جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار ایران نشان می‌دهد بعد از کاهش هزینه‌های سلامت خانوار از سال ۱۳۹۲ که در واقع نتیجه اجرای طرح تحول سلامت بود سهم خانواده‌ها در این حوزه رو به افزایش است.

نمودار/روند افزایشی هزینه‌های سلامت خانوار طبق جدیدترین آمارها

سلامت نیوز: جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار ایران نشان می‌دهد بعد از کاهش هزینه‌های سلامت خانوار از سال ۱۳۹۲ که در واقع نتیجه اجرای طرح تحول سلامت بود سهم خانواده‌ها در این حوزه رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: حساب‌های ملی سلامت سال ۱۳۹۴ تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی مرکز ملی آمار ایران هستند. این حساب‌ها سهم نهادهای مختلف و خانوارها را از هزینه‌های سلامت نشان می‌دهند. براساس آن، خانوارها دو سال پیش ۳۸درصد هزینه‌های سلامت را بر عهده داشته‌اند که به نسبت سال ۹۲ همچنان پایین‌تر است اما با توجه به مشکلات طرح تحول سلامت در حال افزایش است. آمارهای مقایسه‌ای هزینه‌های درمان نسبت به سال‌های پیش از ۱۳۹۴ هم نشان می‌دهد که چرا دولت تصمیم گرفت طرح تحول سلامت را اجرا کند. هزینه‌های ریالی درمان به اندازه‌ای نگران‌کننده بود که همین حالا هم دولت نمی‌تواند پا از طرح هزینه‌زای تحول سلامت با همه کاستی‌هایش در منابع پس بکشد. در سال ۹۳ سهم خانوارها از هزینه‌ها برای اولین‌بار به زیر ۴۰درصد رسیده است.

در مقابل سهم بیمه‌ها برای اولین‌بار بیش از ۵۰درصد است که همین هم از مسائلی است که ادامه طرح تحول را با خطر روبه‌رو کرده است. این حساب‌ها همچنین سهم فراهم‌کننده‌های مختلف خدمات سلامت را از این بازار نشان می‌دهد. سهم بیمارستان‌ها بعد از طرح تحول از خدمات سلامت افزایش یافته و در سال ۹۴، نزدیک به ۴۱درصد بوده است. نزدیک به ۳۰درصد سهم خدمات سرپایی است که احتمالا اغلب آنها در کلینیک‌ها و مطب‌ها ارائه می‌شود و نزدیک به ۱۷درصد هم سهم داروخانه‌ها است. سهم خانوارها در هزینه خدمات سرپایی بیشتر از هر جای دیگر و نزدیک به ۵۲درصد است. آنها یک‌چهارم هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان‌ها و خدمات پرستاری و ۶۳درصد هزینه دارو را هم می‌پردازند. بار هزینه اصلی در بیمارستان‌ها بر دوش صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی است که ۴۴درصد هزینه‌ را می‌پردازند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha