یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 238459

محققان موسسه MARCS موفق به ساخت یک حنجره مصنوعی شده اندکه بدون نیاز به عمل جراحی، قادر به تولید صدای رسا و با کیفیت برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره است.

صدای رسا با حنجره مصنوعی

سلامت نیوز: محققان موسسه MARCS موفق به ساخت یک حنجره مصنوعی شده اندکه بدون نیاز به عمل جراحی، قادر به تولید صدای رسا و با کیفیت برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری ساینس دیلی، این حنجره مصنوعی PAL نام دارد و بدون نیاز به عمل جراحی به بیماران مبتلا به سرطان حنجره در تولید صدا کمک می کند.


پروتز های قدیمی از سلول‌های عصبی یا عضلات حنجره بیمار برای تولید صدا استفاده می‌کنند، ولی در این روش جدید و غیر تهاجمی از سیستم تنفسی بیمار بدون هرگونه عمل جراحی استفاده می‌شود.


دکتر فرزانه احمدی به عنوان یکی از محققان این پروژه معتقد است که روش‌های قدیمی به دلیل قرار گرفتن پروتز در زخم باز گردن، خطراتی مانند عفونت به همراه دارند و صدای حاصل معمولا خشن و غیر رساست.


در یک آزمایش بالینی، محققان روی پروژه ای به نام The Bionic Voice تحقیق کردند که به منظور سازگاری الکترونیکی دستگاه PAL توسعه داده شد. در این روش که PBV نام دارد، از تنفس بیمار برای تولید صدای انسان استفاده می‌شود. این صدا توسط حرکات لب‌ها و زبان به کلام تبدیل می‌شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حنجره مصنوعی با الهام از حنجره طبیعی بدون نیاز به سلول‌عصبی، قادر به تولید صدایی بسیار رسا و با کیفیت است.


محققان ادعا می‌کنند این روش اولین روش غیر تهاجمی و الکترونیکی در جهان است.


نتایج این مطالعه در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha