رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: کشورهای اسلامی منطقه در نواحی پر حادثه و در مسیر مهاجرت های غیرقانونی و قاچاق انسان قرار دارند.

کشورهای اسلامی در مسیر قاچاق انسان قرار دارند

سلامت نیوز: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: کشورهای اسلامی منطقه در نواحی پر حادثه و در مسیر مهاجرت های غیرقانونی و قاچاق انسان قرار دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، احمد شجاعی روز یکشنبه در نشست روسای پزشکی قانونی کشورهای اسلامی افزود: کشورهای اسلامی در حالی در مسیر مهاجرت های غیر قانونی و قاچاق انسان نیز قرار دارند که متاسفانه این مسایل در مواردی با حوادث جمعی و تلفات انسانی بالایی همراه است.


شجاعی اظهار کرد: این کشورها همچنین در مناطقی حادثه خیز هم قرار گرفته اند و درصد زیادی از حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان جهان دراین مناطق به وقوع می پیوندد که به این موارد باید جنگ ها و انواع حوادث تروریستی و خشونت های مختلف را نیز افزود.


وی ادامه داد: این حوادث گستره جغرافیایی وسیعی از میانمار درجنوب شرق آسیا تا سوریه و لبنان و فلسطین را دربرگرفته است که متاسفانه با روند افزایشی این حوادث و همچنین تلفات انسانی مواجه ایم.


وی تاکید کرد: این حوادث ،حوادثی است که پزشکی قانونی به عنوان تشکیلاتی تعیین کننده و پر کار کاملا با آنها درگیر بوده است.

**تاکید بر نقش مهم پزشکی قانونی در حوادث دسته جمعی


رئیس سازمان پزشکی قانونی حوادث دسته جمعی را حوادثی عنوان کرد که پزشکی قانونی به عنوان تشکیلاتی تعیین کننده، خدمتگزار و پرکار کاملا در آنها درگیر است و نقشی مهم و تأثیر گذار در آن ها بر عهده دارد.


وی خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای بسیاری از حوادثی که اتفاق می افتد، گروه های امدادی در محل حضور می یابد و به فعالیت های امدادی می پردازند اما در نهایت این پزشکی قانونی است که تا ماه ها و بلکه سال ها درگیر در امر شناسایی و تشخیص هویت درگذشتگان، بررسی میزان صدمات انسانی و بررسی علل فوت است؛ اقداماتی که نه تنها به لحاظ حقوقی، فردی و انسانی که به لحاظ مدیریت بخشی از تبعات روانی ناشی از حوادث، بسیار مهم و درخور توجه است.

**لزوم ایجاد مجموعه ای فراملیتی برای مدیریت حوادث بزرگ


شجاعی با تاکید بر اینکه برخی حوادث به مرزهای جغرافیایی یک کشور محدود نشده است و افرادی از ملیت های مختلف را درگیر می سازد ،گفت: نمونه این نوع حوادث را می توان در حادثه تروریستی حله عراق با تلفاتی از چهار کشور دید.


وی افزود: حادثه سه سال پیش منا در عربستان که با تلفات انسانی بالاتر و از ملیت های مختلف از کشورهای اسلامی همراه بود و در این حادثه هم مانند همه حوادث مشابه، این پزشکی قانونی عربستان بود که تا ماه ها درگیر حادثه بود.


رئیس سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد:اگرچه عملکرد خوب و همکاری پزشکی قانونی عربستان در این حادثه قابل تقدیر بود،اما به نظر می رسد در حوادثی از این دست که با گستردگی قابل توجهی همراه است.


وی تصریح کرد:وجود مجموعه ای فراملیتی که با پتانسیل مناسب علمی و عملیاتی بتواند در صورت درخواست کشور درگیر، مداخله و در راستای ارائه سریع و دقیق خدمات پزشکی قانونی با پزشکان قانونی کشور حادثه دیده همکاری کند کاملا مفید و موثر باشد.

**احیای N.G.O سازمان پزشکی قانونی کشورهای اسلامی


رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با قدردانی از سید شهاب الدین صدر که در زمان مسئولیت خود در پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران، با همکاری 16 کشور، تشکیلات سازمان پزشکی قانونی کشورهای اسلامی را تأسیس کرد، اظهار کرد:اگرچه این نهاد در چند سال ابتدایی پیدایش خود فعالیت های خوبی داشت ،اما متاسفانه با گذشت زمان و به دلایل مختلف از فعالیت های آن کاسته شد.


وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب اعضاء و اصلاح موادی از اساسنامه، این سازمان بتواند فعال تر از گذشته، در خدمت کشورهای عضو قرار گیرد و به همکاری میان کشورهای عضو در قالب برنامه های مختلف در زمینه های مورد نیاز از جمله آموزشی، پژوهشی، همکاری در بحران ها و حوادث بزرگ جامه عمل بپوشاند.


رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: امیدوارم این نشست سه روزه با نتایجی ملموس، عملی و کاربردی برای تمامی کشورهای عضو همراه باشد.


نشست رؤسای پزشکی قانونی کشورهای اسلامی منطقه صبح امروز-یکشنبه - در دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد و برنامه های آن با حضور نمایندگان پزشکی قانونی 15 کشور منطقه تا سه‌شنبه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha