمین به لحاظ مقاومت انجام شده و همین مراحل هم تا الان زمان را از ما گرفت اما از این زمان به بعد شروع ساخت و ساز و بازسازی است که در کنار آن جوشکار، بنا، در و پنجره ساز و تعمیر کار و راننده مشغول به کار می‌شوند و همین موضوع هم منطقه را متحول می‌کند. ما نگرانی نسبت به شرایط موجود در مناطق زلزله‌زده نداریم چراکه با شروع کار وضعیت مردم تغییر خواهد کرد.

وی همچنین درباره وضعیت درمانی بومیان این منطقه تاکید کرد: درمان مردم زلزله‌زده تا دو ماه پیش رایگان بود اما اکنون تعرفه بیمه سلامت برای روستایان 5 درصد و برای شهرنشینان 10 درصد است و تمامی افراد زلزله زده که نسبت به درمان شرایط نابسامانی دارند می‌توانند از تعرفه پایین استفاده کنند.

معاون استاندار استان کرمانشاه افزود: اگر در میان مردم آسیب دیده کسی هم توانایی پرداخت این میزان را نداشته باشد با مراجعه دوباره به بهزیستی، کمیته امداد و فرمانداری از خدمات رایگان بهره‌مند خواهد شد و کسی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست از درمان بی‌بهره نخواهد ماند. البته کمبود و کاستی وجود دارد چون زلزله در حدود 16 هزار کیلومتر اتفاق افتاده و 1900 روستا و 20 شهر را درگیر کرده است.

وی درباره دیگر خدمات رفاهی از جمله ایجاد توالت‌های عمومی و حمام‌ در مناطق آسیب دیده گفت: ما 100 هزار خانه‌مان آسیب دیده و 60 هزار واحدمان نیازمند تعمیر است یعنی بجای اینکه مردم را در خیابان و زیر چادر نگه داریم سعی می‌کنیم خانه‌ها را سریعتر آماده کنیم تا 60 هزار خانوار نجات پیدا کنند. ما به جای اضافه کردن حمام‌های سیار که در فصل گرما شرایط بدتری چون شیوع بیماری را برای مردم بوجود می‌آورد به دنبال این هستیم که مردم را به خانه‌هایشان بفرستیم. ما اکنون 400 دوش و 600 توالت نصب کرده‌ایم.

نیک کردار تصریح کرد: مسائل در روستاها بسیار کمتر از شهر سرپل‌ذهاب است و در این زمینه مشکلی ندارند چون همه از اقوام یکدیگرند و می‌توانند از سرویس بهداشتی و حمام خانه‌های سالم استفاده کنند. مشکل بزرگ ما در شهر سرپل است که حدود 2هزار واحد تعمیری داریم که سعی داریم طی دو ماه آینده کارشان انجام شود. 9 هزار واحد به این معناست که از 13 هزار نفری که آسیب دیده‌اند 9 هزار خانوار مشکلشان حل می‌شود و در این زمان امکاناتی که اکنون داریم بسیاز زیاد هم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha